У 2022 році в українському сегменті HoReCa почали помічати нового постачальника. Там, де зазвичай можна було б побачити мило чи крем для рук від когось на кшталт Zielinski & Rozen, з’явилися нові баночки — White Sprut. Компанія виявилася українським виробником, що працює уже біля 10 років.
Ми поговрили із засновником бренду White Sprut Ярославом Рудаковим про активний стрибок у розитку компанії та пошук B2B клієнтів. А ще — про те, як налагодити комунікацію всередині компанії, коли засновник мобілізується і фактично керує компанією з війська.
«Виходити на роздрібні замовлення було авантюрою»
Ідея та перші експерименти бренду почалися ще 10 років тому. Серед перших засобів — тверде мило та шампуні. Та активно White Sprut почав працювати і заявляти про себе на ринку з 2019 року. До початку повномасштабної війни компанія залишалася невеликим, майже сімейним бізнесом. І вже згодом розширила свою лінійку до парфумів, аромадифузорів, догляду за тілом, обличчям та навіть свічок.
В 2022 році проєкт не працював декілька місяців. То ж після відновлення роботи довелося закуповувати нову сировину — частина просто зіпсувалась. А ще заново збирати команду. Втім волонтерська робота на початку повномасштабного вторгнення дозволила познайомитися новими потенційними покупцями продукції.
«По «волонтерці» я мав багато контактів з закладами, в яких ми готували їжу. Я запитав, чи можливо комусь потрібне мило для клієнтів, або для персоналу. Це було першим пушем, щоб почати щось робити далі. Запит був і ми зрозуміли, що можемо зробити щось толкове і допомогти. Замовлення ж роздрібні – це була чистої води авантюра, це було просто наше бажання працювати і в такому форматі. Ми хотіли робити продукт, який міг би достойно конкурувати і принести в життя людей щось комфортне, з нотками «люксовості». Щось з із того, іншого життя, до повномасштабної війни. Спочатку сконцентрувались на В2В і потім вже зустрілись з локальними парфумерами, розробили аромати і запустили лінійку», — розповідає Рудаков.
Наразі база B2B-клієнтів бренду налічує понад 100 закладів та організацій. А серед парфумерних співпраць команди є навіть колаборація з Arboretum — брендом Голова Гільдії парумерів України Влада Зварича. Його аромат Medobory тепер є у трьох продуктах компанії.
«Пошта дуже рятує»
Ярослав ділиться, що до своєї служби він був залучений у багато процесів. Втім каже, що шкодує, що команда рідко збиралася офлайн.
У 2024 році Рудаков приєднався до Сил безпілотних систем і зараз кермує БПЛА. То ж розповідає, що часом відчуває втрату зв’язку з командою і роботою загалом.
«Все ж таки наш продукт це часто про відчуття сенсорні, що стосується аромату, упаковки. До прикладу, мені було важливо, як клацає магнітик на новій коробочці. І звичайно, щоб це відчути, треба просто це пощупати руками. Пошта дуже рятує, колеги часто мені надсилають продукти на тест», — ділиться власним досвідом Ярослав.
Щоб уникнути втрати зв’язку, команда розробила систему дзвінків, яка дозволяє Ярославу дистанційно тримати руку на пульсі. Ми пропрацювали це, ще коли я збирався йти на службу. У мене був час завдяки героїзму наших захисників, щоб готуватись і я його витрачав справді на підготовку до того, що я рано чи пізно доєднаюся до війська.
«Те, що ви думаєте, не транслюється працівникам в голови»
Весь 2023 рік і частоко 2024 перед мобілізацією Ярослава команда переналаштовувала процеси, аби ефективно працювати і далі — навіть коли зв’язку з керівником може не бути взагалі.
«Все потрібно пояснювати, причому спокійно, без зайвих емоцій. Я себе ловив на тому, що я трошечки мене починає злити те, що хтось не розуміє те, як це зробити, хоча це для мене очевидні речі. Насправді — нічого не очевидна річ, поки воно не в формі презентації, або хоча би тексту обов'язкового. Займіться бренд-буком, стратегією, ворк-буком, називайте, як хочете», — ділиться підготовкою своєї команди Рудаков.
Три ключові поради від керівника у війську:
- розробити чітку стратегію розвитку бренду, хоча б на пів року наперед
- створити покрокові інструкції щодо тих процесів, які ви виконували раніше
- зібрати всі наявні матеріали про роботу і зробити з них зрозумілий план
«Будуть люди, які приходять в компанію, а також люди, які приймуть рішення продовжити свій шлях в іншій компанії, і вам треба буде винайняти нових. Вони мають чітко отримати матеріал і познайомитись з брендом за вашої відсутності, щоб так само якісно виконувати завдання, як і з присутнім фул-тайм керівником. Тоді це буде працювати»
Читайте також: На «Промприладі» в Івано-Франківську зʼявилася гастрогалерея OnDe — розпитали власників про відкриття