Дистанційна робота

На сьогодні в компанії Waverley Software кожен працівник незалежно від ролі в команді та досвіду може працювати як віддалено, так і з офісу. Не існує жодних обмежень в часі, а робоче місце в офісі завжди зберігається за працівником.

Модель гнучкого робочого середовища в компанії пішла знизу вгору. Перший масштабний випадок віддаленої роботи був восени 2014 року. В компанії утворилася ініціативна група людей, які хотіли провести зиму “в теплих краях”. Серед можливих напрямків обрали Чорногорію – тут невелика різниця в часі з Україною, комфортний м’який клімат і доступ до моря.

Люди самостійно створили так званий “кодекс віддаленого працівника” – правила, яких потрібно дотримуватися, щоб працювати віддалено з високою продуктивністю. Тоді колектив захопився ідеєю організувати таку внутрішню програму, бо хотів спробувати провести зиму не у вологому локальному кліматі, а в сонячній Чорногорії разом зі своїми сім’ями. Команда ручалася за результат за будь-яких умов. Цей експеримент став початком впровадження гнучкого робочого середовища. 

Засновник та CEO компанії Метт Браун виступає за гнучкий підхід до організації робочих процесів. Тому після декількох раундів обговорення “кодексу”  положення були затверджені і вступили в дію.

Після першого успішного досвіду організації роботи віддалено, Waverley Softwarе створила внутрішню програму дистанційної роботи. Компанія орендувала декілька номерів на віллі в Чорногорії на постійній основі і провела додаткову лінію інтернету, щоб дати працівникам змогу спробувати попрацювати віддалено. Після такої практики наші колеги працювали певний час з Таїланду, Шрі-Ланки, Індії, Західно-Європейських країн, самі організовуючи собі побут.

На сьогодні з дому в середньому працюють до 10% працівників компанії, ще 5% частину робочого дня проводять в офісі, а решту часу – в інших зручних локаціях. Також, близько 10% працівників на постійній основі працюють віддалено з інших міст України та світу. Щороку близько 15% працівників поєднують відпочинок і віддалену роботу терміном до двох місяців, зазвичай у місцях з теплим кліматом.

Здебільшого, віддалено працювати їдуть в середньому на один-два місяці. Прецеденти бувають від 2 тижнів до 4 місяців. В компанії помітили, що співробітники, які влаштовували собі такі номад-тури, більш мотивовані і успішні на роботі.

Кодекс віддаленого працівника

Для віддалених працівників існують спеціальні правила. Наприклад, потрібно брати участь в усіх планових мітингах команди та бути в зоні доступу мережі в години роботи решти команди. Компанія очікує на результат – людина має забезпечити високу ефективність хоч в Одесі, хоч в Києві, Чорногорії, чи на Шрі-Ланці.

Відповідно до кодексу віддаленого працівника, кожен, хто працює не з офісу, повинен дотримуватися наступних правил:

  • відвідувати планові мітинги команди;
  • бути на зв’язку у звичайний український робочий час, щоб синхронізовуватися з командою;
  • повідомляти статус присутності в загальному каналі комунікацій (у нас це Slack). Наприклад, використовуємо такі скорочення, як WFH (work from home), WFLviv/ (Work from Lviv, використовується для будь-якої іншої локації поза офісом), OOO for 1 hour (out of office), Sick (занедужав), та інші;
  • використовувати статуси в Skype, щоб уникнути зайвих відволікань;
  • мати надійний канал доступу до інтернету, при потребі організувати резервний канал;
  • нести відповідальність за вирішення проблем, які можуть виникнути під час дистанційної роботи. Наприклад, при будь-якій несправності техніки працівник зобов’язаний у найкоротший термін полагодити її.

Під час першого експерименту віддаленої роботи була домовленість, що люди працюють поза офісом до першого серйозного інциденту. Якщо трапляється надзвичайна ситуація,  то правила передбачать повернення в офіс в найкоротший термін.

Можливість працювати віддалено ефективно – це окреме вміння, яке не завжди вдається виявити на початку співпраці. Тому ми завжди пробуємо застосувати модель віддаленої роботи і оцінюємо результат. Якщо отримуємо позитивний ефект, то продовжуємо надавати можливість працювати віддалено. Це не залежить від професійного досвіду чи віку співробітника.

Я сам регулярно працюю з Чорногорії – від двох тижнів до двох місяців. У 2016 році близько трьох місяців провів віддалено. У віддаленій роботі керівника основна проблема – низька мобільність. Якщо в офісі можна підходити і особисто комунікувати з працівниками, то при віддаленій роботі більшість часу витрачається на пошук різних контактів у клієнтах комунікації. Можливість працювати віддалено для керівника працює тоді, коли він має досвідчених колег, яким можна делегувати частину своєї відповідальності.

Також компанія пропонує таку концепцію як “внутрішній фріланс”. Якщо інженер працює на проекті повний робочий день та має бажання додатково зайнятися фрілансом, то для цього не обов’язково шукати проекти особисто. Ми даємо інженерам можливість долучатися до проектів, які потребують короткотермінової розробки і таким чином отримувати додатковий дохід. Тобто, фрілансити всередині компанії.

Дистанційна робота: як це розвивається у світі

Загалом у США кількість працівників, які працюють повністю чи частково віддалено зросла з 19% у 2003 році до 24% у 2015 за даними бюро статистики праці, і цей показник продовжує зростати (більше 60% працівників очікують мати можливість працювати віддалено у майбутньому). На українському ринку зараз кожен 10-й розробник працює віддалено, і кількість вакансій, які пропонують можливість повної чи часткової дистанційної роботи, з кожним роком зростає.

Хоча найчастіше такий підхід до роботи застосовують у невеликих компаніях до 100 людей, є багато компаній-гігантів, які можуть похвалитися ефективною організацією роботи віддалених працівників. Такі компанії, як Amazon, Dell, IBM, Salesforce, та інші мають успішний досвід застосування цієї моделі.

Автор: Євген Богатирьов, VP ENGINEering та Managing Director Waverley Software в Україні