В умовах швидких змін на ринку та зростальних вимог до компетенцій навіть досвідченим спеціалістам необхідно постійно вдосконалювати навички. Це особливо актуально для менеджерів, від яких залежить не лише якість роботи команди, а й стосунки в колективі та продуктивність колег. Щоб допомогти менеджерам адаптуватися до цих викликів, у Boosta створили Managers Adaptation Program. 

У блозі компанії Олег Майборода, Head of Learning & Development, розповідає про ефективність програми адаптації для менеджерів, а також ділиться, навіщо, чого і як їх можна навчати.

Про те, чому менеджерів важливо вчити та розвивати

Причина №1. Стандартизація підходів

Співробітники можуть виростати до менеджерів як усередині компанії, так і приходити з ринку праці одразу на керівну роль. Через це вони можуть мати різні уявлення про методи управління командою та різний бекграунд. А будь-якій компанії важливо, щоб усі менеджери були в одному інформаційному полі та керувалися однаковими принципами. Наприклад, жорсткий і директивний менеджмент може суперечити цінностям компанії. А якщо менеджер не розуміє принципів найму, надання зворотного зв'язку чи правил комунікації, то в нього можуть виникати конфлікти з колегами.

Причина №2. Розвиток управлінських компетенцій для тих, хто нещодавно обійняв посаду

Часто співробітники зростають до менеджерських позицій усередині компанії. Маючи глибокі знання у своїй професійній галузі, вони не завжди можуть бути готові до переходу на управлінські позиції, оскільки вимоги до менеджера відрізняються від вимог до виконавця. Менеджер, який тільки отримав підвищення, може припускатись управлінських помилок і втрачати мотивацію, а співробітники під керівництвом такого менеджера можуть звільнятися чи працювати менш ефективно. 

Саме тому компанії важливо вкладати ресурси в підготовку управлінців і регулярно перевіряти їхні компетенції. Чудово, коли менеджер займається саморозвитком, проте саме навчання, яке компанія впровадила самостійно, дає змогу отримувати контрольований результат для всіх.

Причина №3. Підсилення компетенцій досвідчених менеджерів через персоналізоване навчання

Жоден кар’єрний шлях керівників із досвідом не охоплює всіх управлінських сфер рівномірно: хтось міг більше зосереджуватися на операційних процесах, хтось — на стратегічному плануванні, а інші — на побудові команди чи розвитку талантів. Персоналізоване навчання дає змогу виявити й адресувати ці прогалини, підвищуючи компетенції керівників саме в тих аспектах, де їм потрібна підтримка.

Спочатку ми використовували однаковий підхід до адаптації нових керівників. Однак із часом стало очевидно, що кожна роль у компанії вимагає індивідуального підходу. Так ми перейшли до персоналізованого онбордингу, що враховує специфіку кожної позиції та рівень компетенцій менеджерів із досвідом, а також дає змогу швидше інтегрувати менеджера в команду.

Як ми на програмі навчали раніше 

Спочатку наша Managers Adaptation Program складалася з теоретичної бази й екзамену. Ми зосереджувалися на вмінні формувати цілі, мотивації фахівців, управлінні персоналом. У навчанні міксували відеолекції, кейси або книжки на основі бази знань, яку ретельно підбирали. Ці знання охоплювали загальні питання, але не фокусувалися на нагальних проблемах кожного менеджера, які потрібно розв’язати в цей момент. Не вистачало практичного застосування й індивідуального підходу.

Наприкінці навчання ми проводили масштабний екзамен. Екзаменаторами виступали люди, наприклад, HR-куратори, але іноді це були інші менеджери. Такий формат екзаменування не завжди охоплював людей, які мислять нестандартно, до того ж HR-спеціаліст не міг відповідати на всі питання, бо не мав управлінського досвіду. Під кінець навчання ми збирали фідбек від менеджерів і зрозуміли, що таке навчання не завжди ефективне й треба змінювати підхід.

Як ми на програмі навчаємо сьогодні 

Сьогодні програма адаптації менеджерів (MAP) — це комплексна програма як для досвідчених менеджерів, так і для спеціалістів, які переходять на нову посаду. Вона покликана сприяти швидкій адаптації новопризначених менеджерів до нових ролей, встановлених норм і правил. Мета Managers Adaptation Program — щоб кожен учасник зміг реалізувати власний проєкт завдяки знанням, які надають на програмі, й індивідуального коучингу. Триває вона загалом три місяці.

Основні етапи Managers Adaptation Program

Ми навчаємо людей за моделлю 70-20-10: практика — підтримуюче середовище — формальне навчання. Усі нові менеджери обов'язково проходять програму адаптації, зокрема й ті, кого підвищують усередині компанії. Орієнтовно новий потік MAP стартує кожні 2–3 місяці по 10–15 людей.

Освітній курс 

Перед тим, як починати навчання, спеціаліст проходить тестування за вісьма модулями на рівень знань, оскільки учасники мають різний досвід. Якщо учасник демонструє високі знання в певному модулі, цей модуль йому не призначають. Відповідно до зон розвитку людини, її навчання підсилюється модулями Project Management, Finance, People Management, Teamwork, Decision Making на внутрішній платформі LMS. Є й обов'язкові для всіх модулі, як-от література, управління фінансами та проєктами.

Отже, ми навчаємо теорії, що спрямована на знайомство з базовими правилами, як наймати, як комунікувати, як повертати фідбек, як розвивати команду. Теоретична частина навчання включає різні види ресурсів: лекції, вебінари, статті. Одночасно з проходженням теорії кожен учасник вирішує бізнес-кейси, що є своєрідною практикою. Зазвичай це приклад реальної проблеми з життя, як-от надання колегам фідбеку, і детальне пояснення, як би менеджер цю проблему розв’язав.

Для більшої ефективності навчання декілька разів під час потоку ми збираємо всіх разом і проводимо тренінг та майстермайнд. Тему воркшопу обираємо, базуючись на проблемних точках. А майстейрмайнд — формат, де ми визначаємо тему чи проблему, а далі разом, спираючись на власний досвід та експертизу, намагаємося її обговорити, вирішити чи знайти нестандартні варіанти розв’язання.

Реалізація реального проєкту

Проєкт кожна людина визначає для себе за погодженням свого Team Lead. Він насамперед має бути пов’язаний із прямими обов'язками спеціаліста. Наприклад, якщо працює із сайтами, то завданням проєкту буде «збільшення переходу на сайт на 20%». Менеджер має застосовувати всі методи для досягнення цілі: делегувати спеціалістам завдання, ставити дедлайни, координувати, ділитися інструментами. Тобто проєкт — це певна амбітна ціль у повсякденних завданнях менеджерах, що розширить його діяльність. 

Коучингові сесії 

Кожен учасник раз на два тижні має зустрічі зі мною як сертифікованим коучем, що надає змогу якісніше зрозуміти правильний вектор реалізації власного проєкту в межах MAP. Коучинг надає можливість менеджеру-учаснику MAP реалізувати свій проєкт повною мірою. Зустрічі з коучем проходять у конфіденційному форматі за стандартами ICF (International Coaching Federation). 

Оскільки навчальний проєкт є амбітним і кидає виклик, коучинг допомагає людині краще ідентифікувати власні сильні та слабкі сторони під час реалізації цього проєкту, створює необхідну мотивацію для руху й надає підтримку. А крім того, дає змогу переусвідомити те, як на робочий процес і стиль менеджменту впливають цінності й упередження людини, яка навчається, й усвідомити власні «налаштування за замовчуванням».

Як визначаємо ефективність програми адаптації 

Екзамен у кінці проходження програми ми скасували. Сьогодні зворотний звʼязок щодо ефективності засвоєння матеріалу виглядає як тестування за модулями, що проходить через онлайн-систему на внутрішній платформі LMS. У системі є градація балів, наприклад, для успішного закриття модуля треба набрати 90%. Якщо менеджер не набирає, система скеровує його на перездачу. Кожен модуль містить бізнес-кейси, що базуються на матеріалі, тому з відповідей ми точно знаємо, ознайомлений спеціаліст із матеріалом чи ні. Основний акцент екзаменування тепер — на оцінці досягнення цілей менеджера завдяки проєкту, а не лише на ознайомленні з теорією й впливі на бізнес.

Метрики успішності Managers Adaptation Program у 2024 році:

  • Return of Expectations (ROE), або як Team Lead оцінює ефективність впливу навчання на перформанс людини, що навчається — 9,1 з 10.
  • Satisfaction Rate, або наскільки задоволені програмою її учасники — 8,4 з 10.
  • Як оцінюють ефективність коучингового компоненту учасники програми — 9,6 з 10.
  • Проте головною метрикою успішності лишається реалізація власного проєкту. Ось які цілі ставлять перед собою менеджери на адаптаційній програмі.

Приклади цілей проєкту

  • Запустити багаторегіональний проєкт у ніші iGaming.
  • Підвищити рівень управління дебіторською заборгованістю, побудувавши чіткий процес та скоротивши витрати часу на адміністрування. 
  • Збільшити revenue проєкту втричі за три місяці.

Відгуки про навчання

Олександра Кукса, Outsource Manager

На курс я прийшла із запитом систематизувати та розширити знання про менеджмент. Моя посада передбачає роботу з людьми, а точніше координацію роботи фрилансерів. Специфіка в тому, що всі вони працюють поодинці, а не в одній команді. Мій запит був націлений на побудову ефективної комунікації та співпраці з кожним виконавцем окремо. 

Завдяки Managers Adaptation Program я зрозуміла, наскільки важливим є зворотний зв'язок. Правильно наданий фідбек — це шанс, що ви з виконавцем будете «на одній хвилі», ключик до отримання якісного та вчасного замовлення. Це також і про чесність, відвертість перед собою та людиною, з якою працюєш. Зокрема, фідбек сприяє діалогу, допомагає визнавати внесок виконавця й підтримувати мотивацію.


Дмитро Кісов, Head of Product 

Я взяв участь у Managers Adaptation Program, щоби покращити мою робочу взаємодію з людьми та власні реакції на робочі ситуації. Завдяки етапу коучингу отримав підвищення й розширив зону відповідальності. Сесії допомогли швидше адаптуватися до нової ролі Head of Product, підготувавши мене до керівництва більшою командою. Згодом налагодилася кросфункціональна взаємодія між командами розробки, дизайну та маркетингу, зникли конфлікти, я навчився знаходити баланс між потребами бізнесу та можливостями команд. Крім того, навчився відокремлювати продуктові виклики від особистої самооцінки, краще розуміти свої сильні сторони як продуктового лідера, навчився ставити амбітні, але реалістичні цілі для свого напряму.

Світлана Урядник, Outsource Manager

Мій запит був у тому, щоб за допомогою програми покращити взаємодію з командою фрилансерів, поглиблювати її, а також підготуватися до подальшого карʼєрного розвитку всередині компанії. Managers Adaptation Program було дуже комфортно поєднувати з виконанням безпосередніх обов’язків, адже формат програми був дуже гнучкий, а наповнення — цікавим. Особливо сподобалося поєднання кількох різних способів виконання практичних завдань: розбір ситуацій, з якими потенційно може зіткнутися менеджер, робота над проєктом і коуч-сесії.

Про найпоширеніші проблеми менеджерів 

Запити, з якими менеджери найчастіше приходять на програму адаптації:

  • Проблеми з делегуванням

Делегування — часта проблема для новоспечених менеджерів, які вважають, що швидше виконати завдання самостійно, ніж відправити команді на доопрацювання. Вони це сприймають як спосіб уникнути образ команди, але насправді такий підхід шкодить менеджменту.

Інша крайність — мікроменеджмент, коли керівник делегує завдання, але постійно контролює кожен етап. Сесії з коучем допомагають менеджерам коригувати ці недоліки й знаходити збалансований підхід у керівництві командою.

  • Проблеми з комунікацією та зворотним зв’язком

Це сфера, де багато нових менеджерів відчувають невпевненість через страх бути неправильно зрозумілими або втратити вплив. Важливо навчити їх конструктивного зворотного зв'язку, щоб уникнути цих побоювань, що дає змогу менеджерам не боятися вказувати на недоліки чи правильно надавати позитивний фідбек. Це допомагає сфокусувати на результаті й сформувати мотиваційну культуру вдячності.

  • Проблеми з мотивацією

У питанні мотивації важливо розуміти, що не всіх працівників мотивує винятково фінансова винагорода. Чимало нових менеджерів вважають, що головним способом стимулювання команди є підвищення зарплати, однак ефективний менеджмент потребує розуміння різних джерел мотивації. Деяких працівників надихає можливість навчання, розвитку нових навичок або ж командна робота та спілкування. Managers Adaptation Program допомагає менеджерам усвідомити різні види мотивацій і приділяти увагу індивідуальним потребам кожного, що сприяє ефективнішому управлінню командою.

Які переваги має Managers Adaptation Program

Дарія Деркач, L&D Specialist

МАР — це можливість прокачати свої скіли, отримати якісну підтримку у вигляді коучингу, реалізувати свої ідеї й імплементувати їх у процеси Boosta. Це крок до ефективного лідерства та власної реалізації. Програма націлена насамперед на застосування лідерських навичок на практиці, а теорія виступає одним з інструментів досягнення результату. 

Перевагою є те, що це індивідуальна робота, тому кожен має змогу реалізувати себе по максимуму. Протягом програми кожен має додаткову можливість відвідати воркшопи від експерта та спробувати себе в майстермайнді. Менеджер отримує постійний зворотний звʼязок, тісно співпрацює з коучем, отримує підтримку з особистим проєктом. Крім того, нові навички можна практикувати одразу під час своїх повсякденних завдань. 

Добірка літератури для менеджерів 

  1. «П'ять вад у роботі команди. Історії реальних викликів і перемог», Патрік Ленсіоні. Книжка навчає лікувати «хвороби» команди.
  2. “How to Hire A-Players: Finding the Top People for Your Team-Even If You Don’t Have a Recruiting Department” by Eric Herrenkohl. Книжка навчає, як наймати таланти.
  3. «Мислення швидке й повільне», Деніел Канеман. Книжка навчає ухвалювати рішення.
  4. «Чайка Джонатан Лівінгстон», Річард Бах. Книжка навчає челенджити кордони можливого.
  5. «Однохвилинний менеджер», Кен Бланшар і Спенсер Джонсон. Книжка навчає керувати людьми.
  6. «Тренер на трильйон. Правила лідерства Білла Кемпбелла з Кремнієвої долини», Ерік Шмидт, Джонатан Розенберг, Алан Ігл. Книжка навчає знаходити баланс між викликом і підтримкою для досягнення високих результатів.
  7. «Ефективний керівник», «Практика менеджменту», Пітер Друкер. Книжка навчає розбудувати систему управління.

Переглянути вакансії в Boosta