Сірий імпорт та контрабанда товарів стали ледь не головною проблемою, над вирішенням якої у 2018 році думали урядовці, парламентарі, бізнес. Деякі ініціативи на кшталт оподаткування посилок, вартість яких перевищує 22 євро, породжували серед українців тотальне несприйняття, а експертна спільнота прямо вказувала на неефективність таких кроків. Проте консенсус було знайдено, і в листопаді 2018 року парламент вніс зміни до законодавства, які оновлюють порядок оподаткування ПДВ ввезення посилок з-за кордону.

Хто сплачуватиме податок при ввезенні посилок з-за кордону?

Листи, поштові посилки, бандеролі та інші міжнародні відправлення доставляються в Україну операторами поштового зв’язку та експрес-перевізниками. І саме вони будуть перераховувати податок на додану вартість до бюджету. Це означає, що й увага держави до них буде більш прискіплива, а контроль за своєчасністю перерахування податку – більш жорсткий. Важливо, що ці поштові оператори та експрес-перевізники не зможуть віднести суми зарахованого до бюджету ПДВ до свого податкового кредиту. Безумовно, перерахований ними до бюджету податок буде включений у вартість послуг доставки відправлення.

Який розмір податку треба буде сплачувати до бюджету?

Сума податку для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців визначається на основі митної вартості товару. Митна вартість – це, як правило, ціна товару, вказана в договорі. Наприклад, якщо в договорі поставки вказано, що компанія купила за кордоном товар за 1000 євро, то саме з цієї вартості буде розрахована сума податку. Для фізичних осіб сума податку визначається на основі фактурної вартості, яка зазначена в товарному чеку, рахунку на товар.

Якщо ж вартість товару встановити неможливо, оскільки вона ніде не зазначена, або зазначена в чеку/договорі ціна товару, на думку митного органу, не відповідає дійсності, то діятимуть інші правила. Митний орган визначить таку вартість на основі ціни на ідентичні чи подібні товари. Наприклад, якщо особа завозитиме посилку, вартість якої втричі більша за вказану на самій посилці, то податок доведеться платити у втричі більшому розмірі.

Ставка податку становить 20% від вартості товару. При цьому, юридичні особи та фізичні особи-підприємці не сплачуватимуть податок, якщо сумарна вартість товару не перевищує 150 євро. Фізичні ж особи не сплачуватимуть податок, якщо вартість не перевищує 100 євро. Якщо необхідно буде здійснити в цілях оподаткування перерахунок іноземної валюти в гривні, то діятиме курс Національного банку станом на 00:00 дня подання митної декларації чи документа, який замінює таку декларацію.

Перехідний період 

З 1 січня по 30 червня 2019 року податок за ввезення товарів вартістю не більше 150 євро для 1 фізичної особи в 1 депеші (мішку з кореспонденцією) від 1 відправника не сплачується. У цей період податок буде нараховуватися та сплачуватися за старими правилами.

З 1 липня 2019 року по 31 грудня 2020 року податок буде сплачуватися за товар у посилці вартістю більше 100 євро для 1 фізичної особи від 1 відправника. Протягом цього періоду податок сплачується за правилами, які діяли до набрання чинності змінами. З 1 січня 2021 року податок буде сплачуватися з умовою подання оператором поштового зв’язку (експрес-перевізником) реєстрів міжнародних поштових і експрес-відправлень.

Згадані вище реєстри поділяються на тимчасові та додаткові реєстри міжнародних поштових відправлень і тимчасові та додаткові реєстри міжнародних експрес-відправлень. Кабінет Міністрів України має додатково визначити порядок ведення,  форми реєстрів, порядок засвідчення дати оформлення тимчасового реєстру.

Тимчасовий реєстр містить повну інформацію про посилку (унікальний номер, вид відправлення, дані про відправника тощо), а також дату оформлення реєстру. Додатковий реєстр призначений для повернення відправлення за межі України відправникові. Ці реєстри матимуть важливе значення, оскільки податок слід буде сплатити протягом 30 днів з дати оформлення тимчасового реєстру.

Таким чином, остаточно внесені зміни будуть діяти з початку 2021 року, коли наповну запрацює система з поданням реєстрів міжнародних відправлень. До того часу нас чекає тільки зміна «порогу» вартості товару, за який податок сплачуватися не буде. Наявність перехідного періоду дозволить підготуватися до нових реалій як операторам поштового зв’язку й експрес-перевізникам, так і їх клієнтам.

Автор: Віктор Грабовський, юрист ЮФ «Василь Кісіль і Партнери».