Майже 800 заявок на участь від українських виробників, засновників технологічних сервісів та застосунків, екобрендів та освітніх просторів отримав проєкт із підтримки малого бізнесу «Бізнес-трамплін 2.0», який раніше анонсував AIN. Десять фіналістів презентували свої бізнеси перед професійним журі у форматі краш-тесту, а члени журі своєю чергою ділилися порадами, які воліли б дати собі на старті власної роботи. Ключові з них публікуємо у матеріалі.

Владислав Чечоткін, співзасновник та CEO ROZETKA

Не поспішайте делегувати

Коли підприємці тільки починають будувати свою справу, то майже все роблять самостійно. Потім бізнес зростає ― і з'являється потреба у делегуванні. Я б радив хоча б частково залишати за собою спілкування з клієнтами, процеси їхнього залучення та подолання труднощів, які у них виникають. І ні в якому разі не делегував би стратегію та визначення векторів розвитку вашого бізнесу. В цьому фінальне рішення завжди має бути за вами.

Сприймайте бізнес як спорт

Формула досягнень і в спорті, і в підприємництві однорівнева: той, хто працює наполегливо і вірить у свою роботу, той отримує результат. Ніхто не казав мені, і я не скажу вам, що результат ваших зусиль одразу буде позитивним. У момент, коли щось не вийшло, раджу вам подумати, як би ви діяли у спорті — якби не добігли, не дострибнули, не допливли. Я спробував би ще раз. Переробити, спробувати вдруге, оцінити, можливо, знову переробити й спробувати — ось цей рух уперед вартий поваги.

Самостійно тестуйте ваш продукт

Я часто спостерігаю ситуації, коли малий бізнес переростає в середній, але власнику це вже не цікаво. Якщо ви не тестуєте самостійно те, що створює ваша команда, не спостерігаєте за прогресом, то й проблеми залишаються поза вашою увагою. Так ви ризикуєте пропустити момент, коли ваша залученість буде критично необхідна, щоб бізнес стрибнув на наступний рівень або не знизив своєї планки.

Працюйте зі своїми сумнівами

Є така закономірність: що більше ви сидите на місці й переймаєтеся тим, вийде чи не вийде, то менше шансів на те, що ви взагалі почнете щось робити. Якби ми згорнули все на початку, коли в нас намагалися відібрати бізнес, якби ми перестали працювати на прифронтових територіях, коли втратили там понад 20 магазинів, ми б ніколи не створили найбільший e-commerce маркетплейс в Україні, а в період повномасштабного вторгнення не повернулися до довоєнних показників продажів. Я регулярно кажу це своєму сину і скажу вам: не зволікайте. Беріться і робіть.

Світлана Чирва, віцепрезидентка, регіональна менеджерка Visa в Україні та Молдові

Щоб упорядкувати — автоматизуйте

Застосовуйте цифрові інструменти для оброблення замовлень, виставлення рахунків, управління запасами. На початку свого шляху я порадила б собі насамперед максимально систематизувати процеси, а збережений ресурс, особистий та команди, спрямувати на навчання.

Готуйтеся бути гнучкими

Управляти фінансами, шукати клієнтів, побудувати ефективну бізнес-модель — виконуючи ці завдання, підприємці найчастіше зіштовхуються з труднощами. А під час війни це стало справжнім викликом  через нестабільність ринку та зміну умов ведення бізнесу, тому ключове — навчитися адаптуватися до нових умов.

Експертні поради та послуги

Визначте, які завдання ви можете виконати самостійно, а для яких краще залучити спеціалістів або агенцію, щоб ваш бізнес розвивався стабільно та успішно. Вам не потрібно бути експертом у всіх аспектах розвитку бізнесу, таких як маркетинг, логістика чи бухгалтерія (якщо тільки ваш бізнес не пов’язаний безпосередньо з цими галузями). У разі відсутності досвіду чи інформації про те, як розв’язати певне питання, зверніться до того, кого вважаєте досвідченим підприємцем або ментором, і попросіть поради щодо найкращих підходів або шляхів оптимізації процесів. Не соромтеся звертатися по допомогу — допомагаючи одне одному, ми сприяємо прогресу не лише свого бізнесу, а й усієї країни.

Дослідіть країну, на яку хочете масштабуватися

Головне правило: щоб запустити бізнес за кордоном, треба знати правила діяльності на території, куди ви хочете зайти. Ознайомтеся з місцевими законами та регуляціями, зрозумійте культурні особливості й тенденції ринку. Не останнє завдання — врахувати можливі ризики, пов’язані з валютними коливаннями та політичною ситуацією. На основі цих даних можна будувати бізнес-план та знайти надійних партнерів.

Андрій Федорів, засновник і CEO FEDORIV GROUP

Будуйте системи

Люди думають, що якимось чином можна зробити унікальний бізнес, який не буде потребувати інвестицій, системи менеджменту і так далі. Це не так. Необхідно якнайшвидше вивчити базові системи. Унікальний бізнес може існувати на енергії власника тільки на етапі перевірки гіпотез. А далі ви як власник бізнесу маєте вибудовувати базові системи по процесах та думати про капіталізацію. 

Не зменшуйте цілі

Коли я створював Fedoriv, то не ставив собі за мету побудувати великий бізнес. У мене було завдання зробити справу, яка буде приносити кайф і якої буде достатньо, щоб годувати родину та реалізовувати цікаві проєкти. І мені здавалося, якщо бізнес крафтовий, то він має бути маленький. Зараз я вважаю, що це була помилка і я втратив декілька років. Я виконав завдання, яке сам собі поставив, за 3 роки. Лише в 2019-му я свідомо почав будувати FEDORIV GROUP та визнавати, що мені не цікавий вічно маленький бізнес, навіть якщо він дуже класний. Якщо вам вдається, у вас є хист і час, дослухайтеся до своїх амбіцій та ставте собі за мету будувати великий бізнес. Не втрачайте час, але водночас памʼятайте, що ніколи не пізно. На щастя, мені було лише 40, коли я це зрозумів:)

Обирайте правильних партнерів

Щоб побудувати хороший проєкт, потрібно 5-10 років. Поставте собі запитання: чи готовий я займатися цим 10 років? Чи готовий працювати з цією людиною так довго? Я порадив би укладати партнерство, тільки якщо ви чітко розумієте, яким буде внесок кожного з партнерів, яким буде ваш win-win.

Втілюйте ідеї в життя

Зараз у бізнесі важливий execution. Коли я починав 25 років тому, інформації практично не було. Був один магазин з однією поличкою, на якій стояли 10 книг про бізнес, і з них потрібно було щось зрозуміти. Зараз є інтернет, штучний інтелект тощо. Ви можете досліджувати будь-яку тему стільки, скільки у вас є часу. Але питання полягає в тому, що ви зробите зі здобутими знаннями. Як втілити ідею в життя? І тут не потрібно вірити в диво. Мені дуже подобається історія про те, чим відрізняються багаті та бідні. Коли в багатих людей запитують, як вони такими стали, вони кажуть, що завдяки цінностям і наполегливості. А коли в бідних людей питають, як стати багатими, вони кажуть, що через звʼязки й удачу. Це цікава різниця. Думайте про цінності та про наполегливість.

Всеволод Кожемяко, засновник компанії «Агротрейд» та бригади «Хартія» 

Думайте наперед

Зрозуміло, що коли керівник горить своєю ідеєю, йому хочеться робити багато й одразу. Та коли компанія починає працювати, ви як власник і керівник маєте мислити стратегічно. Думайте про те, який вигляд вона матиме в несприятливих умовах, під час кризи тощо. Не забувайте про ризик-менеджмент і те, що від вашої організованості залежить хід справ.

Будьте готові багато працювати руками

Коли бізнес починається з нуля, його засновник є не просто власником — він інтрапренер ідеї. Перед ним стоїть завдання розвинути цю ідею до стану налагодженого механізму, який буде працювати й ефективно досягати поставлених бізнес-цілей. Але до того він сам має спробувати й зрозуміти кожен процес. Тому налаштовуйте себе так, що багато завдань вам потрібно буде або якийсь час виконувати самостійно, або принаймні відтворити їх, щоб оцінити, які ресурси та спеціаліст якого рівня й навичок зможе закривати цю зону відповідальності.

Не просто наймайте людей — створюйте команду

Памʼятайте, що ваші працівники мають бути в гарних стосунках не тільки з керівником, а й між собою. Щоб створити злагоджену команду, залучайте всіх колег обговорювати прогрес, якого ви досягли разом, та давайте їм можливість висловлювати свою думку про те, що можна покращити. Запроваджуйте командні традиції і регулярно запитуйте в колег, наскільки їм комфортно взаємодіяти одне з одним.

Багато пробуйте

Дослідження допоможуть вам виявити, чи є попит на продукт, який ви створюєте або плануєте створити, якій аудиторії він може бути цікавий тощо. Але разом із тим я раджу вам пробувати так чи інакше втілити свою ідею, бо ніяка аналітика не відповість вам на запитання, чи вийде. Власників бізнесів від інших людей відрізняє те, що після невдалої спроби вони не опускають руки, а починають затято «свердлити» в тому напрямку, який не виходить: вивчати, чому й що можна змінити, що можна покращити та за яких нових умов це може вийти. Нехай негаразди підштовхують вас, а не зупиняють.

Читайте також: «Зелені гранти», курси для креативників, відбір стартапів на TechChill 2025 — можливості тижня