Як 26-річна українка залучила інвестиції від Діми Сергєєва, запустила fashion-стартап і потрапила у Washington Post

Читати на RU

Cluise – розумний стиліст, організатор гардероба і персональний шопінг-асистент. Він вміє комбінувати для вас вбрання і рекоммендувати, чого не вистачає вашому гардеробу. Засновниця стартапу – 26-річна українка Людмила Небожак. Cluise уже понад рік, але фаза активного зростання почалася з публікації огляду у Washington Post. Причому редактор культового видання сам вийшов на українку.

Cluise-1
Фото: Washington Post

Людмила закінчила видавничо-поліграфічний факультет КПІ за спеціальністю редактор, журналіст і має пристойний досвід роботи в журналістиці та маркетингу.

Ідею створення Cluise вона виношувала досить довго, проте втілювати її в життя почала лише тоді, коли з’явилися однодумці: сформувався кістяк команди і знайшовся янгол, який допоміг трансформувати початкову ідею «розумного стиліста» у бізнес-формулу з «шопінг-асистентом». Інвестором проекту став Дмитро Сергєєв, засновник і CEO Depositphotos, на якого Людмила вийшла через спільних знайомих. Він повірив у проєкт і вклав у Cluise $300 000. З ангелом на борту невелика команда взялася за розробку проєкту.

Ідея та аналоги Cluise

На ринку давно існують застосунки, які допомагають організувати гардероб. Наприклад Stylebook – він коштує $4, у нього досить велика аудиторія. «Але коли я пробувала ним користуватися, додавання однієї речі в нього займало у мене близько 5 хвилин. Я не модниця, зараз у Cluise у мене 144 речі, але я уважна до того, як я виглядаю», – розповіла Людмила.

Cluise-2

При цьому вона виявила, що не завжди точно знає, що є у неї в шафі. Жінки схильні до спонтанних покупок одягу, який потім не носять. Наприклад, у Британії у середньостатистичної жінки в гардеробі одягу, який вона жодного разу не одягла після покупки, набереться на суму $550. Cluise допомагає продати такі речі тому, кому вони дійсно потрібні.

«Є додатки-органайзери, але в них важко додавати речі. Є додатки-лукбуки, але в них ти сам на тиждень вперед плануєш, як поєднувати речі. Але не існує продуктів, які самостійно збирають для тебе комбінації з урахуванням того, що є у тебе в шафі, погоди, твого стилю та інших параметрів», – пояснила Людмила. Так і з’явився Cluise.

Що вміє Cluise

Першу версію застосунку для iOS запустили 2014 року, а для Android – на початку 2015. Зараз команда постійно вдосконалює свій продукт.

Cluise-3

Функції, доступні сьогодні, вже дають змогу «модному асистенту» одягнути вас стильно і за погодою.

  • Органайзер для гардероба. Система розпізнавання одягу дає змогу оцифрувати ваш гардероб, додавши кожен предмет одягу за три кроки, та автоматично впорядкувати одяг за типом – користувачеві не потрібно все прописувати самому, достатньо лише сфотографувати предмет. Також Cluise допоможе визначити одяг, який ви не носите, і успішно продати його – функція з’явиться в найближчому оновленні.
  • Персональний стиліст. Застосунок аналізує ваш стиль і створює вам щоденні образи на основі ваших уподобань і з урахуванням реальної погоди за вікном (для цього застосунок запитує доступ до геоданих і аналізує погоду в регіоні).
  • Розумний шопінг-асистент. Застосунок знає, чого не вистачає у вашому гардеробі і що підходить вам за стилем. Cluise запропонує купити тільки ті речі, які вам дійсно потрібні (функція буде реалізована в найближчому оновленні).

А ще Cluise – це соціальна мережа для модників. Свої образи можна публікувати в загальну стрічку, лайкати і коментувати образи інших користувачів з усього світу. Одним словом, рай для хіпстерів.

Модний штучний інтелект

Cluise знаходить індивідуальний підхід до кожного користувача, поступово навчаючись за рахунок зібраних «великих даних». Коли людина тільки починає користуватися додатком і натискає на кнопку «Одягни мене», Cluise підбирає їй базові образи. Але коли вона починає додавати свої речі та луки, додаток вчиться підбирати нові комбінації під її стиль і смак.

Cluise-4

«Ми використовуємо математичну статистику, теорію ймовірності, чисельні методи оптимізації, дискретний аналіз. Кожен створений образ, кожна додана річ, лайки чи дислайки у стрічці допомагають створити унікальну формулу користувацького смаку. Що він сам носить, які образи інших користувачів йому подобаються. Так ми створюємо єдину картину і розуміємо, що цій людині пропонувати», – пояснила Людмила.

Бізнес-модель

На сьогоднішній день користувачі Cluise додали 1.81 млн речей у свої гардероби. «Раз ми так детально знаємо про те, що в шафі у наших користувачів, ми можемо робити їм пропозиції щодо покупок. Радити тільки те, що їм потрібно. Це перший варіант монетизації – заробляти плануємо з відсотка з угоди, який стягується з продавця одягу, який ми рекомендуємо», – пояснила Небожак.

Друга модель монетизації – домовленість із виробниками про знижку від оптової ціни: «Вони вже зараз на нас позитивно реагують. Подивимося, що ми можемо їм запропонувати в плані обсягів продажів». У Cluise, за словами СЕО, вже є домовленість з українськими виробниками, які продаватимуть свої товари в новій версії застосунку, в якій з’явиться магазин.

«Ми помітили, що українські бренди стали робити дійсно якісний товар, при цьому їм дуже складно просуватися на європейський ринок, знаходити там покупців. І ми хочемо спробувати запропонувати українські товари нашим американським і європейським користувачам. В Україні ми зараз будемо залучати не стільки користувачів, скільки виробників, яким хочемо допомогти розвиватися на Заході», – розповіла Людмила. Утім, найбільше домовленостей у Cluise з італійськими та американськими виробниками.

Сам застосунок безкоштовний і таким залишатиметься, обіцяють у компанії.

Користувачі Cluise

Сьогодні Cluise перекладено шістьма мовами: українською, російською, англійською, іспанською, італійською, голландською. Примітно, що саме користувачі з Нідерландів та Італії – найактивніші. Останнім часом зростає кількість користувачів із Франції, тому команда готує локалізацію французькою мовою.

База налічує 250 000 активних користувачів, 66% з Європи і 19% – США. Аудиторія зростає органічно, переважно за рахунок публікацій у ЗМІ, блогах, соціальних пабліках. Коли застосунок виходить у топи категорій App Store або Google Play в якихось країнах, команда спостерігає зростання трафіку протягом кількох днів, а потім поступовий спад.

Стартап жодної копійки не витратив на просування, стверджує Людмила. «Якби ми підтримували зростання аудиторії рекламою, ми могли б відстежувати тенденції зростання нашої аудиторії. А поки що динаміка залежить від того, як часто про нас пишуть», – пояснила Людмила.

Увага ЗМІ до Cluise

Нещодавно про український застосунок писали  Washington Post, Stylist.co.uk, TheStar. «Стаття на Washington Post не відразу дала нам приріст відвідуваності, оскільки в ній не було прямого посилання на продукт. Але завдяки їй нас помітили інші західні видання і почали активно розміщувати публікації про Cluise. У результаті всіх публікацій, що послідували за Washington Post, ми отримали близько 10 000 нових користувачів за 3.5 дні», – розповіла Небожак. Наплив нових користувачів призвів до технічних труднощів – серверна частина не витримала навантаження. Зараз стартапери зайняті розгортанням нових потужностей.

За словами Людмили, домогтися уваги з боку ЗМІ вдалося двома способами: постійним розширенням бази контактів і регулярним пітчингом. «Ми постійно надсилали пресрелізи та новини в найрізноманітніші видання. Здебільшого отримували мовчання у відповідь. До журналістів дуже складно пробитися, особливо коли твій продукт не схожий на інші.

Якщо ти пишеш у темі листа про «Український Uber«, журналіст одразу розуміє, що приблизно це за проєкт. А ідею унікального продукту донести дуже важко».

Журналістка Washington Post сама вийшла на Людмилу після того, як її редактор звідкись дізнався про проєкт і поставив їй написати про нього статтю. Якраз у цей період Cluise робив передноворічну розсилку прес-релізу в американські ЗМІ. У ньому була статистика Fashion-ринку з результатами досліджень про споживчі звички європейців і американців з цікавими цифрами і спостереженнями. Наприклад, скільки грошей на гардероб витрачає середня сім’я і скільки одягу викидає. До цієї інформації стартапери з України додали трохи про те, чим їхній продут може бути корисним людям у контексті вищесказаного.

Плани

На сьогодні в команді стартапу 12 осіб: двоє бекенд-розробників, двоє фронтенд-розробників, двоє дизайнерів, один сейлз-менеджер, решта – iOS- і Android-розробники. Компанія зареєстрована в США, але офіс і команда знаходяться в Києві.

Поки що стартап існує на залучені у Сергєєва гроші. Ці кошти витрачають на підтримку серверної частини, оплату зовнішніх сервісів і команду. Тим часом Cluise готується піднімати новий раунд інвестицій. Поки Людмила не каже, скільки грошей знадобиться. «Ми обговорюємо це з Дімою і формулюємо умови», – пояснила вона.

Насамперед кошти потрібні на розширення команди – маркетологів, сейлз- і бренд-менеджерів, оскільки компанія почала працювати з виробниками і брендами одягу. Також потрібно посилити серверну частину для масштабування сервісу, витримувати навантаження на зовнішні сервіси, які використовує Cluise (наприклад, проведення безпечних платежів або відстеження посилок – це буде реалізовано разом із магазином). А ще з новим раундом стартап запустить PR: публікації оглядів, залучення fashion-блогерів і журналістів тощо.

UPD: у 2017 році проект закрився. За даними ресурсу Innovationhouse, який посилається на власні джерела, основною причиною закриття стало те, що проект потребував значних інвестицій за незрозумілої моделі розвитку. У Depositphotos підтвердили закриття Cluise.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук