За даними IAB Україна, ринок інфлюєнсерів продовжив своє відновлення після стрімкого спаду у зв’язку з початком повномасштабної війни. Бренди також спершу обережно, потім дедалі активніше повернулись до співпраці з лідерами думок. Нікіта Вакуленко, PR-менеджер агенції M&P Communication, ділиться своїм чеклістом для успішної роботи з інфлюєнсерами.
З нашого досвіду, в роботі з лідерами думок є кілька наріжних каменів. Адже ринок блогерства в Україні досить молодий і часто не регламентований. З’являються нові імена, популярною є робота із мікро- та наноінфлюєнсерами. Робота з лідерами думок стає справжнім випробуванням для компаній, особливо зі сформованими процедурами погоджень, брифів, двосторонньої відповідальності та юридичного супроводу партнерства.
Серед основних траблів, які можуть виникнути на тернистому шляху до ефективної взаємодії та вау-статистики інтеграцій, основні такі:
- Розбіжності між очікуваннями щодо результату в компанії та лідера думок;
- Суперечності між контентом, який хоче просувати бренд, і профілем і зоною інтересів інфлюєнсера та його аудиторії;
- Факапи в процесах погодження: розрив між очікуваннями інфлюєнсера, що велика корпорація може за кілька годин усе погодити, та очікуваннями корпорації, що блогери сумлінно чекатимуть на всі кола правок;
- Розриви в комунікації та тоні спілкування;
- Юридична сторона оформлення та документи-документи-документи.
У побудові стосунків з лідерами думок і реалізації успішних проєктів з ними є два кити, на яких тримається ефективна кампанія.
- Чіткість наданої інформації та взаєморозуміння між вами та інфлюєнсером.
- Документи, від брифу до угоди, які можуть гарантувати, що і інфлюєнсер і бренд на одній хвилі, а їхні очікування чітко окреслені і затверджені.
Дотримуючись цих компонентів у свої роботі, і бренди, і інфлюєнсери можуть створити надійне партнерство, в якому будуть задоволені потреби обох сторін. Адже партнерство — це про обидві сторони.
M&P Communications підготували чекліст, який допоможе перетворити інфлюєнсера на вашого партнера, не наламати дров і не посивіти завчасно.
Підбір лідерів думок і початок комунікації з ними
Передусім варто відштовхуватись від цілей кампанії, в рамках якої планується робота з інфлюєнсером. Не завжди партнерство з інфлюєнсером з великою аудиторією може закрити потреби кампанії. Інколи і робота з локальними, але спеціалізованими лідерами думок дасть максимальну віддачу. Формуємо пул із тих, чия аудиторія відповідає вашим потребам.
На етапі підбору варто звертати увагу на такі компоненти:
- Відповідність діяльності до цілей проєкту;
- Кількість підписників і реакцій;
- Географію та інтереси;
- Репутацію;
- Статистику.
Перевіряючи репутацію, перевірте, чи не був блогер залучений у якісь скандали? Про що пише у блозі? Чи не працює з вашими конкурентами? Не лінуйтесь копнути глибше.
Проганяйте інфлюєнсера по чорних списках, але звертайте увагу і на адекватність відгуку, відсікайте суб'єктивізм і зайві емоції. Під час оцінки блогерів дивіться також на тональність коментарів, залученість підписників і результати минулих інтеграцій.
Ефективний кавер
Цей крок вкрай важливий для встановлення позитивного контакту з інфлюєнсером. Напишіть блогерам із пропозицією співпраці (для початку краще на пошту, але можна спілкуватися і в соцмережах).
Привітайтеся (не переплутайте ім'я!), скажіть, що зацікавлені в роботі з блогером для активностей з вашим бренду, а потім детально розпишіть свою пропозицію. Запитайте, де блогеру швидше та зручніше вести комунікацію. Підходьте до всіх лідерів думок індивідуально, цікавтеся і їхніми запитами, а не тільки своїми.
Складові ідеального каверу такі:
- Привітайтесь і представтесь;
- Коротко опишіть суть вашого звернення;
- Стисло опишіть ваш проєкт і детально вашу пропозицію;
- Підкресліть роль інфлюєнсера у вашій кампанії;
- Пропишіть очікуваний формат та умови (комерція, бартер, благодійність) роботи;
- Запросіть до обговорення деталей і залиште контакти для зв’язку.
Розробка ідеального ТЗ
Добре прописаний бриф — 90% успішної співпраці. Від того, як описана задача та які результати очікуються після її реалізації, залежить фінальний продукт. Коли блогер не очікує від вас інформації порціями, а одразу отримує необхідний для роботи бриф, це формує лояльність до вас як до спеціаліста, з яким хочеться реалізовувати ідеї.
Також важливо спочатку вислати бриф і підтвердити, що блогер згоден на прописані в ньому умови. Бажано проговорити усно, якщо є така можливість. Описати, які етапи погодження будуть, скільки ітерацій може бути, скільки займає погодження з вашого боку, що ви очікуєте від блогера. Наприклад, узгодження сценарію, драфту відео інтеграції тощо. Не забувайте зазначати бажані терміни підготовки, погодження та публікації контенту. Бриф важливо надіслати одразу після того, як інфлюєнсер висловить свою зацікавленість у співпраці. Так ви мінімізуєте шанс виникнення непорозумінь між вами.
Секрети ідеального брифу:
- Характеристика аудиторії, на яку орієнтована активність;
- Визначення типу контенту (пост, відео, сториз тощо) та його стиль;
- Деталізація ключових меседжів і ton of voice;
- Часові рамки виконання завдань і публікацій;
- Опис проєкту, надання інформації про продукт/кампанію/ідею;
- Опис того, як саме залучений інфлюєнсер і який результат від нього очікується;
- Надання деталей (текст, зображення, відео) які необхідно використати в роботі;
- Визначення бажаного результату та метрики його вимірювання.
Як спокійно вивезти всю документацію
Співпраця з інфлюєнсерами супроводжується належним юридичним оформленням. Це закон і необхідність. Так ви будете впевнені в дотриманні всіх умов роботи з блогером з обох сторін та гарантуєте собі спокійні вечори.
Юридичні процеси можуть лякати, але якщо спокійно підійти до задачі та мати чіткий план дій, процес складання договорів може вас навіть затягнути. Дотримуючись цих кроків, ви зможете оперативно закрити юридичні питання:
- Проговорюємо та погоджуємо усі можливі умови співпраці: формат роботи, послуги що надаються, терміни виконання домовленостей, сума оплати та її терміни тощо (у хороших умовах, радимо зробити це через електронну пошту);
- Складаємо договір/акт з чітким формулюванням умов співпраці, включаючи обов'язки сторін;
- Просимо блогера надати перелік необхідних документів (наприклад, витяги з реєстру тощо);
- Узгоджуємо оплату через ФОП або іншу юридичну особу та підписуємо документи (договір, акти виконаних робіт тощо);
- Контролюємо підписання документів через платформи, як-от «Вчасно» чи «Дія.Підпис».
Публікація контенту та запит на статистику
Ближче до дати публікації потрібно уточнити в інфлюєнсера, чи готовий матеріал, чи все йде за планом, а потім фінально узгодити його. Якщо в замовника є правки, то вносити їх потрібно на цьому етапі. Далі буде вже пізно.
Після того як довгоочікуваний контент опублікований, привітайте себе та інфлюєнсера з цим, подякуйте за класну роботу. Але не забуваємо, що попереду останній етап: аналітика та збір статистики. Статистику щодо допису запитуйте у лідера думок не раніше ніж через 2-3 дні. Оскільки в перші кілька днів пост набирає максимальне охоплення, а далі все йде на спад. Якщо комунікація була в сториз, то запитувати статистику можна вже наступного дня.
Проаналізуйте отриману статистику і загалом досвід співпраці з конкретним блогером, а потім зведіть дані за всіма інтеграціями в лідерів думок у єдиний звіт. І не забувайте вести свої бази блогерів, де ви фіксуєте результати й враження від співпраці з кожним.
То як інфлюєнсер стає партнером
Пройшовши цей шлях майже до кінця (від ввічливого та цільового вітального листа до комунікацій під час погоджень і до результату), саме на фінальному етапі закріплюються справжні партнерські стосунки між інфлюєнсером і замовником. Те, як ви комунікуєте про закінчення співпраці, залишає вагомий слід на враження від співпраці у блогера. Не забудьте ще раз подякувати інфлюєнсеру за його роботу, не соромтесь висловити свої позитивні емоції та бажання працювати в майбутніх проєктах.
Також прислухайтеся до думки блогера: він краще знає, що подобається його аудиторії. Одноразова інтеграція може перетворитися на довгострокове партнерство, вигідне для обох сторін. Блогер отримує надійного партнера, а ви — довіру його аудиторії.
Читайте також: В іспанських супермаркетах Mercadona закінчуються ананаси через вірусне TikTok-відео