Останні кілька років український YouTube описувався приблизно так: одні й ті ж люди ходять по черзі до одних і тих же людей давати чи брати інтервʼю. Повномасштабна війна все змінила: стендап-коміки стали новими селебріті, молоді підприємці допомагають в рази більше, ніж колишні кумири (що без довгих роздумів виїхали до Польщі, Австрії чи Швейцарії), українські шоу чи подкасти з новими цікавими героями запускаються і показують Україною такою, якою раніше ми її не помічали.
Команда AIN.UA підтримує цей напрямок. Ми зібрали список 25+ українців, які представлені у різних сферах технологічної та креативної індустрій, витрачають свій час і ресурси на створення потужних продуктів, ініціатив, робота яких заслуговує уваги. Цей список не обмежує учасників віком чи конкретною сферою, єдиний фокус — їх розробки, імпакт та потенціал зростання.
Вже більше року Макс Іщенко відкрито декларує свою мету: побудувати tech-бізнес, що буде найбільшим донором українських Збройних Сил. Він вже передав на ЗСУ через фонди «Повернись живим», KOLO та інші майже 200 млн грн, що в рази більше за багато українських ІТ-компаній. Проект Djinni — один з найпотужніших на ринку рекрутингу в Україні.
Компанія MacPaw — одна з найбільших українських продуктових технологічних компаній, яка майже у повному складі працює з України і тут же створює всі свої продукти (на відміну від багатьох інших). Віра Ткаченко багато років відповідає за технічну сторону MacPaw і є однією з небагатьох жінок на посаді такого високого рівня в українських продуктових командах.
Команда Ігоря Фінашкіна за останній рік набрала чималий темп: багато нових міжнародних та українських клієнтів, великі компанії, які прийшли за проектами саме до I AM IDEA agency. Опитані AIN.UA представники ринку певні: у Фінашкіна залишились ціни, не відірвані від реальності, при цьому він готовий давати результат.
Історія Віталія Шкіля — здається, приклад того, як має працювати бізнес-журналістика. Багато років Шкіль — журналіст, що писав про малі та середні підприємства. Стомившись від медіа, Віталій пішов не у піар, а будувати свій бізнес. Другим його проектом стала школа математики Matema. Фінансових показників Шкіль не розкриває, але Matema вже працює в Україні та Польщі.
Виходець з SoftServe Микола Максименко влітку 2023-го неочікувано повідомив: стартап Haiqu, співзасновником і СТО якого він є, залучив $4 млн, вийшовши зі стелс-режиму. Вражає не лише настільки великий перший раунд в історії молодого стартапу, а й сфера, у якій він працює — підвищення ефективності квантових компʼютерів.
З початком повномасштабного вторгнення OSINT став невідʼємною частиною роботи українських збройних сил, а також окремих команд, які допомагають шукати інформацію про ворога. Команда Molfar Старосека була однією з тих, хто знайшов винуватців удару по житловому будинку в Дніпрі. До повномасштабного вторгнення Molfar працював на B2B та B2C-ринках у тій же сфері.
Креативна економіка в останні роки в Україні відчутно набирає обертів. Зʼявляються люди, що заробляють, створючи проекти на YouTube, в Instagram чи TikTok. Шевченко, здається, ідеальний представник цього напряму: у нього якісний гумор, без чорноти, що набирає мільйони переглядів у TikTok, а серед партнерів — великі українські компанії, як от Оkkо чи «Сільпо».
Команді Apostera вдалось за кілька років побудувати якісний hardware-продукт — mixed reality систему для автомобілів, а серед клієнтів — бренди німецького та американського автопрому. Голубинський разом з колегами з Luxoft Віктором Сдобніковим та Ольгою Міркіною за кілька років вибудували Apostera та успішно продали компанію за $14 млн Audi.
Ілля Полосухін є співзасновником одного з найпопулярніших у світі блокчейн-проектів Near Protocol. На піку власний токен Near торгувався за більш як $20, залучені інвестиції перевищують пів мільярда доларів. Конкурентів вистачає, як-от Solana чи Polygon. Полосухін багато інвестує у web3-проекти, він є серед партнерів українського фонду SID Venture Partners.
У 2021 році Олександр Трегуб разом з іншими співзасновниками школи Projector перетворив проект у справжній EdTech. Під час повномасштабної війни школа сильно не просто встояла, а розширилась та запустила широку рекламну кампанію, команда виросла у два рази і перевищує 150 людей. Сьогодні Projector — один з найбільших недержавних EdTech-бізнесів, що надає освіту у різних напрямках, зокрема в tech та креативній індустріях.
Андрій Безверхий разом з партнерами запустили Soc Prime у 2015 році. Основним ринком одразу обрали Штати. Спеціалізація — створення платформи для захисту підприємств від кіберзагроз. У 2021 році компанія залучила $11 млн інвестицій. Soc Prime також допомагає з захистом українського кіберпростору від російських хакерів.
Ще один український контент-мейкер — Віталій Гордієнко. Він став відомим завдяки своєму YouTube-проекту «Загін кіноманів», у якого понад 600 000 підписників, а відео набирають в середньому до 700 000 переглядів. Одна з його останніх робіт — «Феномен Івасюка»: фільм про українського музиканта Володимира Івасюка, який на момент формування списку набрав ~700 000 переглядів.
Компанія GP Bullhound провела велика дослідження європейського EdTech-ринку. В списку є і українська Headway, що входить до орбіти компаній Genesis. Згідно GP Bullhound, у компанії є потенціал досягнути капіталізації у $1 млрд у найближчі два роки. Засновник компанії Антон Павловський не приховує, що оцінка компанії вже більше $300 млн, а виторг продовжує зростати.
Практично на самому початку повномасштабного вторгнення представники IT-індустрії обʼєднались в єдину ініціативу під назвою KOLO: десятки CTO, COO, CMO і інших C-Level почали збирати кошти на допомогу армії. За 500 днів великої війни вдалось зібрати майже 400 млн грн, фонд входить у десятки найбільших в Україні за зборами. Ми вважаємо правильним відзначити і те, що це не разова ініціатива, а постійна діяльність: команда волонтерів працює безкоштовно весь цей час, якогось окремого зарплатного фонду у KOLO немає. Чудовий приклад індустріальної консолідації.
Юлія Головко є одним з двох засновників проекту Corner Renovation — це AI-платформа, яка допомагає швидко зробити проект кухні і замовити його. В Україні про проект знають мало і це не дивно: компанія працює виключно на ринку США. При цьому самі кухні виготовляються в Україні: замовникам це обходиться у рази дешевше, ніж купувати їх у Штатах.
Львівський IT Cluster — найпотужніший в Україні серед інших подібних кластерів. Веселовський очолює проект більше 10 років і за цей час зумів побудувати найбільшу англомовну тематичну конференцію — IT Arena, яка щороку збирає кілька тисяч людей, зокрема C-Level, у Львові. Сьогодні кластер хоч і називається львівським, але вийшов далеко за межі однієї області.