У світі тільки й розмов, що про NFT. Звичайну гіфку можна продати за кілька тисяч доларів. З NFT укладають угоди на сотні тисяч і мільйони доларів. В колонці для AIN.UA Ярослав Білодо, Head of PR в NGN.agency, розповідає, що таке NFT та якими були найгучніші кейси продажу цифрового мистецтва.
Якщо простими словами, NFT ‒ це одиниця даних у блокчейні, де кожен елемент унікальний і не може бути заміщений. Ця технологія забезпечує неповторний підпис і право власності, тому NFT почали масово використовувати саме у сфері цифрового мистецтва, щоб декларувати право власності на нього.
За допомогою NFT можна продати майже будь-який віртуальний об’єкт — зображення, музику, тексти, 3D-моделі. Але частіше за все йдеться про об’єкти цифрового мистецтва. Тобто NFT — це право власності на цифровий об’єкт.
Як це працює?
З технологічної точки зору NFT-актив є цифровим сертифікатом, прикріпленим до будь-якого «цифрового товару», наприклад до зображення, відео, аудіо тощо. У цьому сертифікаті (токені) буде міститися вся інформація про товар. Завдяки токену ми можемо дізнатися, ким був створений товар, або кому він зараз належить, бо токени зберігаються у відкритому блокчейні, й саме через це інформація про товар, історія його операцій буде доступна та достовірна завжди. Отже, це ідеальна можливість закріпити свої права на будь-який унікальний об’єкт.
Продаж цифрового мистецтва
Продати та придбати NFT-об’єкти можна на блокчейн-платформах: OpenSea, Niftygateway. Є «закриті» платформи, торгувати на яких можна тільки після підтвердження особистості, наприклад, Async Art та SuperRare.
Загалом об’єкти NFT діляться на декілька основних категорій:
- мистецтво: картини, зображення, гіфки, фотографії;
- спорт: картки, ролики, автодеталі;
- фінанси: опціони, страховка;
- ігри: персонажі, карти;
- доменні імена;
- метавсесвіт;
- нерухомість;
- слова і теги, музика, відео, меми.
Також NFT-токени активно використовують в іграх з внутрішніми покупками для того, щоб підтвердити володіння віртуальними предметами — комплектами броні, зброєю, будівлями і скінами. Це потрібно, в першу чергу, для того, щоб гравці могли переносити предмети між своїми акаунтами, перепродувати їх, а також за допомогою токенів заявляти про володіння. При цьому у гравців немає авторських прав на ці предмети, вони все ще знаходяться у компанії-розробника, однак, NFT-токен підтверджує незаперечне право власності всередині системи.
Найгучніші світові кейси NFT
- Everydays: The First 5000 Days
У лютому 2021 аукціонний дім Christie’s провів найбільшу операцію з продажу криптомистецтва. Колаж з п’яти тисяч робіт художника Майка Вінкельмана, відомого як Beeple, продали за рекордні для NFT $69 млн. В результаті угоди Beeple став одним з трьох найдорожчих сучасних художників світу.
Участь Christie’s і сума операції підігріли хайп навколо нового інструменту. Наступного після аукціону дня російський художник Покрас Лампас зробив свій NFT. Оригінал роботи був написаний на полотні, потім оцифрований і спроектований на бетонні споруди Чіркейскої ГЕС — найбільшої гідроелектростанції Північного Кавказу. Після цього художник перевів фото проєкції в токен і виставив на продаж. NFT Покраса Лампаса купили за $29 000, і після закінчення аукціону художник заявив, що новий формат дозволяє підтримувати авторські проекти і розвивати криптоарт-ком’юніті.
- Morons (White)
На початку березня 2021 року блокчейн-компанія Injective Protocol купила за $95 000. Трафарет Бенксі під назвою Morons (White) і під час прямої трансляції спалила цю роботу. Потім її перетворили у NFT і виставили на продаж. Робота висміює колекціонерів, що витрачають великі гроші на предмети мистецтва. На трафареті зображений аукціон: його учасники борються за картину з написом: I can’t believe you morons actually buy this shit («Не віриться, що ви, кретини, реально скуповуєте це лайно»).
- Nyan Cat
Один із найвідоміших кейсів NFT — гіфка-анімація Nyan Cat. Це анімована кішка з печивом замість тіла, що залишає за собою райдужний слід, яку у 2011 році створив Кріс Торрес. Через десять років, у 2021 році, він продав гіфку на онлайн-аукціоні Foundation за 300 ефірів. 19 лютого, у день угоди, ця сума була еквівалентна $580 000, а 27 лютого — $442 000.
- 3LAU
Американський діджей 3LAU став першим у світі музикантом, що продав свій останній музичний альбом, вінілові платівки та невидані треки за допомогою NFT-токенів.
Origin Protocol, на якій музикант проводив торги, назвав аукціон історичним, оскільки йому вдалося залучити $11,6 млн. 25 лютого музикант виставив на продаж 33 NFT-токена, до яких були прив’язані треки з альбому.
- Перший твіт СЕО Twitter Джека Дорсі
В якості NFT продавали не тільки арт-об’єкти, а й перший твіт керівника Twitter. Купив твіт за $2,9 млн CEO стартапа Bridge Oracle Сіна Еставі. Отримані гроші Джек Дорсі спрямував на благодійність.
Загалом, NFT потенційно уже можна використовувати як об’єкт інвестицій. За даними NonFungible, у 2020 році обсяг ринку NFT склав $250 млн. У порівнянні з 2019 показник виріс майже на 300%.
Судячи з останніх новин і участі таких гравців, як Christie’s, у 2021 році ринок NFT може ще раз піднятись вгору. Але як довго триватиме цей ріст і що буде з цінами на вже реалізовані цифрові об’єкти, передбачити складно.
Автор: Ярослав Білодо, Head of PR в NGN.agency