Засновниця MANA Agency Марія Науменко підсумувала перший рік роботи агенції і розказала, які висновки зробила — в дванадцяти коротких історіях. Редакція AIN.UA публікує матеріал з дозволу автора.

Чому дванадцять? Бо щомісяця наступав момент, коли я не бачила сенсу виходити з дому. Та ми протрималися. В цих історіях наш досвід. Вони про те, що ми зробили і не зробили.
Історія №1: Дурень і гроші
Дурень і гроші швидко розлучаються. Новий проект не обов’язково потребує нового офісу й техніки. Наприклад, на старті команда може працювати віддалено та зустрічатися за необхідності в кафе та коворкінгах. Це дозволить зекономити багато грошей. Така от закономірність.
Ми так не зробили.
Історія №2: Політ нормальний?
Системно ведіть облік та аналізуйте фінанси проєкту. Не жлобіться і обов’язково проконсультуйтесь з розумними людьми і розумним фінансистом. Зробіть не табличку з цифрами, а панель управління. Виведіть основні для вас показники, назвіть їх якось прикольно, типу «нам срака», «ми красавчікі» енд соу он. Слідкуйте за показниками щодня, щотижня, щомісяця. Бо, а ні інвестор, а ні партнер, а ні хто інший не буде говорити з вами без розуміння грошей у вашій історії.
Ми так зробили.
Історія №3: Порядок — перший закон
Заведіть для себе й команди корисну звичку — планувати задачі на день, тиждень, місяць, рік. Є безліч сервісів, які в цьому допоможуть. Поки що мої улюбленці — Asana, «Google Календар» і звичайний блокнот.
Для команди я вивела ідеальну структуру проектів в Asana:
- In Column — вхідні коментарі та лінки на Dropbox з матеріалами клієнта;
- Src Column — всі робочі матеріали проекту з розбивкою по таскам за видами робіт: Copy, Design, etc., лінки на відповідні файли у Dropbox;
- Out Column — коментарі та лінки в Dropbox з фінальними матеріалами, що передані клієнтові. Ми так робили.
Історія №4: Сила — це вміння зберігати
В продовження історії №3. Можливо, це очевидно, та я все одно напишу. Ви маєте зберігати матеріали проектів в надійному місці. Ви маєте робити це акуратно й системно щодня. Не можна використовувати для цього ресурси, де файли зберігаються тимчасово. Трішки, навіть, параноїдально, ви маєте пам’ятати — в будь-який момент, все може злетіти у вас, клієнта, підрядника. А це означатиме тільки одне — вам хана!
Створіть сховище на Dropbox, iCloud, etc. Встановіть правила зберігання.
Ми використовуємо Dropbox і там повторюємо структуру проектів з Asana.
- In Folder — вхідні матеріали клієнта;
- Src Folder — всі робочі матеріали проекту;
- Out Folder — фінальні матеріали передані клієнтові.
Ну і, звичайно, бийте поганим віником тих, хто називає файли неадекватними назвами, на кшталт: finalfinalfinalohihopeitsfuckingfinal.psd
Ми так робили.
Історія №5: К — означає команда
На старті проекту здається, що друзі, приятелі, колишні колеги — найкращі тіммейти. На щастя — це інколи так. На жаль, це так не завжди.
Дивовижним чином з будь-якою командою трапляються люди, які:
- роблять 99% всієї роботи;
- обіцяють допомогти, але не допомагають;
- зникають на початку, а з’являються наприкінці;
- взагалі не відстрілюють, що відбувається.
Протиотрута — чітка постановка задач і жорсткий контроль. Так, так, буквально стояти і дивитись через плече в монітор. Поки хтось не відстрілює — ви витрачаєте гроші.
Ми так і робили, і ні.
Історія №6: У кожного має хтось бути, але це не точно
У мене є достатньо «за» і «проти» партнерства в проектах. Якщо вас влаштовує тема партнерства — то вже сходіть до юриста.
У партнерському Договорі зафіксуйте:
- хто, що, коли і як робить;
- яким чином і в які строки вимірюються результати кожного партнера;
- і найголовніше — як ви будете прощатися!
Така процедура може бути не досить приємною, але дозволить не потрапити у неприємну ситуацію.
Ми так зробили.
Історія №7: Колеги, привіт!
Клієнти. На старті це, скоріше за все, ваші друзі, друзі друзів etc. Не варто недооцінювати силу кола знайомств, але й переоцінювати теж не потрібно. З ким би ви не мали справу — обов’язково фіксуйте все в Договорі. Чітко прописуйте мінімум:
- предмет Договору;
- формат та форму передачі робіт;
- таймлайн виконання робіт;
- кількість правок і час на зворотній зв’язок для кожної сторони;
- вартість послуг з урахуванням податків, зборів, комісій;
- порядок оплати і передплати.
- Враховуйте вартість супровідних процесів. Наприклад, час на комунікацію.
Ми так і робили, і ні. Дякую за цей досвід.
Історія №8: Працьовитість — все ще новий чорний
Можна круто розбиратися в чомусь, але завжди знайдеться мільйон людей, які роблять це краще. Якщо працювати щотижня всього на 1 день більше, за рік вийде майже 2 додаткових місяці на прокачку. Проте, не страждайте фігнею і робіть собі дей офф. Бо згоратимете разом з тим забором й хатою. Момент — нащо це все, маєте однаково розуміти і ви, і команда.
Ми так і робили і ні.
Історія №9: Один бреше, інший слухає
Для брехні завжди потрібні двоє. Говоріть чесно з командою та клієнтами. Часто такі розмови можуть бути дуже болючими. Та чесність, насправді — найбільший прояв любові.
Ми так робили.
Історія №10: Ніхт флюгегехаймен!
Це слово з фільму «Євротур», загугліть просто зараз. Подивились? Так от, у світі, де людину визначають за її успіхами, багато хто перебуває під непотрібним і зайвим тиском. Я теж така людина. Наприкінці року мені вдалося, я думаю, заспокоїтись і прийти до життєвого принципу, що не вимагає нікому нічого доводити. Я просто тут і тепер, в особистому творчому потоці, методично й смиренно доводжу кожен свій крок до досконалості.
Я це роблю, але не завжди.
Історія №11: Потік, творчість і дитина
Потік — стан, що дозволяє знаходити задоволення в роботі. Коли робота — не засіб досягнення мети, а самоціль. Перебування в стані потоку прямо відбивається на якості роботи.
Я так роблю.
Історія №12: Живіть спокійно далі
Якщо щось не вийшло. Звинуватьте себе разок й спокійно живіть далі. Факапи трапляються щодня.
В мене так не завжди виходить.
Автор: Марія Науменко, засновник MANA Agency