Для пересічного українського глядача вибори у США можуть нагадувати шоу із залученням відомих брендів і медійних персон. Історично це тягнеться ще з XIX століття: у 1840 році почали зʼявлятись галаси на честь кандидатів, запрошення співаків та акторів, відвідування масових подій у попкультурі тощо.
Тож історично потяглося, що учасники перегонів у своїх кампаніях залучають бренди — як виробників чи компаній, так і так звані «ходячі бренди» відомих діячів культури. Зокрема аби схилити прихильників цих брендів на свою користь.
Загалом під час цьогорічної кампанії кандидати витратили на рекламу близько 12 мільярдів доларів, йдеться в дослідженні маркетингової компанії Assembly. Розповідаємо, як кандидати в президенти та чинні президенти Сполучених Штатів, що брали участь у перегонах, залучали бізнес і медійників під час виборчих кампаній.
McDonald’s та Дональд Трамп
У жовтні 2024 року кандидат у президенти від Республіканської партії Дональд Трамп працював у McDonald's у Фістервіль-Тревоз, штат Пенсильванія. Він смажив картоплю та видавав замовлення відвідувачам закладу. За словами Трампа, це була відповідь на слова кандидатки від демократів Камали Гарріс, що в юності вона працювала у McDonald's.
Фото — Doug Mills/The New York Times
Свого часу Трамп звинувачував Гарріс у брехні, що вона нібито не працювала у закладі швидкого харчування. Однак McDonald's розповів CNN, що влітку 1983 року Гарріс у ресторані в Аламеді, штат Каліфорнія. коли вона ще була студенткою Університету Говарда у Вашингтоні. За словами представника компанії, вона працювала з машинами для приготування смажених страв і морозива.
Також у McDonald’s заявили, що компанія не підтримує жодного з кандидатів у президенти.
«Дізнавшись про прохання колишнього президента, ми підійшли до цього питання через призму основних цінностей: ми відкриваємо наші двері для всіх», — зазначили в мережі.
Трамп, Біблія та Ілон Маск
У березні 2024 року експрезидент і кандидат на цьогорічні вибори Дональд Трамп на тлі боргів через численні судові справи, почав продавати своїм прихильникам власний варіант Біблії під назвою «Боже, благослови США». Вартість примірника коштувала 59,99 долара.
У Біблії Трампа містяться копія Конституції США, перші 10 правок до Конституції, які набули чинності у 1791 році, Декларація незалежності, Клятва вірності (присяга) та приспів пісні співака Лі Грінвуда, під яку Трамп виходить на своїх мітингах.
Також на цьогорічних виборах Дональд Трамп заручився підтримкою бізнесмена Ілона Маска. На одному з мітингів Маск заявляв, що Трамп має виграти на виборах, адже його суперники «намагаються відібрати в американців свободу слова».
Детальніше про взаємодію Ілона Маска та Дональда Трампа, а також навіщо великим компаніями вкладатись у вибори AIN розібрав у своєму відео.
Емінем, Камала Гарріс і Барак Обама
Інша учасниця цьогорічних американських перегонів Камала Гарріс значно менше користується брендами як компаніями, адже в її програмі акцент на мале та середнє підприємництво. Втім, часто залучає бренди персональні. На її заходах на підтримку кандидатки виступали Beyoncé (чистий капітал станом на зараз близько 800 млн доларів), Lady Gaga (300 млн доларів) і Скарлетт Йоганссон (165 млн доларів).
А 22 жовтня 2024 року в Детройті на мітингу на підтримку Камали Гарріс виступив Емінем (250 млн доларів). Він закликав голосувати за кандидатку від Демократичної партії, стверджуючи, що вона підтримує такі цінності, як свобода слова. Після цього репер оголосив про вихід на сцену 44-го президента США Барака Обаму, який спочатку зачитав культовий трек Емінема — Lose Yourslelf.
Сам Емінем неодноразово критикував політику Дональда Трампа ще за часів президентства останнього та публічно підтримує демократів.
NASCAR і Джордж Буш-молодший
Під час передвиборчої кампанії у 2004 році Джордж Буш-молодший одягнув спортивну куртку та відкрив Daytona 500 — одну з найпрестижніших подій автоперегонів NASCAR. Серед титульних спонсорів учасників були M&M's, Kodak, Viagra, NBA All-Star Game і багато інших. На фоні цих бізнесів та аудиторії перегонів це надало Бушу чудову можливість залучити десятки мільйонів уболівальників NASCAR за 8,5 половиною місяців до виборів.
Спочатку кортеж президента зробив коло перед перегонами, а сам Буш-молодший провів на них понад дві години, познайомившись з учасниками та вболівальниками, які були присутні в той день. Також Буш побачився з актором Беном Аффлеком і легендою перегонів NASCAR Річардом Петті.
До речі, ті президентські вибори Джордж Буш-молодший якраз виграв.
Джордж Буш-старший, Майк Дукакіс і сигарети
З XIX століття в рамках президентських перегонів почали використовувати й сигарети. Наприклад, під час виборів у 1988 році між Джорджем Бушем-старшим і Майком Дукакісом учасники вирішили звернутись до тютюнових компаній, оскільки куріння було значною частиною повсякденного життя в Америці.
Зображення — Національний музей американської історії
Коли у XX столітті американці переходили з сигар на сигарети, тютюнові компанії випускали для кожного кандидата спеціальні виборчі пачки. Вони продавали «суперницькі пачки» пліч-о-пліч і відстежували продажі як свого роду «неформальне опитування». Зокрема, сигарети випускали Liggett & Myers Tobacco Company, Brown & Williamson Tobacco Corporation і Philip Morris.
Читайте також: Зробити Трампа знову великим. Як Ілон Маск втручається в хід американських виборів