Киянка Вікторія Графська в січні 2018 року здала свій iPhone 6S до сервісного центру «Цитрус», отримала відповідь про те, що смартфон невідновлюваний, а за півтора місяця зіткнулася з тим, що невідомі шантажували її погрозами опублікувати особисті дані з цього самого смартфона – і врешті-решт виконали погрозу.
Історію у Facebook опублікував брат покупниці, київський проджект-менеджер IT-проектів Стас Графський. За його словами, наприкінці січня цього року покупниця принесла «втоплений» смартфон до сервісного центру «Цитрус» у районі м. «Олімпійська». «Олімпійська». Там клієнту відповіли, що пристрій не підлягає відновленню, дістати з нього дані або скинути акаунти не можна, і запропонували здати його для «відправки на утилізацію в Китай». Прийнятий пристрій частково пішов на сплату купівлі нового смартфона.
У березні колишня власниця пристрою почала отримувати дзвінки та повідомлення у Viber з вимогою вислати пароль від акаунта Apple. Телефонував невідомий, який представився як Олексій.
Із запису розмови, з яким ознайомилася редакція AIN.UA, складається відчуття, що смартфон був проданий новому власнику. Він не зміг повністю отримати доступ до смартфона, не знаючи пароля, і став вимагати його від колишньої власниці в агресивній формі і нецензурних виразах: «А шо ви б***ь у Viber не заходите – ми ж домовилися, що ви у Viber скинете пароль, а ми вам скинемо всякі ваші ***** і на цьому бь розпрощаємося… Як не можна знати пароль від свого iCloud, шо там, такий складний пароль? Це ви займайтеся з’ясуванням із цим «Цитрусом» е*м, я в них купив [смартфон] за гроші», – і далі в тому самому ключі.
Під час розмови користувач вимагає пароль від iCloud, посилаючись на те, що на смартфоні є особисті фото колишньої власниці та погрожуючи тим, що цією інформацією «можна скористатися в її бік» (пряма цитата), розіслати особисті фото по контактах. Він також згадував, що збирається перепродати пристрій. Вона, зі свого боку, підкреслює, що здала смартфон у сервісний центр «Цитрус» і там у ремонтній службі сказали, що телефон відновленню не підлягає. Пароль вона не пам’ятала, крім цього пробувала потягнути час. А функції віддаленого блокування (на кшталт служби «Знайти iPhone”), за словами брата постраждалої, попросили відключити в сервісному центрі під час здачі пристрою в ремонт.
«Гроші вони не вимагали. Їм потрібен був доступ до її облікового запису, щоб повноцінно користуватися телефоном. Зараз його не можна відв’язати і скинути без передачі їм пароля», – розповідає Стас. Унаслідок цього той, хто телефонував, почав погрожувати колишній власниці тим, що якщо не отримає доступу до акаунта, розішле її особисті фото по всіх її контактах:
За словами Стаса, він намагався зв’язатися з керівництвом «Цитрус» для з’ясування ситуації. Але навіть після того, як директор магазину Віктор Чебернін повідомив, що питання залагоджено і клієнта більше не потривожать, з Вікторією зв’язалися ще раз, а потім розіслали її особисті фото за списком контактів. Зі слів Стаса, у розмові зі ще одним топ-менеджером мережі Вадимом Танченком останній зауважив, що постраждала «нічого не доведе».
«Моральний і фізичний стан сестри після того, що сталося, залишу без коментарів – вона з нервовим зривом і в стані депресії», – розповідає Стас.
Стас із сестрою подали заяву в поліцію, її зареєстрували в Голосіївському районному відділенні МВС 16 березня цього року.
CEO компанії Віталій Кузнєцов 20 березня виступив з публічною заявою-коментарем з приводу ситуації. За словами Кузнєцова, у ситуації винен один зі співробітників сервіс-центру.
«Телефон, який перебував у сервісному центрі, був несанкціоновано вилучений його співробітником. Оскільки телефон було визнано неробочим, його зникнення не було виявлено вчасно. На непрацюючому телефоні зберігалася невидалена інформація колишньої власниці. Недбайливий співробітник продав телефон на запчастини на радіоринку в Дніпрі. Після цього втоплений телефон було «відновлено» підприємцями з ринку і продано невідомим особам, які виявилися недоброчесними громадянами і для зняття блокування iCloud вдалися до низькоморальних дій», – написав він.
Зараз, за його словами, компанія готова передати смартфон колишній власниці і працювати з правоохоронними органами для встановлення особи шантажиста.
Нагадаємо, раніше ми писали про ситуацію з Cambridge Analitica і витоком даних 50 млн користувачів Facebook, який призвів до флешмобу видаляти акаунти в цій соціальній мережі.