Український бізнес у 2024 році переживає складні часи. І особливо негативний вплив зараз мають регулярні знеструмлення через ворожі обстріли та виведення енергоблоків для планового обслуговування. Результат — електроенергія в багатьох регіонах є лише 5-10 годин на добу, а іноді навіть менше. Ігор Воловий, CEO та співзасновник агенції інтернет-маркетингу Elit-Web, у колонці для AIN.Business розповідає, як бізнеси можуть успішно працювати в таких умовах.


Чи можливо бізнесу адаптувати власну стратегію інтернет-маркетингу до постійних відключень електроенергії? Насправді можливо, однак потрібен комплексний і зважений підхід. І сьогодні я хочу поділитися деякими корисними порадами, які допоможуть вам адаптувати власний бізнес та маркетинг до сучасних реалій. Сподіваюся, інформація буде корисною.

Використання соціальних мереж для комунікації з клієнтами

Відсутність електроенергії відразу відображається на можливостях для звʼязку — мобільний інтернет працює нестабільно, домашній — винятково за наявності живлення. Попри те що Держспецзв’язку нещодавно зобовʼязало мобільних операторів забезпечити 10 годин роботи мережі без світла, замість 4 годин, як було раніше, ситуація залишається складною. А коли клієнт не може звʼязатися з компанією або ж компанія не проявляє жодної маркетингової чи іншої активності, це негативно в першу чергу для самого бізнесу. Тому для більш швидкої та зручної взаємодії я раджу активніше використовувати соцмережі та месенджери.

Плюс ще декілька порад:

  • Плануйте публікації заздалегідь. Бажано планувати контент щонайменше на декілька тижнів наперед. Щоб спростити задачу, можете використовувати інструменти Hootsuite чи Buffer для автоматизації публікацій. Це дозволить забезпечити безперервну комунікацію з аудиторією навіть під час тривалих відключень.
  • Використовуйте автоматизовані інструменти для постингу. Вони допоможуть підтримувати активність на сторінках, незважаючи на технічні труднощі та обмеження. Можна налаштувати боти для відповідей на повідомлення клієнтів у Facebook Messenger або Telegram. Це, з одного боку, допоможе будувати комунікацію з клієнтами. А з іншого — дещо знизить завантаження для ваших працівників.
  • Залучайте аудиторію через історії та прямі ефіри (за можливості). Історії та прямі ефіри в Instagram або Facebook — ефективний спосіб підтримувати зв’язок з аудиторією. Попередньо заплановані прямі ефіри можуть бути збережені, що дозволяє клієнтам бути в курсі подій. Складність у тому, що без електроенергії та інтернету клієнтам буде складно їх подивитися своєчасно, але вони зберігаються в профілі, тому «спрацюють» пізніше.

Оптимізація сайту для мобільних пристроїв

Використання мобільних телефонів і планшетів під час тривалих відключень світла стає все актуальнішим. Тому вам варто переконатися, що ваш сайт швидко та коректно працює на мобільних пристроях. Для цього треба виконати кілька важливих дій:

  • Використовуйте адаптивний дизайн. Переконайтеся, що ваш вебсайт адаптивний і має коректний вигляд і працює на різних пристроях. Це важливо, адже зараз усе більше користувачів взаємодіють із сайтами саме зі смартфона.
  • Прискорюйте завантаження сторінок. Використовуйте технології AMP (Accelerated Mobile Pages), щоб пришвидшити завантаження сторінок. Це допоможе зменшити показник відмов і може додатково позитивно вплинути на позиції сайту в пошуковій видачі.
  • Знижуйте споживання даних. Оптимізуйте зображення та інші медіафайли, щоб зменшити їхній розмір і знизити кількість спожитих даних. Це особливо актуально під час відключень світла, коли мобільний інтернет може бути єдиним способом доступу до вашого сайту.
Тут і далі зображення надані автором колонки

Електронна пошта та SMS-маркетинг

Це доволі зручні інструменти для комунікації, які багатьма ігноруються. А вони, між іншим, дають змогу підтримувати комунікацію з аудиторією на постійній основі навіть при вкрай посередньому звʼязку. Тому я б радив за можливості їх застосовувати.

  • Використовуйте попередньо заплановані розсилки. Це дозволить вам підтримувати контакт із клієнтами навіть у критичні моменти. Зі свого боку можу порекомендувати для цих задач сервіси Mailchimp або SendPulse, у яких можна швидко та зручно налаштувати автоматизацію.
  • Налаштуйте автоматичні відповіді та повідомлення. Так ви зможете в автоматичному режимі відповідати на поширені запити клієнтів, що своєю чергою допоможе зменшити навантаження на службу підтримки та забезпечити оперативність відповідей в режимі 24/7.
  • Інформуйте клієнтів про нові пропозиції та акції. Електронні та SMS-розсилки з цінною для клієнта інформацією допомагають підтримувати інтерес до вашого продукту чи бізнесу загалом. Навіть під час відключень електроенергії.

Інтеграція з маркетплейсами та платформами електронної комерції

Складність ведення бізнесу в умовах тривалих відключень електроенергії полягає ще й у неможливості ефективно підтримувати роботу сайту, своєчасно проводити оптимізацію, комплексно займатися SEO тощо. Тому в деяких випадках вдалим рішенням може бути збільшення присутності на популярних маркетплейсах.

  • Збільшуйте присутність на великих платформах. Забезпечте присутність вашого бізнесу на маркетплейсах, таких як Rozetka, Prom.ua або OLX. Це допоможе збільшити видимість і доступність вашої продукції. Також на допомогу можуть прийти агрегатори цін Hotline та e-Katalog, де користувачі можуть дізнатися актуальну вартість і наявність товару.
  • Використовуйте API для автоматизації процесів. За можливості інтегруйте ваш сайт із платформами електронної комерції через API, щоб автоматизувати процеси обробки замовлень та інвентаризації. Це зменшить ризики зниження продажів під час відключень. Серед таких платформ — Shopify, WooCommerce, Etsy та інші.

Резервні джерела енергії для критичних систем

Для безперебійної роботи бізнесу вкрай важливо постійно мати електроенергію та інтернет. Зараз ситуація справді складна. Тому вам варто подбати про автономні системи живлення.

  • Використовуйте акумулятори та генератори для безперервної роботи власних серверів та обладнання. Це допоможе забезпечити безперебійний доступ до вашого ресурсу для клієнтів і ви будете впевнені, що вся ваша робота в якийсь момент просто не зупиниться.
  • Подбайте про доступність сайту та платіжних систем. Переконайтеся, що ваші платіжні системи також захищені від знеструмлень. Українські банки та платформи для прийому платежів у цьому питанні показують себе досить добре та стабільно, та все ж варто пересвідчитись, що у разі довготривалого блекауту проблем з оплатами не виникне.

Аналіз та адаптація стратегії реклами

Очевидно, що стратегії реклами, які ви використовували до регулярних відключень електроенергії, зараз втрачають свою актуальність. Так, ви можете продовжувати їх використовувати, але будьте готові до того, що ефективність зрештою може знизитися на 30-50% і навіть більше. Тому потрібно адаптуватися.

  • Перерозподіліть бюджет на рекламу в соцмережах. Ретельно аналізуйте ефективність рекламних кампаній і направляйте бюджет в ті канали, які приносять найкращі результати. Загалом соціальні мережі зараз забезпечують високу рентабельність інвестицій у рекламу. Але враховуйте, що певну частину часу чималий відсоток ваших потенційних клієнтів може взагалі не мати доступу до соцмереж. Відстежуйте періоди найвищої активності та дійте відповідно.
  • Використовуйте контекстну рекламу з оплатою за результат. Налаштуйте контекстну рекламу з оплатою за результат (CPC) для залучення потенційних клієнтів у моменти пікової активності. Це дозволить максимально ефективно використовувати бюджет на рекламу і водночас не витрачати кошти на просування в моменти, коли ваша аудиторія неактивна.

Розробка кризового плану

Зараз ми з вами живемо в кризових умовах, і надалі ситуація ще може ускладнитися. Тому вже сьогодні варто розробити кризовий план на випадок її істотного погіршення. Тут все залежить від особливостей вашого бізнесу та стратегії, проте я раджу звернути увагу на два важливих моменти.

  • Визначте пріоритетні дії на випадок тривалих знеструмлень. Важливо, щоб у випадку тривалої відсутності електроенергії ви могли сконцентруватися на найважливіших робочих процесах, а не витрачати час і зусилля на менш потрібні задачі. Розробіть чіткі інструкції для себе та для команди.
  • Забезпечте співробітників необхідними інструментами. Переконайтеся, що ваша команда має доступ до інструментів та інструкцій для роботи в кризових умовах і непередбачуваних ситуаціях. Бажано, щоб у працівників був доступ до портативних зарядних станцій чи генераторів, а також до альтернативних каналів звʼязку, які не так сильно залежать від електроенергії. Зокрема йдеться про оптоволоконний інтернет, систему якого можна заживити від звичайного павербанка чи mini-UPS.

Замість висновків: ситуація складна, але ви впораєтесь

Довготривалі знеструмлення електроенергії — це справжній виклик для бізнесу, і з цим неможливо сперечатися. Головне в сьогоднішній ситуації — вміння адаптуватися до ситуації та шукати ефективні шляхи виходу з неї. Так, це непросто. І так, часто це вимагає чималих зусиль і додаткових фінансових витрат. Але, зрештою, це ціна того, щоб продовжувати працювати, підтримувати українську економіку у скрутний час і рухатися вперед попри перепони.

Зараз неможливо з точністю говорити, як довго зберігатиметься дефіцит електроенергії. Але більшість експертів стверджують, що він тією чи іншою мірою буде присутній щонайменше кілька років. Тому просто чекати, що найближчим часом ситуація нормалізується, все ж таки не варто. Потрібно пристосовуватися до нових умов і нових реалій. У нагороду ви отримаєте більше лояльних клієнтів і, якщо докладете достатньо зусиль, зможете обійти конкурентів, які раніше були попереду.

Бажаю, щоб цей складний період ви пройшли впевнено і з позитивними результатами.