Тверезі танці о шостій ранку: що таке ранкові рейви та чому вони стають популярними

29 березня, 2025, 10:05 2055
Тверезі танці о шостій ранку: що таке ранкові рейви та чому вони стають популярними

Фото на обкладинці — Morning Gloryville

В Україні набуває популярності культура ранкових рейвів у кав’ярнях. Без алкоголю та заборонених речовин, але з кавою та смаколиками. Звідки з’явився цей рух і чому він став настільки популярним у світі — розповідаємо в матеріалі.

Як з’явились ранкові рейви

Під час ранкових рейвів, замість звичних для клубного життя речовин, домінують капучино та комбуча. Вважається, що ця культура виникла у 2013 році завдяки Morning Gloryville — перші лондонські ранкові вечірки, які тривали з 06:30 до 10:30. Їхніми засновницями стали організаторка подій Ніко Моєс і танцівниця Саманта Мойо.

Ідея виникла, коли Саманта Мойо разом із подругою шукала подію без алкоголю та наркотиків. За її словами, нині більшість відвідувачів тверезих вечірок — молоді люди віком 30–45 років. Юристи, банкіри, медсестри тощо. Психотропні речовини на таких подіях суворо заборонені, а різні смузі, кавові напої та круасани — доступні. Також є групові заняття з йоги, а деякі гості навіть приходять із дітьми. Іноді бувають і поетичні клуби.

Фото — Morning Gloryville

«Це був той час у моєму житті, коли я мала багато вечірок, багато пила та вживала наркотики, і дійшло до того, що це стало вже нестерпним. Потім  почала медитувати та сповільнювати темп, але не могла знайти місця, де могла б розважитися і бути собою без алкоголю. Тверезих вечірок не було», — розповіла Саманта The Guardian у 2014 році.

Надалі культура ранкових рейвів ставала популярною не тільки у Великій Британії, а й за кордоном. Серед них — США, Франція, Іспанія, Японія. Маючи досвід з організації подій, Мойо вірила, що Morning Gloryville набуде популярності, але не очікувала, що аж настільки. За її словами, поява аналогів по всьому світу несе людям «усвідомлене клубне життя».

Культура ранкових рейвів у світі

У США є ранкові рейви під назвою Daybreaker, які з’явились приблизно тоді ж, як і Morning Gloryville. Їхні «вечірки» починаються о шостій ранку з йоги, а вже о сьомій продовжуються класичним тверезим рейвом. Daybreaker проводять свої заходи не тільки в клубах, кавʼярнях чи просто неба, а й навіть у саунах.

«Немає ані алкоголю, ані наркотиків. Ми хочемо, щоб люди [після ранкових рейвів. — ред.], відчували себе фантастично і йшли на роботу. Це про любов, уважність та спілкування з іншими людьми, присутність. А потім доносьте такі ідеї своїм друзям і колегам, а також у світ», — розповідав співзасновник Метт Браймер для Vice. 

Метою заходів Daybreaker було створити простір, де будь-хто може приєднатися до спільноти, зосередженій на здоров’ї та самовираженні. Як пише Freethink, бюджет першої вечірки становив 2500 доларів, і на ній були присутні переважно друзі організаторів. Згодом ранкові рейви ставали популярнішими й наразі спільнота Daybreaker налічує понад 500 тисяч людей у ​​30 містах світу.

Під час пандемії COVID-19 проходили ранкові онлайн-рейви. Близько 6000 гостей доєднувались до трансляцій, а багато з них танцювали перед екранами моніторів у таких самих ексцентричних вбраннях, як і під час живих заходів. Згодом компанія почала влаштовувати масштабні віртуальні заходи, які допомогли їй повернути спонсорів, втрачених під час локдаунів і коронавірусних обмежень.

Що з цим в Україні

Попри те що ранкові рейви існують понад 10 років, в Україні вони стали популярними на початку 2025 року. У мережі почали з’являтись різні відео з танцями та діджеями, але вранці. Зокрема в Києві існують вечірки від Kyiv Morning Coffee Club. AIN поговорив із його співзасновником та електронним музикантом Aidentique.

«Ми з дружиною давно кайфуємо від якісної музики й автентичних івентів. Наше бачення відрізняється від звичайних стандартів в індустрії й ми хочемо транслювати свій підхід. Поділились ідеєю з нашими друзями, отримали підтримку й просто почали діяти! У Києві останнім часом не було простору, де можна почати день правильно: не з метушні, а з натхнення. Шукали, не знайшли — і створили свій формат. Ми створюємо середовище, де музику п’ють як каву, а ранок починається не з тривожних думок, а з танцю», — розповів він AIN.

За словами Aidentique, цільова аудиторія київських ранкових вечірок — креативні професіонали, підприємці, музиканти, митці та «ті, хто шукає не шум, а сенс». Це люди які вибирають спорт і духовність. 

Перша вечірка відбулась 16 березня 2025 року в київській кав’ярні Blue Fox Coffee. Наразі в планах Kyiv Morning Coffee Club — мобільний застосунок, закрита система членства, тематичні формати, мініподорожі, власний мерч і колаборації з брендами.

Водночас Kyiv Morning Coffee Club не позиціонує себе як ранковий рейв. Як пояснив співзасновник, це «комʼюніті нового типу із середовищем, де музику п’ють як каву, а ранок починається не з тривожних думок, а з танцю». До ранкових вечірок згодом доєднають йогу, дихальні практики, лекції, креативні сніданки, забіги, велокатки та кросфіт.

Наразі ранкові рейви встигли вийти й за межі столиці.

«Ми побачили цей тренд в інших містах і країнах, вирішили бути першими в Харкові. Це збіглось із прильотом поблизу нас, тож підіймали настрій і дякували в такий спосіб людям, які прийшли підтримати. Я думаю, що це може морально підтримувати харківʼян, допомагати обʼєднуватись, відволікатись. Після нас бачив декілька подібних заходів, тож це працює. Так ми пропагуємо безалкогольні вечірки, щоб зменшити вживання та стимулювати створення комʼюніті», — розповів AIN Дмитро Кабанець, власник харківської мережі кав’ярень Makers, яка почала проводити в себе ранкові рейви.

Вхід на вечірку безкоштовний, але на організацію заходу витрачають приблизно 100–200 доларів.

За словами Дмитра, усі гості, які прийшли випити ранкової кави, потрапили на подію випадково. Однак почали з’являтись поціновувачі, які цілеспрямовано приходять на «вечірку». Це як молоді люди, так і старшого віку. Також сімейні пари, друзі Makers, а деякі гості навіть приходять і танцюють із домашніми улюбленцями.

Читайте також: Усе більше гостей приходять у кавʼярні з ноутбуками: що про це думають власники закладів — опитування

Читати більше