«Ми — одна з найтехнологічніших фінансових компаній — займаємося прийманням платежів через термінали самообслуговування. За час мого керівництва відбулося чимало позитивних змін: зокрема, термінальна мережа збільшилася з 400 до 3500 одиниць, а обіг коштів зріс у 15 разів».

Ви першими в Україні запустили розрахунок картками через термінали самообслуговування за допомогою POS-терміналів. Закінчився етап тестування. Тепер будь-хто може здійснити платіж карткою чи через мобільний. Ламаєте стереотипи?

Так, ламаємо! Чому, власне, ми це робимо? Тому що такі компанії, як наша, працювали виключно з готівковими платежами. Проте принцип розвитку «Системи» — «Змінюйся або помри», і ми свідомо пішли на ці нововведення, бо хочемо не тільки лишатися на ринку, але й зростати.

Скільки часу пішло на реалізацію проекту?

Цей шлях ми пройшли не швидко — півроку безпосередньої роботи. Хоча ідея з’явилася минулої весни, знадобився час, щоб знайти оптимальний варіант. Обрали POS-термінали, які всі звикли бачити на касах супермаркетів. Тепер, коли людина підходить до нашого терміналу, вона одразу бачить можливість оплати карткою і легко розуміє, як цим POS-терміналом користуватися.

Як вдалося досягти такого результату?

Це був шлях спроб і помилок. Спочатку ми намагалися вбудувати всередину терміналу картрідер і PIN-Pad клавіатуру. Таке поєднання можна побачити на терміналах «ПриватБанку». Але в такому разі було потрібно використовувати складні сертифіковані картрідери, PIN-Pad клавіатури, а вони коштують вельми недешево. Це й зумовило наш вибір.

До того ж, в POS-терміналах, які ми інтегруємо з нашими терміналами, є можливість безконтактної оплати. Тобто людині не потрібно діставати картку — вона може здійснити платіж за допомогою мобільного. Це економить час, мінімізує черги і робить послугу комфортнішою.

У грудні ви протестували п’ятнадцять POS-терміналів. Із якими проблемами довелося зіткнулися і як їх вирішили?

Було чимало проблем технічного характеру. Ми мали знайти спосіб управління цими терміналами і їх віддаленого запуску. Також було здійснено багато роботи з виготовлення кріплень та з’ясування питання, якому з варіантів кріплень надати перевагу.

Через початкові кріплення не проходили безконтактні платежі, тому довелося їх переробляти. Але й цю проблему вдалося вирішити. В найближчі кілька місяців ми виправимо недоліки найперших терміналів та переробимо кріплення.

Етап тестування на стадії завершення чи вимагає подальшої роботи?

Ми успішно завершили тестування і запустили близько 30 POS-терміналів у таких містах, як Дніпро, Київ, Харків, Одеса і Суми. До середини лютого запустимо 100 терміналів й надалі будемо популяризувати можливість розрахунку картками на звичайних терміналах.

Проблеми з упровадженням POS-терміналів були лише технічного характеру чи були й інші ситуації, які вимагали швидкого реагування?

Насамперед технічного характеру. Деякі наші опоненти й колеги висловлювали побоювання: якщо у людини є гроші на картці, вона не має потреби здійснювати платіж в терміналах самообслуговування. Але в чому унікальність наших терміналів? У нас багато послуг, які відсутні в стандартних мобільних додатках — наприклад, в «Приват 24» чи Monobank. Оплатити такі послуги можна лише через термінали «Системи».

Наведіть приклади таких послуг.

Платежі за видачу дозвільних документів, за довідку про несудимість тощо. Так, оплатити рахунок можна й у «Приват 24», але доведеться витратити час. У нашому терміналі ти підійшов, натиснув кнопочку «Оплата», ввів своє прізвище та здійснив платіж через телефон, картку або готівкою. Просто і зручно.

Не боїтеся конкурувати з такими акулами у сфері здійснення платежів, як, наприклад, ПриватБанк?

Переважно у супермаркетах наші термінали самообслуговування розташовані поруч з їхніми. Але ми й не вважаємо себе конкурентами. У нас різні клієнти.

Які заходи безпеки використовуєте для захисту даних клієнтів?

Третій рік поспіль ми проходимо сертифікацію за стандартами PCI DSS. Це гарант того, що ми відповідаємо всім міжнародним стандартам безпеки.

Працюючи з терміналами банку-партнера, також гарантуємо безпеку даних. Крім цього, у нас працює anti-fraud система, і є безліч фільтрів, що допомагають виявляти шахрайські операції.

Ми постійно вдосконалюємо наші стандарти безпеки у зв’язку з вимогами Національного банку України. Тут працює потрійна аутентифікація: з одного боку — ми, з другого — платіжні міжнародні системи, з третього — постійний регулятор, НБУ. Тому наші клієнти можуть почувати себе у безпеці. Ми несемо відповідальність за кожен платіж, за кожну копійку, яку людина проводить через наш термінал.

Ви хочете сказати, що заходи безпеки у вашій компанії дієвіші, ніж у конкурентів?

Якщо порівнювати з іншими компаніями, то ми маємо найсильнішу та напрочуд якісну anti-fraud систему. Безліч налаштувань, блокувань та параметрів допомагають нам відстежувати спроби шахрайських транзакцій і припиняти їх надалі. Завдяки таким налаштуванням ми врятували чимало платежів наших клієнтів.

Як відреагували на вашу ідею з POS-терміналами партнери «Системи»? Інтернет-магазин Kasta — єдиний партнер, з ким ви започаткували прийом безготівкових платежів?

Ми свідомо не говорили про впровадження нової послуги в грудні, щоб довести якість сервісу до гідного рівня. Тепер ми готові нести відповідальність за безпеку всіх платежів. Так, Kasta — перший потужний партнер, але ми ведемо перемовини й з іншими. Думаю, згодом поінформуємо.

У момент, коли завершилися перевірки терміналів в тестовому режимі, про яку суму вкладень йшлося?

Не буду називати конкретні цифри. Але скажу, що POS-термінали — оптимальний варіант кооперації з банками, щоб надати клієнтам можливість платити карткою через термінал. Ми не боїмося, що конкуренти зроблять те ж саме. Здійснювати платежі картками — це актуальна потреба ринку.

Зізнайтеся, відчуваєте гордість, що ваша компанія зробила такий крок першою в Україні?

Звісно. Ми справді можемо сказати, що в цьому напрямку ми — перші. Безумовно, це заслуга всієї команди. І робота триває. Наприклад, хочемо розширити лінійку інтегрованих POS-терміналів, бо на сьогодні це лише дві моделі. Досягнуті результати підбурюють до нових кроків — розвивати й популяризувати цю послугу.

Яка роль керівника в реалізації проекту? Ви були стороннім спостерігачем чи активним учасником?

Якщо говорити відверто, цю ідею запропонував один із співзасновників. Ми її обговорили і розпочали роботу. Моя роль як керівника — донести задумане до нашої проектної групи і всієї команди.

Ваше завдання — почути ідею і надихнути співробітників на її реалізацію?

У кожного співзасновника є власна думка, досить вагома. До того ж, вона підкріплена великим досвідом ведення бізнесу. Моє завдання — знайти золоту середину. Не догоджати всім, але, прислухаючись до думки кожного засновника, партнера, клієнта і співробітника компанії, знайти оптимальне рішення. Не найпростіше завдання.

Щоб прийняти рішення, я маю розуміти загальну картину на ринку і зіставляти її з можливостями компанії. Іноді моє рішення може бути неправильним. Але тоді, відповідно, треба працювати над помилками і швидко виправляти становище. Проте якщо нічого не робити, ніколи не дізнаєшся, чи правильно ти вчинив.

Тобто ви з тих керівників, які швидше погодяться ризикнути, ніж уникнути небажаних наслідків?

Так. Наприклад, кілька років тому ми реалізували функцію відправки смс-повідомлень з наших терміналів. Здавалося, ідея класна. Ми її запустили, витратили три місяці на розробку, а в результаті вона не пішла. Хоча у нас є тепер такий досвід.

Ви усвідомлювали, що ідея впровадження POS-терміналів — значна подія не лише для «Системи»?

В інших країнах я бачив подібні рішення, але в Україні такого не було. Розуміння того, що ми маємо змінюватись, бо змінюється ринок, було завжди. Сьогодні це наша конкурентна перевага. Чимало дилерів, які підключалися до нашої термінальної мережі, запитували, хто ж це зробить першим? Такі розмови тривали останні три роки, але ніхто з фінансових компаній не запускав цю послугу. Тоді ми вирішили, що першими хочемо бути ми.

На що робили ставку?

Шість років тому, коли я став директором компанії, ми вирішили інвестувати в якість програмного продукту. Ще тоді ми, наприклад, перевели всі термінали з Windows на Linux. І це було правильне, хоча й складне рішення.

На відміну від наших конкурентів, ми надали клієнтові можливість зберігати реквізити платежів в «Особистому кабінеті». Цьогоріч будемо вдосконалювати цю послугу, щоб клієнт не витрачав час на введення номеру договору чи особового рахунку. Також є зручна послуга «Кошик платежів», коли клієнт може ввести реквізити декількох платежів і разом їх оплатити. Це ж стосується поповнення кількох номерів мобільних телефонів.

Ці приклади доводять, що розширюючи можливості, ми робимо ставку на зручність, простоту і доступність. В цьому відображається слоган нашої компанії: «Ти можеш більше».

Завдяки терміналам «Система» можна оплатити більше послуг, витративши менше часу, приділити увагу своїй родині. Це важливо. Коли у нас сьогодні не вистачає ні на що часу, це дуже важливо.

Отже, «Система» має здорові амбіції, ламає стереотипи і робить ставку на високі технології. Які особливості я не перерахувала, хоча вони, на ваш погляд, характерні для компанії?

Цінність людських відносин, відкритість, чесність — наші пріоритети. І, звичайно, бажання почути кожного і досягнути з усіма порозуміння. Кожного року я їжджу по Україні, спілкуюся з дилерами, намагаюся почути побажання, проблеми, переживання кожного і відреагувати — знайти рішення в максимально короткі терміни. Те, що ми сьогодні маємо й чого досягли — зокрема завдячуючи співпраці та побажанням наших дилерів і клієнтів.

Інтерв’ювала Анна Шевченко

Дізнатися більше