З початку повномасштабного вторгнення великим сервісним компаніям стає все важче залучати нових клієнтів. Компанії надають перевагу закриттю позицій власними спеціалістами, що впливає на пропозицію на ринку. Водночас залишаються стеки, де попит незмінно високий.
Юлія Шмуля, рекрутмент директорка GlobalLogic, проаналізувала, кого шукають ІТ-компанії та які очікування в партнерів у 2024.
Як змінився ринок пропозицій від компаній
Насправді, тектонічний зсув на ІТ ринку стався, коли Senior Java розробники почали писати в Skype рекрутерам із запитанням, чи є для них позиції (перші місяці повномасштабного вторгнення). Дійсно, від початку війни й дотепер ринок залишається ринком компаній, а не кандидатів. До повномасштабного вторгнення ситуація була протилежною.
Зараз у компаній зменшився попит, а отже, обирають кандидатів більш прискіпливо. Більшість компаній має внутрішній пул, тому пріоритет віддається внутрішнім кандидатам. Так ми знайшли нові проєкти для 1115 фахівців всередині компанії з початку 2024 року. Абсолютна кількість вакансій впала, проте це не означає, що найм припинився — відкриті позиції все одно зʼявляються.
Кого шукають: грейди та розподіл по стеках
Існує міф, що на ринку є відкриті позиції виключно для senior фахівців із великим досвідом. Я вважаю, що це когнітивне викривлення. Розповім на прикладі GlobalLogic: зараз у нас відкрито 38% senior позицій, і 35% для кандидатів від trainee до middle-рівня. Через те, що пропозиції для trainee, junior та middle фахівців закриваються набагато швидше, серед наших закриттів 60% — це саме trainee-middle. Але при цьому, великі компанії інвестують у ріст ринку все ж менше, ніж раніше.
Щодо стеків. Якщо говорити про узагальнені дані, то шукають фахівців із тими самими навичками, що й до війни: Python, QA, DevOps,.NET. DevOps залишається лідером серед найзатребуваніших стеків, і клієнти зацікавлені в сильній експертизі. Також популярними залишаються так звані generic-стеки (Java,.NET, JS, C++). Рівень очікувань від спеціалістів дещо зріс, збільшився попит на експертів із нішевими знаннями. Є тренд на штучний інтелект, тому спеціалісти з такими знаннями теж затребувані, хоч і не в топ-5. Найбільш затребуваними є фахівці, які не лише знають певну мову програмування, а й мають галузеву експертизу (автомотів, телеком, медіа, медицина).
Щодо очікувань кандидатів — у першу чергу це стабільність і активна соціально-громадянська позиція компанії. В останні півроку особливо частий запит від фахівців — можливість бронювання.
Компенсації
Фінансові очікування кандидатів поступово піднімаються. Варто сказати, що на початку вторгнення відбулася дуже сильна дефляція. Наразі, запити від кандидатів senior+ рівня поступово піднімаються, проте все ще не досягли довоєнного рівня — це підтверджує остання статистика Djinni.
Перегляди компенсацій зазнали певних змін: під час розквіту бізнесу деякі компанії могли проводити ревью щоквартально, зараз їх регулярність повертається до раз на півроку-рік. У залежності від бізнес показників, компанії заохочують ключових працівників, які роблять відчутний внесок до розвитку бізнесу та тих, хто відчутно відстає від поточного ринку. Це вимушена міра, яка дозволяє більше фокусувати бюджети на забезпеченні стійкості бізнесу та продовженні стабільного робочого процесу.
Які очікування в клієнтів
ІТ-індустрія працює на глобальному ринку — інвестори обирають локації і юрисдикції з меншим рівнем ризиків, пільговим режимом та вищим рівнем податкової передбачуваності.
Потенційне зростання податкового навантаження та призупинення бронювання ключових фахівців викликає стурбованість серед замовників. Протягом перших півроку 2024, коли компанії-резиденти Дія.City мали можливість бронювати спеціалістів, це позитивно вплинуло на співпрацю з існуючими клієнтами та на залучення нових. Бронювання давали нам можливість встановлювати особисті контакти, налагоджувати стосунки під час відряджень, а для сервісного бізнесу все це дуже важливо. Погоджуємось із партнерами з ІТ Ukraine: якщо Україна втрачає свою конкурентну перевагу як привабливої країни для ІТ-бізнесу, це призводить до падіння експорту ІТ-послуг уже за результатами 2024 року.
У нас є партнери з різних сфер, які на рівні внутрішніх політик мають вимоги до безпеки центрів розробки — це MedTech, Government Tech тощо. Такі клієнти схильні диверсифікувати ризики та розподіляти задачі між командами в різних країнах. GlobalLogic присутня у 23 країнах світу, тож диверсифікація в нас відбувається натуральним шляхом. Для клієнтів із суворими безпековими політиками, які не дозволяють їм вести весь проєкт у країні з війною, частина проєкту може бути перенесена в іншу локацію. Проте наразі маємо приклади клієнтів, які принципово обирають залишатися з нами в Україні через рівень послуг, які вони тут отримують.
Найчастіше головна вимога клієнтів — це вчасний реліз. Висока залученість, стійкість і бажання українських розробників працювати попри все дійсно є суттєвими аргументами для клієнтів. При цьому, клієнтів цікавлять і інші деталі: як саме компанії будуть виконувати домовленості, які є бекап-плани, як диверсифіковані ресурси, щоби підтримувати безперебійну роботу. Ряд наших клієнтів на третьому році війні принципово не переводять бізнес в інші країни й підтримують українські команди. Ефективність наших команд становить 98% від довоєнного рівня. Це означає, що релізи виконуються вчасно. Ми дуже вдячні нашим людям, що вони продовжують працювати попри всі труднощі, з якими ми всі стикаємось щодня.
Авторка: Юлія Шмуля, рекрутмент директорка GlobalLogic