Як завантажувати чужі фото в мережі та не порушувати авторські права – поради юриста

Читати на RU

Соціальні мережі – величезні бази захищеного авторським правом контенту. Instagram – ідеальний фотобанк для тематичних видань і блогів; Twitter сповнений фото з місць подій та іншого контенту, придатного для ілюстрацій журналістам і блогерам; ролики з YouTube розповсюджуються в соціальних мережах і масово використовуються телеканалами як у новинних сюжетах, так і при створенні телепрограм і документальних фільмів. Як завантажувати чужі фото в мережі і не порушувати авторські права – поради юриста на AIN.UA.

Ви хочете розміщувати на своєму сайті чужі фото/відео, але чули, що авторське право це забороняє? Так, за загальним правилом потрібно отримати дозвіл у власника авторських прав, але якщо отримувати ліцензію довго і дорого, чи можна використовувати контент без дозволу і без оплати? Нижче я розповім про два способи запозичення чужих творів у найбільших соцмережах.

Отримати дозвіл у правовласника

Якщо Instagram-акаунт користувача публічний, його власник залишає координати для зв’язку з ним. Зазвичай власник акаунта дозволяє іншому акаунту зі схожим за тематикою контентом розміщувати свої фото, вказуючи в підписі посилання на першоджерело.

скачивать чужие фото-1

Рекомендуємо попросити у власника акаунта, який цікавить, дозвіл на публікацію фотографій, вказавши істотні умови (у форматі email):

  • де і як використовуватиметься фото (наприклад, публікація фото як ілюстрацій до статей на сайті www);
  • строк і територія дії дозволу (наприклад, дозвіл діє від дня видачі строком на один рік на території всіх країн світу);
  • дозвіл видано безоплатно, або як оплату ви даєте взаємний дозвіл використовувати фото вашого акаунта.

Головне – не вийти за межі отриманого дозволу і припинити використання, якщо власник відкличе свій дозвіл. Цей варіант підійде в разі, якщо ви хочете постійно і у великих кількостях запозичувати фото з чужого акаунта.

Коли не вистачає ні часу, ні сил для того, щоб отримати дозвіл на використання однієї єдиної фотографії з одного акаунта – спробуйте інший спосіб.

Замість копіювання фото, копіюйте посилання на фото

Другий спосіб ґрунтується на актуальній судовій практиці США, оскільки це найоперативніша юрисдикція в частині розв’язання спорів про нові форми та сфери використання творів. До того ж, усі найбільші соціальні мережі знаходяться в юрисдикції США, а в умовах користування їхніми сервісами, і застосовне право, і суд – теж у США.

скачивать чужие фото-2

Підходи до того, як правильно запозичувати чужі фото/картинки із соціальних мереж, визначили два ключові кейси. Перший: рішення у справі Perfect 10, Inc. v. Amazon.com, Inc., 508 F.3d 1146 (9th Cir. 2007), в якому суд розмежував використання чужого фото від розміщення посилання на джерело, що містить чуже фото. Йдеться про такий спосіб розміщення чужих веб-сторінок як in-line linking, відомий також, як хотлінк (включення у веб-сторінку файлів/зображень або інших ресурсів з чужого сервера). Замість відтворення чужої картинки, за допомогою HTML-протоколу через браузер посилання спрямовує користувача до веб-сайту, на якому розміщено/відтворено шукану картинку.

Висновок суду – надання таких HTML-посилань не тотожне розміщенню чужого фото з двох причин:

  • HTML-посилання являє собою рядки тексту, а не фотографічний твір;
  • HTML-посилання саме по собі не є причиною появи чужих зображень на екрані комп’ютера користувача. Посилання повідомляє браузеру користувача адресу, де розміщена картинка, і лише взаємодія браузера користувача з комп’ютером (сервером), що зберігає чуже фото, призводить до поширення чужих творів.

В іншому кейсі фотограф опублікував у своєму Twitter-акаунті фото руйнувань після землетрусу в Гаїті, які запозичили Agence France-Presse і Washington Post. Суд визнав їх винними в порушенні авторських прав шляхом незаконного використання фото (Agence France Presse v. Morel, No. 10-02730).

Суд звернув увагу, що умови використання Twitter дозволяють користувачам відтворювати чужі твори шляхом ретвіту, адже це відбувається винятково в рамках самого сервісу і не дає право використовувати фотографії без дозволу автора.

Замість розміщення фото, розмістіть посилання на фото

Замість того, щоб розміщувати чуже фото/відео, знайдіть спосіб розмістити посилання на нього, але так, щоб користувач бачив контент. Судова практика України поки що не містить чіткої позиції щодо того, чи прирівнювати дію з розміщення чужого твору на сайті (порушення) до розміщення посилання на чужий сайт, де міститься чужий твір (не має бути порушенням).

Як працює посилання на контент з Instagram, Twitter і YouTube

Завантажуючи фото в Instagram, користувач надає соціальній мережі невинятковий дозвіл на використання фотографій і відео, опублікованих на сервісі, дійсний у всіх країнах, який не передбачає виплати авторського гонорару, допускає передання та субліцензування і є дійсним у всіх країнах.

З цього приводу ще було багато холівару у 2012 році – ред.

Оскільки кожна фотографія в Instagram має свій URL, його можна додати на будь-яку веб-сторінку так, що відвідувач бачитиме фотографію, а не лінк. Для перегляду фото не потрібно переходити на сторінку користувача в Instagram.

У підсумку потрібне фото присутнє на сторінці, ілюструючи вашу статтю, але ви не скопіювали і не завантажили чуже фото на ваш сайт – відповідно, не здійснили використання чужого твору.

Порівняно з Instagram, Twitter зробив крок уперед і полегшив завдання запозичення публікацій користувачів для розміщення на веб-сторінках третіх осіб. Сервіс мікроблогів надає користувачам (не лише тим, хто має обліковий запис, а будь-якому відвідувачеві сайту) можливість скопіювати посилання на обраний твіт і розмістити його на своїй сторінці або блозі. Додавши це посилання на твіт на свою веб-сторінку, ви зробили видимими сам твіт, коментарі до нього, а також фото та інші посилання, які містяться в ньому.

Виконано правило – розміщуй не фото, а клікабельне посилання на фото – і досягнуто потрібного результату: користувач бачить твіт, але технічно ви не копіювали об’єкти авторського права – лише посилання на їхнє першоджерело.

Не буде порушенням розміщення посилання на ролик з YouTube на своїй веб-сторінці замість завантаження самого відео. Це виконується за допомогою iframe, який створює плаваючий фрейм усередині звичайного документа і дозволяє завантажувати в область заданих розмірів будь-які інші документи (див. рішення Європейського Суду Справедливості від 21.10.2014 р. Case C-3488/13, раніше ми розповідали про цей випадок).

В одній із наступних публікацій ми розглянемо доктрину fair use (добросовісне використання) та її аналог у законодавстві України, оскільки вони дають додаткові можливості для законного використання чужих творів без дозволу та без виплати винагороди.

Юридичне застереження: не слід сприймати викладене вище, як однозначну відповідь для всіх ситуацій, коли ви забажаєте використовувати чужі фотографії на своєму сайті. Причина в тому, що, по-перше, суд у кожній країні вправі розглядати правову природу розміщення посилання на чужий сайт по-своєму; по-друге, жодна порада юриста не може гарантувати безпроблемного використання посилань на чужі твори, хоча б тому, що немає конвенції, яка б містила пряму норму щодо законності розміщення посилань у мережі.

Автор: Іларіон Томаров, старший юрист, керівник практики
інтелектуальної власності МЮГ AstapovLawyers

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук