Попри рекордні закриття ФОПів у 2024 році, кількість відкриттів усе ще переважає. За 12 місяців минулого року 284 878 підприємців зареєстрували свою діяльність. 

У матеріалі розповідаємо усе, що потрібно знати про ведення ФОП у 2025 році: від його відкриття й подання звітностей — і до закриття.  

Як відкрити ФОП

Відкрити ФОП можуть усі громадяни України від 16 років. Податки будуть сплачувати за офіційно зареєстрованим місцем проживання.

Переселенці з тимчасово окупованих територій можуть зареєструвати ФОП не за місцем реєстрації. Для цього потрібно отримати документ про тимчасову реєстрацію в Державній міграційній службі України.

Підприємці можуть зареєструвати ФОП самостійно на сайті «Дія», звернутися до ЦНАП або державного реєстратора чи скористатися послугами юристів.

Як зареєструвати ФОП у «Дії»

Щоб зареєструвати ФОП самостійно через сервіс «Дія», потрібно:

  • увійти до кабінету;
  • перейти в меню «Послуги» — «Створення бізнесу»;
  • натиснути кнопку «Відкрити за 10 хвилин»;
  • вказати громадянство і адресу реєстрації ФОП;
  • обрати зі списку КВЕД;
  • обрати систему оподаткування (загальну чи спрощену);
  • внести контактні дані;
  • підтвердити заповнену заяву кваліфікованим електронним підписом (КЕП).

Заповнення заяви займе до 10 хвилин, реєстрація — до 1 хв.

Автоматична реєстрація ФОП

Як зареєструвати ФОП через ЦНАП або державний реєстратор

Щоби зареєструвати ФОП, потрібно записатися на прийом до ЦНАП або, якщо у населеному пункті немає ЦНАП, до державного реєстратора за місцем реєстрації.

Для цього потрібні підготувати так документи:

  • паспорт;
  • оригінал індивідуального податкового номера;
  • заява на реєстрацію ФОП (її можна заповнити на місці або завантажити за посиланням і заповнити завчасно);
  • за необхідності — заява про перехід на спрощену систему оподаткування.

Протягом доби після реєстрації підприємцям стане доступний витяг із Єдиного державного реєстру, який можна побачити в електронному кабінеті «Дії».

Також можна скористатися послугами юридичної компанії, яка візьме на себе підготовку всіх необхідних документів. Вартість залежатиме від термінів реєстрації.

Що таке КВЕДи

КВЕД — класифікатор видів економічної діяльності. Повний перелік можна знайти на сайті Держкомстату. ФОП має право займатися підприємницькою діяльністю лише за тими КВЕДами, які вказані у його реєстраційних документах. 

Сам класифікатор впливає на ставку єдиного податку на І і ІІ групах. Ставку визначає місцева рада залежно від виду діяльності, яким займається ФОП. 

Якщо ФОП веде діяльність за кількома КВЕДами, використовується максимальна для його групи ставка єдиного податку. Водночас лише один КВЕД може бути основним. Обирають той КВЕД, за яким ФОП буде отримувати найбільший дохід.

Додавати або змінювати усі КВЕДи можна будь-коли. Водночас варто врахувати, що велика кількість не повʼязаних між собою КВЕДів може викликати підозру в банків, які відкривають рахунок для вашого ФОП, а також у податкової. 

Якщо вашої діяльності немає в переліку Держкомстату, варто обирати той КВЕД, що є найбільш суміжним до вашої діяльності. 

Система оподаткування та групи ФОП

Після того як ви обрали КВЕД, необхідно вибрати загальну або спрощену систему оподаткування.

Загальну систему оподаткування використовують великі підприємства зі значною кількістю найманих працівників. Податок нараховується залежно від суми чистого прибутку за місяць.

Якщо у вас загальна система оподаткування, після реєстрації ФОП вам також потрібно зареєструвати Книгу обліку доходів і витрат у сервісі «Електронний кабінет платника». 

Електронний кабінет платника податків

Єдиний податок або спрощена система — платиться фіксована сума чи відсоток від обсягу доходу. Усього існує чотири групи платників єдиного податку.

1 група — підприємці без найманих працівників (роздрібна торгівля на ринках, надання побутових послуг тощо). Максимальні обсяги річного доходу— 1,11 млн грн. Заборонено співпрацювати з юридичними особами.

2 група — підприємці можуть займатися виробництвом харчових та нехарчових продуктів, ресторанним бізнесом, торгівлею, виробництвом товарів тощо. Максимальна кількість працівників — 10 людей. Обсяги річного доходу не мають перевищувати 5,9 млн грн. Дозволено співпрацювати та укладати договори з юридичними особами.

3 група — підприємці можуть працювати самостійно або наймати необмежену кількість робітників. Доходи за рік не перевищують 8,2 млн грн. Дозволено співпрацювати з юридичними особами. 

4 група — підприємці, що ведуть сільськогосподарську діяльність. Максимальний річний ліміт доходу відсутній. Дозволено співпрацювати з юридичними особами. Передбачено спеціальні системи оподаткування. 

Які податки нараховуються на ФОП і як їх сплатити? (станом на 10.01.2025 року) 

Податки для ФОП 1 групи

  • Єдиний податок: 302,80 грн (10% від прожиткового мінімуму — 3 028 грн);
  • Військовий збір: 800 грн (10% від мінімальної заробітної плати — 8 000 грн);
  • Мінімальний ЄСВ: 1 760 грн (22% від мінімальної заробітної плати).

Податки для ФОП 2 групи

  • Єдиний податок: 1 600 грн;
  • Військовий збір: 800 грн (10% від мінімальної заробітної плати — 8 000 грн);
  • Мінімальний ЄСВ: 1 760 грн (22% від мінімальної заробітної плати).

Податки для ФОП 3 групи

  • Єдиний податок: 3% з ПДВ, 5% без ПДВ;
  • Військовий збір: 1% від доходу;
  • Мінімальний ЄСВ: 1 760 грн (22% від мінімальної заробітної плати).

Податки для ФОП 4 групи

  • Єдиний податок: ставка залежить від категорії земель і їхнього розміщення.
  • Військовий збір: 800 грн (10% від мінімальної заробітної плати — 8 000 грн).
  • Мінімальний ЄСВ: 1 760 грн (22% від мінімальної заробітної плати).

Податки для ФОП на загальній системі оподаткування

  • ЄСВ: не менший за мінімальний розмір — 1 760 грн;
  • Максимальна база для ЄСВ: 160 000 грн (20 мінімальних заробітних плат);
  • Військовий збір: 5%;
  • ПДФО: 18%.

Читайте також: На які рахунки ФОПам сплачувати військовий збір із 1 січня 2025 року?

Платіж можна здійснити через касу податкової служби, у відділенні банку або через термінал самообслуговування, а також онлайн. 

Знайти реквізити для сплати можна знайти на сайті Державної податкової служби. Реквізити треба обирати в тій області, де зареєстрований ваш ФОП, навіть якщо ви не проживаєте за адресою реєстрації. 

Оплатити онлайн можна через електронний кабінет платника податків. У розділі «Розрахунки з бюджетом» ви знайдете всі реквізити для сплати єдиного податку та ЄСВ.

За допомогою QR-коду можна здійснити платіж через мобільний застосунок або інтернет-банкінг. Також доступні сервіси для оплати як LiqPay та інші.

Коли і які звіти потрібно подавати

Звітність у ФОП на єдиному податку (без найманих працівників) передбачає подання Податкової декларації платника єдиного податку фізичної особи-підприємця. 

1 та 2 групи подають її щорічно, але не пізніше за 60 календарних днів, які слідують за останнім календарним днем звітного року.

3 група звітує за іншою формою раз на квартал, але не пізніше за 40 календарних днів, які слідують за останнім календарним днем звітного кварталу. З річною декларацією також слід подати Додаток 1 до неї. Цей Додаток замінив собою звіт ЄСВ, який тепер окремо не подається.

ФОП загальній системі оподаткування зобвʼязаний подавати Податкову декларацію про майновий стан і доходи. Строк подання — до 1 травня року, що настає за звітним. Додаток 1 (ЄСВ) подається один раз на рік у складі річної декларації. 

Якщо у ФОП були наймані працівники, додається ще Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб та сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску. Подається раз на квартал.

Окрім того, ФОПи, що мають у своєму штаті найманих працівників, з 1 січня 2025 року мають подавати об’єднану звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ щомісячно. Строки — до 20 числа місяця, наступного за звітним. За січень — до 20 лютого, за лютий — до 20 березня і так далі.

Водночас Податковий розрахунок за IV квартал 2024 року подаватиметься за квартальною формою до 10.02.2025 року.

Звітність можна подавати : 

Як змінити КВЕД через «Дію»

Щоб внести зміни в інформацію щодо вашого ФОП через електронний кабінет у «Дії»:

  • обираєте послугу «Внесення змін про ФОП»;
  • натискаєте «Подати заяву»;
  • авторизуєтеся через BankID, ДІЯ.Підпис або електронний підпис;
  • у категорії «Види економічної діяльності» натискаєте «Редагувати». 

Види економічної діяльності також можна видалити. Якщо ви є платником єдиного податку, під час заповнення заяви вам також потрібно вказати найменування податкової, у якій ви перебуваєте на обліку та місце реєстрації ФОПа.

Внести зміни про ФОП у Дії

Заяву потрібно підписувати файловим або апаратним ключем. Інформація надійде в Єдиний державний реєстр упродовж 24 годин. Через 3-4 дні варто перевірити, чи надійшла інформація до реєстру. 

Для цього в кабінеті платника податків у лівому меню можна обрати категорію «Заяви, запити для отримання інформації» і знайти там «Витяг з реєстру платників єдиного податку». Код форми F1302101.

Після цього можна сформувати, підписати і завантажити довідку. Витяг має надійти на електронну пошту протягом дня. Витяг також можна замовити в «Дії».

Як закрити ФОП

ФОП можна закрити в будь-який момент офлайн у ЦНАП (завантажити заяву про закриття можна за посиланням) або онлайн на порталі «Дія». 

Щоб закрити ФОП через «Дію», потрібно авторизуватися в особистому кабінеті, заповнити онлайн-форму про закриття і підписати її електронним підписом. Коли ваш ФОП буде закритий, ви отримаєте електронного листа та сповіщення в кабінеті громадянина в «Дії». 

Після закриття ФОП ви можете повторно його відкрити.