Електричні авто – безумовний тренд тисячоліття. Ми із заздрістю дивимося на закордонні компанії на кшталт Tesla, які будують майбутнє вже сьогодні. При цьому, в Україні є всі умови для того, щоб розгорнути власне виробництво конкурентних електрокарів, та чомусь ще ніхно не наважився цього зробити. СЕО відомого українського hardware-стартапу Petcube Ярослав Ажнюк обрав би саме цю нішу для наступного проекту. У своїй колонці для AIN.UA він розповів, чому, на його думку, це реальний вибір на сьогодні.

Є ідея, яка мене давно не відпускає. Не те, що би я хотів цим займатися – мені зараз вистачає роботи, а на майбутнє ближчими є ідеї у кількох інших сферах, але я точно хочу, щоб хтось цим зайнявся.

В Україні треба будувати електромобілі і інфраструктуру довкола них. У нас є професіонали, у нас є база “Автозазу”, є кілька трамвайно-тролейбусних заводів, є багато спеціалістів на місцях і професури в університетах.

Разом з відкритими патентами Tesla Motors, глобальним трендом на електротранспорт і безпрецедентним співвідношенням рівня оплати праці до рівня освіченості населення в Україні – це рецепт для успіху. І коли я кажу про електротранспорт – це і легкові автомобілі, і вантажівки, і інші види транспорту, як скутери (наприклад, Gogoro) чи скейти (BoostedBoards), чи літаки, чи дрони.

 

Ілюстрація до одного з патентів Tesla Motors

Ілюстрація до одного з патентів Tesla Motors

 

Я пишу про тренд на електротранспорт як доконаний факт, бо для тих, хто слідкує за технологіями, у цьому немає анінайменшого сумніву. Місяць тому Tesla Motors презентували Model 3, яка їхатиме понад 300 кілометрів на одному заряді і коштуватиме від $27 500 в Америці. За тиждень кількість попередніх замовлень перевалила за 400 000 машин і це при тому, що чекати їх доведеться не менш ніж 18 місяців. Для того, щоб задовольнити попит, Tesla будує “Гігафабрику”, яка виготовлятиме більше батарей на місяць, ніж зараз виготовляється всіма іншими фабриками у світі.

Розвиток і інновації відбуваються на всіх ланках – від створення батарей до ходових, до систем навігації, до інтернет-магазинів, які продають машини. Найбільші автомобільні компанії США, Європи і Китаю інвестують величезні кошти і поспіхом створюють лабораторії з найкращих спеціалістів, щоб не програти конкуренції. Але кого вони справді бояться, так це не інших автовиробників, а технологічних компаній інтернет-доби, таких як Tesla, Google та Apple.

 

Коцепт-кар FFZERO1 компанії Faraday Future

Коцепт-кар FFZERO1 компанії Faraday Future

 

Запустити глобальний бренд, який робить електричні автомобілі – це непроста задача, яка під силу лише справді сильній команді. Разом з тим, у такого проекту хороші перспективи із залучення капіталу і сильних менеджерів, інженерів, дизайнерів, спеціалістів усіх рівнів. Такий проект також надихнув би велику кількість українців на звершення у різних сферах, від підприємництва до культури.

У кожного бізнесу є шанс зазнати невдачі, але у цьому випадку результат ніколи не був би нульовим – і напрацювання, і спеціалісти, задіяні в подібному бізнесі, будуть затребувані на глобальному ринку ще років 10-15. Якщо ж усе вдасться – можливо, вже за 15-20 років українські електромобілі стануть таким же впізнаваним явищем, як скандинавський дизайн чи італійські скутери.

З іншого боку, задача не така складна, як може здаватися. Просто потрібно робити все по книжці, будувати продукт, націлений на глобальний ринок, зі світовими принципами організації, технологіями, позиціюванням і медійною стратегією, із залученням капіталу від стратегічних інвесторів, разом з якими приходить і додаткова експертиза. Звичайно, очолювати це має команда з досвідом, такий проект – не найкраща ідея для першого бізнесу.

 

Скутер Gogoro поруч зі станцією заміни батарей

Скутер Gogoro поруч зі станцією заміни батарей

 

Але не обов’язково починати з автомобілів. Можна будувати бізнеси, які доповнюють інфраструктуру електротранспорту – займатися покращенням батарейних технологій, чи створювати ходову, яку потім можуть використовувати різні автовиробники, як це робить OSvehicle, чи вирішувати задачі автоматизації транспорту. Наприклад, американська компанія Cruise Automation розробляє систему, яка перетворює кожен автомобіль на самокерований. Нещодавно їх купив великий автовиробник General Motors за понад $1 млрд. Хороша сума за команду з кількох десятків працівників, які розробляли технологію всього 2-3 роки.

Україна – одна з кільканадцяти країн у світі, які мають закритий цикл виробництва літаків. Так стається з кожною великою технологічною хвилею, деякі країни встигають її підхопити і навчитися, а інші відстають настільки, що далі немає сенсу будувати своє. Наприклад, ми пропустили технологічний цикл виробництва мікропроцесорів – у нас немає свого “Інтелу”. Шкода, адже чимало світових досягнень у сфері комп’ютеризації були винайдені в Україні, за участі академіка Глушкова. Дуже не хочеться, щоб ми пропустили технологічний цикл переходу на електротранспорт.

 

АН-225 “Мрія” - найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова

АН-225 “Мрія” – найбільший та найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені Антонова

 

Перехід на електричний транспорт, який не використовує нафтопродуктів, значно менше забруднює довколишнє середовище, є значно енергоефективнішим і безпечнішим через те, що керований комп’ютерами, а не людьми – це лише питання часу. Зараз ще не пізно почати цим займатися, але вікно можливостей звужується. Якщо хтось зможе осідлати технологічний тренд і сформулювати бачення бізнесу, яке звучатиме привабливо для людей – світ йому допомагатиме, двері відчинятимуться, а допомога з’являтиметься там, де її не чекаєш.

Співставивши інтелектуально-креативний потенціал, технічну базу і невисоку, за світовими мірками, вартість освіченої праці – можливо на сьогодні Україна – це найкраще місце у світі для створення компаній, які займаються електричним транспортом.

Автор: Ярослав Ажнюк, CEO Petcube