За перший квартал 2024 року українці відкрили рекордну кількість ФОПів — понад 73 000. Майже 6000 з них — це айтівці.
У того, що підприємців більшає, багато плюсів: їхні податки йдуть, зокрема, на забезпечення ЗСУ, що покращує нашу обороноспроможність. Так, у 2023 IT-фахівці сплатили до держави понад 61 млрд грн.
У цьому матеріалі розбираємо, як айтівцю зареєструвати ФОП, відкрити рахунок і не наступити на типові граблі.
Як відбувається реєстрація ФОП
ФОП (або фізична особа-підприємець) — це найпростіший спосіб оформити свою діяльність, щоб працювати легально та сплачувати податки. І так нескладний процес реєстрації останніми роками спростили ще більше завдяки онлайн-сервісам.
Відкрити ФОП може будь-який громадянин України віком від 16 років. Для цього йому знадобиться паспорт та ідентифікаційний код.
Вибір системи оподаткування ФОП і КВЕДів
КВЕД — це код, який позначає напрям вашої діяльності. Повний список доступних КВЕДів є тут, але айтівці зазвичай використовують коди з цього списку:
● 62.01 Комп’ютерне програмування;
● 72.21.0 Розробка стандартного програмного забезпечення;
● 72.22.0 Інші види діяльності у сфері розробки програмного забезпечення;
● 72.40.0 Діяльність, пов’язана з базами даних;
● 63.11 Опрацювання даних, розміщення інформації на вебвузлах і пов’язана з ними діяльність;
● 62.02 (72.10.0) Консультування з питань інформатизації;
● 58.21 Видання комп'ютерних ігор;
● 58.29 Видання іншого програмного забезпечення;
● 62.09 Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем;
● 62.03 Діяльність із керування комп’ютерним устаткуванням;
● 63.12 Вебпортали;
● 72.60.0 Інша діяльність у сфері інформатизації;
● 74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну;
● 74.20 Діяльність у сфері фотографії.
Щодо оподаткування, ФОПи можуть платити податки за загальною системою або спрощеною (єдиний податок). Здебільшого айтівці можуть обрати спрощену і платити менший податок. На цій системі є три групи:
- Перша. Тільки для торгівлі, НЕ підходить айтівцям.
- Друга. Фіксований єдиний податок, але не можна співпрацювати з нерезидентами України (наприклад, підписати контракт напряму з американською компанією).
- Третя. Єдиний податок 5% від доходу. Найпопулярніша група ФОП для айтівців.
Окрім єдиного податку, в усіх трьох групах є інші обов’язкові платежі, як-от ЄСВ і військовий збір.
Подання заяви на реєстрацію ФОП
Можна подати заяву онлайн на сайті, або через застосунок «Дія», або фізично прийти до ЦНАП (або іншого державного реєстратора). Додатково треба буде подати заяву на перехід на спрощену систему оподаткування.
Реєстрація ФОП в Україні безплатна. Заява обробляється в середньому добу, після чого ви отримуєте витяг з Єдиного державного реєстру про те, що ви зареєстровані як ФОП.
Відкриття рахунку
Раніше ФОП мав записувати свої доходи та витрати у спеціальній книзі за визначеною формою. Зараз це можна робити у будь-якому зручному вам форматі. Головне — здавати у визначені строки звіти податковій та сплачувати податок. Для цього потрібно відкрити окремий рахунок у банку.
Також є можливість зареєструвати ФОП та одразу відкрити рахунок у «ПриватБанку» через сервіс «Дії» е-Підприємець. Зручність полягає в тому, що для цього не потрібно після відкриття заходити на сайт банку та відкривати рахунок. Все робиться одночасно.
Як ФОПу відкрити банківський рахунок у «ПриватБанку»
Для ФОПів з IT-індустрії «ПриватБанк» пропонує спеціальний тарифний план — IT Expert, який нещодавно отримав оновлення з кращими умовами та бенефітами для айтівців.
У межах цієї пропозиції безплатне:
● відкриття рахунку у відділенні та онлайн;
● обслуговування рахунку в разі витрат на місяць понад 5000 грн (50 грн — якщо менше);
● сплата податків та інші платежі по Україні;
● обмін валюти та зняття готівки з картки;
● преміальні картки.
Відкриття рахунку у «ПриватБанку» онлайн передбачає шість простих кроків:
Крок 1. Обрати потрібний бізнес-рахунок (ФОП)
Крок 2. Авторизуватися в системі
Крок 3. Заповнити невелику анкету. Вона складається всього з 6 питань — це спрощена процедура: раніше був перелік із 30, деякі з них вимагали уточнень. Тепер же заповнення анкети займає не більше ніж 5 хвилин.
Крок 4. Обрати тарифний план IT Expert
Крок 5. Отримати реквізити digital-картки для бізнес-розрахунків
Крок 6. Підписати документи електронним підписом. Ще одне оновлення: тепер для цього можна використовувати «Дію.Підпис». Також можна скористатися й будь-яким іншим ключем електронного підпису: наприклад, згенерувати його через сервіс «Вчасно». Надалі можна використовувати його для підписів електронних документів, подання податкової звітності онлайн тощо.
Готово, ФОП-рахунок у «ПриватБанку» відкрито. Керувати ним можна онлайн як через сайт, так і через застосунок «Приват24» або «Приват24 для бізнесу».
На рахунки в межах тарифу IT Expert діють такі умови:
● 0,5% від суми за переказ грошей із рахунку на власну картку, але максимум 50 грн;
● цілодобовий продаж валюти та спрощений валютний контроль: платежі до 400 000 грн (в еквіваленті) зараховуються автоматично.
Відкрити рахунок ФОП у ПриватБанку
Про спрощену процедуру відкриття банківського рахунку ФОП
«ПриватБанк» позиціонує себе як клієнтоорієнтований банк і банк для бізнесу, тому постійно працює над покращенням фінансового життя клієнтів через створення зручних інноваційних сервісів і релевантних продуктів. Спрощення процесу відкриття рахунку ФОП є одним із таких прикладів. Ціль цього спрощення — щоб процес був більш зрозумілим, легким, швидким.
«Після нововведення ми отримали близько 20% нових клієнтів, які вирішили відкрити рахунок ФОП саме в “ПриватБанку”. Цей показник було досягнуто не тільки завдяки спрощеному процесу відкриття рахунку, але й завдяки іншим сервісам, продуктам, програмам, які стають доступними бізнес-клієнтам. Зокрема, і клієнтам зі сфери ІТ (ФОП). Наприклад, функціонал “Приват24 для бізнесу”, електронна податкова звітність тощо», — коментують у «ПриватБанку».
Найближчим часом планується запуск можливості відкриття рахунку ФОП у «Приват24» (для фізичних осіб), сервіси спрощення переказу валюти з валютного рахунку ФОП на картку фізичної особи у гривні та багато іншого.
5 типових помилок у веденні ФОПу
#1 Робота за незареєстрованими КВЕДами
Для основної діяльності можна обрати один основний КВЕД і кілька додаткових. За діяльність поза своїх КВЕД (наприклад, якщо ви айтівець, але продаєте помідори) доведеться заплатити штраф.
Якщо підприємець взагалі вирішив змінити діяльність (як-от із дизайнера на розробника), закривати ФОП не обов’язково, можна змінити тільки КВЕДи — або додати нові.
#2 Отримання прибутку напряму на картку
Приймати платежі за діяльність ФОПу можна тільки на рахунок, прив’язаний до цього ФОПу. З цього рахунку слід оплачувати податки, а залишок виводити на карту для користування.
#3 Несплата податку за місяць, в якому зареєстрували ФОП
Навіть якщо ФОП відкривався 31 травня, потрібно сплатити ЄСВ за цей травень. Тому краще реєструватися на початку того місяця, у якому збираєтесь працювати та отримувати прибуток.
#4 Неподання звітності за місяці, коли у вас не було прибутку
По-перше, слід повідомити податкову про те, що за цей термін не було прибутку. По-друге, у будь-якому разі доведеться сплатити ЄСВ та військовий збір.
#5 Неправильне ведення звітності
Тут доволі багато різних нюансів, тож якщо складно розібратися, краще звернутися за допомогою до бухгалтерів або до сервісів-помічників. Наприклад, у «ПриватБанку» подача звітності автоматизована, якщо всі надходження відбувались на рахунки саме цього банку. Якщо ФОП працює з бухгалтером, то можна надати повноваження довіреній особі на управління рахунком за декілька кліків у «Приват24 для бізнесу».
Я — айтівець. Хочу відкрити рахунок ФОП у ПриватБанку