Матеріал підготовлено за підтримки Genesis
Що це означає?

Матеріал підготовлено за підтримки рекламодавця.

UA EN

Дослідження аналітики
в ІТ-індустрії України

Найважливішою навичкою для аналітика є глибоке розуміння бізнесу або продукту, тільки близько 20% не користуються мовами програмування, чверть опитаних отримують від $2000 до $3000 щомісяця. Команда AIN.UA* провела дослідження портрета дата-аналітика ІТ-індустрії України.

Опитування було анонімне та поширювалося через сайт і соцмережі AIN.UA, прямі розсилки компаніям, промо з таргетом на ЦА у FB, а також тематичні групи та телеграм-канали (#AnalyticsTips, “IT івенти & вакансії”).

Анкета містила 30 запитань, розподілених на 5 розділів. Окремі розділи дозволили скласти загальний соціально-демографічний портрет, отримати дані про освіту, досвід роботи та поточне місце роботи, зрозуміти цінності та відчуття ринку опитаних, отримати інформацію про навички та інструменти для роботи, оцінити рівень заробітних плат в індустрії та дізнатись про уподобання в професійному контенті. Опитування пройшли 99 респондентів.

реалізувати це дослідження ми змогли завдяки підтримці кофаундингової компанії Genesis, яка виступила партнером дослідження. Компанія Genesis жодним чином не впливала на результати дослідження.

Genesis — українська кофаундингова ІТ-компанія, що будує глобальні технологічні бізнеси разом із найкращими підприємцями з Центральної та Східної Європи.

Один із найбільших паблішерів мобільних застосунків у світі — їх завантажили понад 400 млн разів і користуються мільйони людей щомісяця.

Genesis — одна з найкращих технологічних команд в CEE. Компанію визнано найкращим роботодавцем воєнного часу (2023) та Lovemark for employees (2024) за версією Forbes. Також компанія регулярно посідає перші сходинки в рейтингах DOU та E&Y.

Data-аналітик  — це особливий тип фахівця в IT-бізнесі, команди в якому переважно складаються з менеджерів та інженерів. Аналітики — це люди, яким цікаво розв'язувати задачі, пов'язані з цифрами та даними. І якщо раптом людина з таким складом розуму не стала вченим, науковцем, то data-аналітика — чудовий шлях реалізувати любов до даних і заробляти непогані гроші.

Це спеціалісти, які поєднують знання з роботи з даними та розуміння бізнес-домену. Головна мета їхньої роботи — це підтримка ухвалення бізнес-рішень і пошук точок зростання бізнесу або продукту.  Ще до IT потреба в подібних спеціалістах виникла в таких сферах, як фінанси, інвестиції та нерухомість, оскільки це були відносно складні бізнес-домени, у яких менеджмент уже не міг одночасно аналізувати всю вхідну інформацію, і відповідно їм була потрібна допомога аналітика. Оскільки IT — це теж дуже складно, то в IT-менеджерів також не вистачає часу, знань, спроможності ухвалювати ці рішення самостійно, і вони долучають до цього спеціально навчених людей — аналітиків.

Олександр Маринкін

Genesis Analytics Officer

Місце роботи, склад команди, рівень зарплатні

У якій компанії 
ви 
працюєте?

Більшість (70,8%) респондентів працюють у продуктових компаніях. 21,2% працює в аутсорсі, 4,4% — в аутстафі. Ще майже 4% опитаних вказали інші відповіді, серед яких трапляється фриланс і консалтинг.

У якій 
галузі 
працюєте?

Майже 19% опитаних працюють у сфері E-commerce. По 16,1% респондентів працюють у сферах Marketing і Retail / FMGC / Logistic. Ще по 15,1% зазначили Dating і FinTech як сфери своєї зайнятості.

Найменше опитаних працюють у сферах AgroTech і MedTech — по 2%. Серед інших сфер, які вказували самі респонденти, — Ride-hailing, Business & Utilities, DeepTech, ESC / Energy Health & Fitness.

Працюєте 
самостійно 
чи в 
складі 
команди?

Аналітики працюють переважно в малих командах або ж самостійно. 33,3% опитаних працюють у командах до 5 осіб. 25,2% респондентів працюють самостійно, без команди. 15,2% респондентів працюють у командах від 5 до 10 аналітиків.

У командах понад 10 осіб працює 16,2% опитаних. Ще 10% утримались від відповіді.

Який у вас склад 
команди?

32,6% опитаних працюють у кросфункціональних командах. Самостійно та в команді з іншими аналітиками працює майже стільки ж — по 29,1% респондентів.

Ще 9,3% опитаних працюють на позиції виокремленого аналітика за одним із напрямів бізнесу.

Які є проблеми на
поточному місці роботи?

Лише 30,3%  респондентів надали відповіді про те, чого їм бракує на поточному місці роботи. Запитання було відкрите, тож у процесі аналізу відповіді були кластеризовані за основними недоліками, про які зазначали в опитуванні.

Серед таких кластерів виокремили: нестача взаємодії з керівництвом; нестача колег у команді аналітики (що пояснюється ймовірним більшим навантаженням на інших спеціалістів тощо); відсутність розвитку в проєктах чи компанії загалом, а також невдоволення умовами роботи (офісом, форматом, графіком, заробітною платнею тощо) і фреймворком або бізнес-моделлю.

Найбільше респондентів не задоволені умовами роботи — 33,3%. Наступною за кількістю відповідей проблемою виявилась відсутність розвитку як спеціаліста — 26,7% відповідей. 20% респондентів не влаштовує поточний фреймворк чи бізнес-модель.

Які є переваги на 
поточному 
місці 
роботи, 
що цінуєте? 

Про те, що їм подобається на поточному місці роботи, розповіли 44,4% опитаних. Це запитання, як і попереднє, також було відкрите, і в процесі аналізу ці відповіді також були кластеризовані за основними позитивними аспектами, які зазначали респонденти.

Найбільше респондентів відмітили команду та колег як позитивний аспект — 36,3%. Ще 27,3% респондентів зазначили, що задоволені умовами роботи. 23% опитаних вказали, що їм подобаються продукт, проєкт чи задачі в компанії. Фреймворк чи бізнес-модель у компанії згадувалась як позитивний аспект у 18% відповідей, а корпоративна культура у 13,6%. Про професійний розвиток зазначило найменше опитаних — 11%.

На що звертаєте 
увагу, 
обираючи 
нове 
місце 
роботи? 

Під час вибору роботи аналітики найбільше цінують цікавість задач. Про це вказало майже 66% респондентів з 91, які надали відповідь на це запитання. Також важливими є рівень заробітної плати (61,5%), команда (56%) та перспективи професійного зростання (53,8%).

Найменше респондентів зазначили, що для них важливий соціальний пакет — 22% відповідей.

Яка у вас 
зарплатня?

Серед тих, хто надав відповідь, 26% зазначили зарплатну вилку $2001–$3000. Другою за поширеністю виявилась вилка $1000–$1500, її вказало 20% опитаних. Зарплату меншу ніж $1000 отримує 15%, а понад $6000 — 5%.

Яка кореляція 
зарплати 
до років 
досвіду?

Звісно, зарплати аналітиків безпосередньо пов’язані з досвідом роботи. Майже половина (47%) всіх спеціалістів із досвідом роботи до 1-3 років вказали зарплатню до $1500. Аналітики, що працюють 4-6 років (46%), переважно вже мають зарплатню в діапазоні $1500–$3000, а серед спеціалістів із досвідом 7+ років найпоширенішим (33%) є рівень компенсації $2000–$3000 або вищий. Серед останньої категорії аналітиків є 4%, у яких розмір зарплатні понад $6000.

З цікавого — є близько 10% спеціалістів із досвідом роботи в аналітиці від 1 до 3 років, які зазначили зарплатню в розмірі $3000–$6000. Проте це, найімовірніше, пов’язане з тим, що питання про роки досвіду роботи стосувалось винятково роботи в IT-аналітиці. Можливо, респонденти мають значно більший стаж роботи на інших проєктах або в інших командах.

Формати роботи, задачі та інструменти аналітиків

Працюєте з дому 
чи в 
офісі?

Щодо формату роботи, більшість українських аналітиків (42,4%) працює віддалено. Третина респондентів, або 33,3%, зазначили, що мають гібридний формат роботи, поєднуючи можливість працювати в офісі або віддалено. Ще 24,2% здебільшого працюють в офісі.

Які робочі 
задачі 
виконуєте?

41,41% респондентів надали відповідь на відкрите запитання про задачі та обов’язки, які вони мають на актуальному місці роботи. Відповіді були кластеризовані за найбільшою кількістю повторюваних задач і задачами одного напрямку.

Зрештою, найпопулярнішою задачею аналітиків є створення звітностей, про що свідчить 39% відповідей респондентів. Також поширеними завданнями є обробка та структуризація даних (29,3%), маркетингові дослідження (27%) та продуктова аналітика (24,4%).

Найменша кількість респондентів займається бізнес-аналізом та аналізом внутрішніх процесів (по 12,2%) і автоматизацією (7,3%). Також 24,4% вказали інші обов’язки, серед яких траплялись дизайн прототипів, розробка та інші, не пов’язані з аналітикою задачі.

В екосистемі Genesis переважно будуються компанії так, щоб ухвалювати рішення на основі даних. У них аналітик вбудований в структуру якомога ближче до бізнесу та ухвалення рішень. У таких умовах в аналітика є можливість швидко розвиватися, на відміну від структур, де є виокремлена команда аналітиків, в яку зовні прилітають завдання.

Якщо конкретніше — наші аналітики оцінюють ефективність залучення нових користувачів, дизайнують та оцінюють А/B-тести, оптимізують роботу відділів саппорту та Trust and Safety, оцінюють ефективність платіжного процесу, складають і рахують системи метрик бізнесу чи продукту. Досліджують випадки нетипового відхилення метрик», — Олександр Маринкін, Genesis Analytics Officer.

Які інструменти 
аналітики 
використовуєте?

Серед найпоширеніших інструментів, якими користуються аналітики, виокремлюють чотири програми:

Excel (користується 61,7% опитуваних);

Tableau (яку обрали 47,9% респондентів);

Power BI (24,5%);

Looker Studio (22,3%).

Близько 18% опитуваних зазначили, що використовують інші BI-системи та
BI-інструменти, без уточнення, які саме. 6,4% респондентів відповіли, що не користуються жодними інструментами. 4,3% використовують Google Sheets та інші сервіси GSuite. 8,5% відповіли, що користуються внутрішніми системами компанії, а також деякими іншими системами, як Apache Superset, IBM SPSS Statistics, Power Query, Shiny R, Figma, Jira, Confluence.

Якими мовами 
програмування користуєтесь?

Щодо мов програмування та інструментів, які використовуються аналітиками в роботі, переважає написання SQL запитів (використовується 72,8% респондентів), на другому місці — Python, який обрали 48,9% опитуваних аналітиків, ще 14,1% аналітиків використовують мову R.

Також 4,35% респондентів вказали, що використовують у своїй роботі JQL, PHP, Apps Script або VBA. Ще 7,6% користуються іншими мовами, без уточнення, якими саме. До того ж 19,6% опитуваних зазначили, що взагалі не пишуть ані запитів, ані скриптів.

Які платформи 
використовуєте в роботі?

Майже 90% респондентів надали відповідь на запитання про використання платформ в роботі аналітика. З них 40% зазначили, що здебільшого використовують вебплатформи в роботі, 34,8% користуються як вебплатформами, так і застосунками.

21,3% аналітиків віддали перевагу застосункам. Ще 3,3% окремо зазначили, що використовують різні платформи, ПО, зокрема Snowflake, Python, PostgreSQL, GitLab та Internal BI.

На вашу думку, 
які 
навички 
важливі 
для 
аналітика?

Відповідаючи на питання, які навички, знання або підходи є найважливішими для вас на поточній посаді, переважна більшість обрала глибоке розуміння бізнесу або продукту компанії, а також вміння критично мислити, оминати когнітивні викривлення і доступно пояснювати складні концепції. Такі варіанти обрали 73% та 72% респондентів.

Більш ніж половина респондентів (63%) також вважає, що важливо розуміти конкретні аналітичні підходи (наприклад, як оцінювати A/B-тести, проводити когортний аналіз, будувати зручний дашборд тощо).

Ще 54% опитуваних вважають корисними навички комунікації та колаборації. 47% респондентів погодились, що володіння BI-інструментами та мовами програмування (R, Python) та/або SQL є також невіддільною частиною роботи аналітика.

Третина аналітиків (36%) вважають, що вміння швидко зробити задачу та навички менеджменту людей та/або процесів також стануть спеціалістам у пригоді. Тільки 28% респондентів відповіли, що аналітику важливо мати знання математики, статистики й теорії ймовірностей.

Портрет учасників опитування

У якому місті 
ви 
живете?

Згідно з результатами дослідження, середньостатистичний аналітик проживає у великих містах (переважно Київ), працює у віддаленому режимі та має досвід роботи до 5 років. Такі фахівці виконують різні аналітичні задачі, без суттєвої переваги в одному напрямку діяльності, а в професію найчастіше приходять з інших IT-напрямків.

Майже 64% опитаних проживають у Києві, 6,2% — у Львові, 5,2% — у Дніпрі, 4,1% — в Одесі, 2,1% — у Харкові. 15,5% респондентів перебувають за кордоном. Ще ~3% — у Чернівцях, Вінниці та Броварах.

Який у вас досвід 
роботи 
на посаді 
аналітика?

Більшість опитаних аналітиків мають досвід до 5 років включно. Більш ніж половина (55,6%) мають від 1 до 3 років досвіду роботи. 24,2% — від 4 до 6 років досвіду. І лише 20,2% вказали досвід роботи на посаді аналітика в діапазоні від 7 до 10 років.

Який напрямок 
вашої 
аналітичної 
діяльності?

Майже половина респондентів (47,5%) займаються різними аналітичними задачами, без суттєвої переваги в одному напрямку діяльності. У 20,2% опитуваних переважає продуктова аналітика. 16,2% респондентів працюють із маркетинговими дослідженнями й аналітикою.

Близько 9% займаються аналізом даних в інших бізнес-доменах, 6,1% — бізнес-аналітикою. І лише ~1% опитуваних залучені у фінансовий аналіз.

Бекграунд спеціалістів: який мають досвід, де навчалися аналітики

У якій галузі у вас 
був 
попередній 
досвід 
роботи?

На питання щодо минулого досвіду відповіли 66,67% респондентів. Попередній досвід роботи українських аналітиків доволі різноманітний, лише 7,6% опитуваних раніше не працювали — позиція аналітика для них є першою роботою.

Серед решти — більшість (22,7%) прийшли в аналітику з інших IT-професій. 7,6% респондентів раніше працювали у сфері реклами, стільки ж респондентів прийшли в аналітику з бухгалтерського обліку й аудиту.

Понад 18% в приблизно рівній пропорції мали попередній досвід у сферах торгівлі та продажів (6,1%), маркетингу (6,1%) і банківської справи (6,1%). Менше респондентів обрали напрямки освіти (4,5%), промисловості (4,5%) та будівництва (4,5%).

Інші 12% попередньо працювали в менеджменті, медицині, журналістиці та аналітиці, яка не пов'язана з IT (по 3%) а також у страхуванні та логістиці (по 1,5%). 7,6% опитаних мають інший досвід роботи, не пов'язаний із вищеназваними сферами.

Яким був напрям 
попереднього 
досвіду 
роботи в IT?

Третина респондентів не уточнили напрям їхньої минулої діяльності в IT. Серед тих, хто надав таку інформацію, якщо узагальнити, більшість раніше працювали на первинних для початку карʼєри в IT позиціях:

тестувальниками (13,3%);

інженерами з обробки даних (13,3%);

веброзробниками (13,3%);

розробниками ігор (6,7%);

рекрутерами (6,7%);

дизайнерами (6,7%);

адміністраторами систем (6,7%).

Як ви опановували
 спеціальність, де 
навчалися?

Загальна статистика свідчить про майже рівномірний розподіл серед тих, хто вивчав аналітику самостійно і тих, хто навчався в закладах вищої освіти.  Більш ніж половина респондентів вивчали аналітику самостійно (57,6%) та 53,5% у закладі вищої освіти. 46,5% респондентів зазначили, що вивчали аналітику на практиці в компанії, а інші 33% навчались, відвідуючи профільні курси.

Крім того, 53% респондентів мають вищу освіту за спеціальністю, а інші 46,5%  — не закінчували ЗВО, а навчалися самостійно, на курсах або на практиці в компанії.

В українських ЗВО доcі немає такої спеціальності, як аналітика даних. Найближче до цільового стану фахівців випускає ІПСА, інститут прикладного системного аналізу в КПІ, проте їхні випускники все ще не є готовими спеціалістами, яких потребує бізнес. Якісних комерційних курсів, які б повноцінно давали базу data-аналітика також поки нема, є лише програми з окремих стекових дисциплін, наприклад SQL, Python чи Tableau. Тому більшості  data-аналітиків не залишається кращого шляху, ніж самонавчання або опанування потрібних навичок безпосередньо на робочому місці», — Олександр Маринкін, Genesis Analytics Officer.

Якщо навчались 
у ЗВО, 
то де?

На запитання щодо уточнення закладу вищої освіти відповіли 44,4% аналітиків. Серед них найпопулярнішими виявились:

КПІ ім. Ігоря Сікорського, де навчались 25% респондентів;

КНУ ім. Тараса Шевченка (18,2%); 

6,8% навчались в КНТЕУ;

по 4,5% респондентів навчались в УКУ, НУХТ, НаУКМА, КНЕУ і KSE відповідно;

27% респондентів обрали інші навчальні заклади, зокрема Vlerick Business School, University of Winnipeg, СумДУ, НУБіП, НТУ «Дніпровська Політехніка», МАУП, Лондонський імперський коледж, ВНУ Даля та інші.

Якщо проходили 
курси, 
то які?

Серед тих, хто вказував курси як спосіб навчання, більшість проходили курси:

Genesis Analytics School (16,2%);

Genesis School of Digital Business (2,7%);

13,5% навчались в LABA, зокрема за програмою Robot Dreams;

Курси аналітики Google Data Analytics, DataCamp, а також на платформі Coursera пройшли по 8,1% відповідно;

Також по 5,4% респондентів навчались на курсах SQL, Karpov.Courses, ITEA, Hillel IT School, курсах Максима Гапчука;

На курсах GoIT, Webpromo, SkillsUp, Skillfactory, IAmPM, A-level, Pro Аnalytics, фінансова академія «Актив», Dan IT, Kursor, Prometheus, edX, Kaggle, Udemy та Go Practice simulator навчались по 2,7% респондентів.

Близько 21,6% респондентів навчалися на інших курсах, проте не уточнили, на яких саме.

Genesis Analytics School — це безкоштовний двомісячний інтенсив з жорстким відбором учасників, у яких може не бути досвіду роботи, але має бути потенціал гарного аналітика. Такий підхід до відбору дозволяє програмі давати інформацію дуже-дуже насичено, стисло та швидко прокачати учасників до джуніорської позиції аналітика. Після такої практики майже всі, хто хотів працевлаштуватися в Genesis, змогли успішно це зробити. Зараз Genesis Analytics School оновлюється: в курсі з’явиться ще більше практичних задач і кейсів, щоб отримувати на виході ще більш підготовлених до роботи спеціалістів», — Олександр Маринкін, Genesis Analytics Officer.

Що/кого дивляться/
читають 
аналітики?

З 27 відповідей на запитання про контент, що переглядають аналітики, найчастіше згадувалися DOU.ua, Youtube-канали, матеріали курсів і контент Paul Levchuk, який працює Head of Analytics & Growth в розробнику no-code платформ Dorian. Paul Levchuk викладає свої статті в Linkedin і на Medium.

Відчуття ринку

Ви плануєте 
змінювати 
місце 
роботи в 
найближчий 
рік?

Більшість респондентів (46%) не змінюватимуть місця роботи в найближчий рік. Планують це зробити 19%, а ще 35% респондентів не надали чіткої відповіді чи не відповіли взагалі.

Якими 
платформами 
пошуку роботи 
користуєтесь?

Серед платформ для пошуку роботи найбільш популярними виявились job-борди. Ними користуються 62% респондентів. Наступними за популярністю виявились соціальні мережі (47,1%).

Ще 40,2% знайшли або планують знайти роботу за знайомствами. Telegram-пабліками користується найменше людей — 18,4%.

У якій галузі, 
на 
вашу
 думку, 
найцікавіші задачі 
для аналітика?

Більшість (52%) вказали, що найцікавіші задачі у сфері EdTech.

Ще 40,5% віддають перевагу E-commerce, 38% — Entertainment, а 36,9% — Marketing та Military Tech.

Найменш цікавими за задачами респонденти вважають сфери Media та Adult — 16,7% та 15,5% відповідно.

Gambling вказали цікавим 24% опитаних, водночас у відповідях на відкрите запитання про компанії з цікавими задачами ця сфера трапляється у 3 з 19 відповідей, що частіше ніж Military Tech.

У відкритому запитанні про компанії з найбільш цікавими задачами для аналітиків респонденти найчастіше називали Genesis і SKELAR. Обидві є екосистемами для розвитку стартапів.

Аналітики хочуть працювати в тих компаніях, де вони потрібні. У бізнес-моделях, де це вигідно і де вони можуть приносити більше користі. Головними факторами є дата-орієнтована культура компанії, бізнес-ніша, в якій від аналітики багато користі та розмір аналітичної команди. Саме таке поєднання створює цікаву роботу для фахівців», — Олександр Маринкін, Genesis Analytics Officer.

У якій сфері 
очікуєте 
найвищу 
зарплату для 
аналітика?

Найвищу зарплату для аналітиків респонденти очікують у сфері Gambling, про це зазначили 53,7% з 93 опитаних, які надали відповідь. Серед інших сфер із найвищими зарплатами аналітики зазначили Adult (48,3%) і Betting (47,3%).

Найменше респондентів очікують високі зарплати у сферах Retail / FMGC / Logistic, Military Tech, MedTech та AgroTech — кожна з галузей отримала менше ніж 10% відповідей.

У якій сфері 
очікуєте 
найкращі 
умови для 
аналітика?

Найкращі умови для аналітиків опитані очікують у сфері Gambling (40,4%). Значна частина опитаних також вважають, що найкращі умови наразі пропонують в E-commerce (36,3%), Betting і Fintech (по 34,3%) галузях. Найменше опитаних очікують хороші умови у сферах Telecommunications, ArgoTech і Military Tech, кожна з яких згадується у менше ніж 10% відповідей.

У відкритому запитанні про компанії з найкращими умовами для аналітиків надали відповідь близько 19% респондентів. Серед них респонденти найчастіше згадували Grammarly та Genesis.

ТЕКСТ
Данило Ївженко
ЛІТЕРАТУРНА РЕДАКТОРКА
Вікторія Оліщук
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ГРАФІКІВ
Настя Сиваш
Дизайн та верстка
Artycoders
Продюсерка
Надя Миколаєнко
Менеджерка
Яна Проценко
ПредставниЦЯ GENESIS
Олександра Петруньок
Завантажити PDF