Сучасні діти – це невичерпне джерело креативності та швидкого поринання у нові технології. Минуле покоління не мало змоги стартувати кар‘єру так рано, як роблять це деякі молоді люди зараз. Адже світ змінився, і потреби у визначенні своїх бажань та здібностей якомога раніше стають максимально очевидними. Що зараз потрібно підлітку-школяру? Вчитися, щоб отримати атестат, чи може реальні знання та успішна професія? Ми точно знаємо відповідь – для сучасних учнів та їх батьків важлива підготовка до майбутнього, а не тільки оцінки у щоденнику.
Думати заздалегідь. Наскільки це можливо?
У віці 14-15 років більшість підлітків вперше серйозно починають думати про свою майбутню професію. Згідно з опитуваннями, з усіх старшокласників лише близько 15% мають хоч якесь уявлення про те, ким вони хочуть стати, ще 15% зовсім не мають уявлення, яким буде майбутній фах, а решта – 70% розуміють, що робити вибір професії потрібно, але не знають якої.
Дуже часто батьки згадують про поняття «профорієнтація» лише тоді, коли їхня дитина вже завершує 11 клас. Вчителі – тоді, коли школярам потрібно обрати дисципліни для поглибленого вивчення. А університети – коли потрібно агітувати молодь вступати саме у їх ВНЗ.
Батьки думають, що про вибір професії для дитини потрібно починати думати перед завершенням школи. Проте це зовсім не так. Від правильного вибору залежить все майбутнє життя дитини та її успішність. Європейська практика показує, що ще з початкових класів потрібно приглядатися до дитини, знайти талант, зрозуміти її інтереси, обрати хобі. Насправді ж, профорієнтація повинна, в першу чергу, бути чесною. Дитині не можна нав’язати якусь професію, тому що «так для неї буде краще».
«У найближчому майбутньому, щоб бути цінним спеціалістом на ринку праці, людина повинна буде вміти підлаштовуватися до зміни ситуації та розвивати свої навички відповідно прогресу. І що головніше за все – насолоджуватися цією роботою» – коментує Андрій Зупко, засновник онлайн-школи Dar School, підприємець та інвестор.
Чому діти не знають, ким хочуть бути?
За даними аналітичних центрів кадрових порталів, після університету 44% випускників працюють не за фахом, 29% працюють за фахом, лише частково пов’язаним з отриманою спеціальністю, і лише 36% працюють за спеціальністю.
Чому так стається? Бо у нашій реальності батьки дуже пізно згадують про важливість вибору професії, а вчителям буває і зовсім не до того, адже «таких, як він/вона ще 30 осіб». Внаслідок цього, дитина вчить усе підряд лише через оцінки, боїться робити помилки, перестає відвідувати гуртки та секції через репетиторів. І втрачає жагу до навчання.
Часто школярі або орієнтовані батьками на певну діяльність, або роблять свій вибір, незважаючи на престижність професії та її прибутковість. Але якщо при виборі професії не зважати на таланти людини, на те, який це фах і чи є у ньому розвиток – є ризик, що, закінчивши ВНЗ, людина повністю змінює фах і втрачає дорогоцінний час або ж працює посередньо, без задоволення та без цілей. А згодом – нереалізованість і пригніченість, відсутність фінансів та постійні, невдалі пошуки себе.
Хто та як може допомогти дитині у виборі професії? Важливо: допомогти, а не знайти й обрати професію замість неї. Насамперед це батьки. Опитування доводять, що школярам надважливі думки та рекомендації батьків щодо вибору університету та майбутнього фаху. І необхідно знайти «золоту середину» між бажаннями дитини та участю батьків.
Потрібно глибоко та «по-справжньому» відчувати дитину, бути готовими до її вибору, бачити в ній особистість. «Я не став лікарем, а ти станеш» – неправильний підхід. У кожної дитини є здібності, таланти та бажання – і саме на це необхідно звертати увагу. Дитина має закохатися у справу, над якою працюватиме щодня. Адже якщо її професія приноситиме задоволення, то це не лише дозволить запобігти стресам та професійному вигоранню, а й мотивуватиме працювати краще, отримувати більше і, можливо, навіть створювати нові робочі місця для інших.
Як школа може допомогти у пошуку себе?
Наступний фактор, який має безпосереднє відношення до становлення особистості дитини та пошуку її місця у світі – школа та вчителі. Важливу роль у професійній орієнтації школярів відіграють факультативні курси. Це дозволяє орієнтувати старшокласників на конкретну професію і дає їм певний обсяг знань, умінь і навичок з цієї професії.
Вчителі ж упродовж тривалого часу спостерігають за учнями класу, вивчають інтереси, здібності й особливості кожної дитини. Це дає змогу без тиску мотивувати учня, допомагати у пошуку та виборі професії, навчати знань та вмінь, які допоможуть дитині у майбутньому.
Психологи переконують, що найефективнішими інструментами є екскурсії, зустрічі з успішними людьми різних галузей, випускниками, а також різноманітні конференції, майстер-класи, заняття в гуртках та факультативи.
Проте, варто не забувати, що усі ці інструменти займають вільний час дитини. І тут більшу перевагу отримують онлайн-школи з профорієнтаційним напрямом роботи. Однією з таких є приватна ліцензована школа Dar School. Окрім можливості отримання знань з основних дисциплін, учні мають можливість пройти курс професійного орієнтування – «10 кроків до професії мрії», де викладачі не тільки знайомлять старшокласників зі світом професій, а й допомагають у виборі, розвитку знань та вмінь для майбутнього фаху. Все це відбувається у форматі онлайн, дозволяючи школярам проходити курс тоді, коли їм зручно.
Як це – готувати до кар‘єри? А як же шкільна програма?
Не варто хвилюватися, що процес вибору вплине на навчання обов’язкових дисциплін. Профорієнтаційне навчання спрямоване не на те, щоб відвернути дитину від школи, а на те, щоб поглибити її знання з дійсно важливих предметів, розвинути навички та отримати психологічну, менторську підтримку для розуміння свого місця у світі.
Профорієнтація – це не лише про вибір професії. Багато людей вважають, що пошук себе немає ніякого сенсу, адже фах завжди можна змінити, а вчитися можна усе життя. Важливіше – добре вчитись у школі та вступити в ВНЗ. А далі «якось буде».
«Якось буде» – не працює. Щоб це перевірити, варто лише трохи замислитись про самого себе. Чи задоволені ви своєю роботою? Як часто ви прокидаєтесь з думкою «я не хочу сьогодні працювати»? Чи влаштовує вас заробітна плата? І ким насправді ви хотіли б працювати після того, як закінчили школу? А наступне про що варто задуматись – чи хочете ви аби ваші діти прокидалися з такими думками?
Навчання, що приносить радість та впевненність
Ми повинні думати про те, аби кожна дитина, незалежно від статків, освіти батьків чи мови, якою розмовляють вдома, знайшла себе та досягла високих результатів. Діти мають акцентувати фокус на меншій кількості предметів у школі, перейти від зубріння матеріалу до його розуміння і почати практично його використовувати. Учні старшої школи повинні мати реальний вибір предметів, щоб мати можливість вивчати те, що їм справді цікаво.
Це і є запорукою усвідомленого вибору спеціальності та майбутньої професії. Онлайн-школа Dar School допомагає та підтримує школярів на шляху до омріяного майбутнього. Їхня мета – аби кожна дитина мала середовище, де можна познайомитись з різними сферами життя, набути знань та навичок, отримати підтримку у важливих рішеннях. Адже саме тоді вона знайде, у яку професію закохатися. Приєднуйтеся до курсу «10 кроків до професії мрії» та втілюйте мрії про успішне майбутнє дитини.