У своїй статті для AIN.UA Микола Кравчук, співзасновник Telegram-бота для пошуку авіаквитків AirTrack, розповідає про те, як вдалося без рекламного бюджету набрати аудиторію у 45 000 користувачів.


AirTrack-5

Усе почалося тоді, коли мій товариш збирався їхати у відпустку до Іспанії. Щодня він перевіряв сайти авіаліній у пошуках найдешевшого квитка і вручну моніторив ціни на потрібний рейс. Усі ці спроби були для нього нудними, рутинними і відбирали багато часу.

Це був 2017-й. Того року індустрія чатботів продовжувала переживати піковий період і я якраз було думав над тим, щоб створити бота для відстеження цін на авіаквитки, який би прямо в чат надсилав сповіщення про те, що ціна на рейс змінилася. Мені здавалося, що це зручно і круто.

Звичайно, функція відстеження цін на авіаквитки далеко не нова. Її пропонують багато пошуковиків, однак відтворити її у чатботі було хорошим рішенням. Це давало простоту і швидкість: користувачі схильні швидше реагувати на повідомлення у мессенджері, аніж на електронні листи.

Слухаючи усі ці скарги товариша, який ніяк не міг спіймати оптимальний момент для покупки квитка, я зрозумів, що тут справді існує проблема, яку потрібно вирішувати. Тоді і народилася ідея, яку згодом ми втілили у вигляді Telegram бота AirTrack.

Створення і запуск першого продукту

Було кілька вагомих причин, щоб для старту обрати мессенджер Telegram. Перша причина: Telegram Bot API – простий, гнучкий, відмовостійкий та добре задокументований.

По-друге, це зручність і швидкість роботи мессенджера. Інфраструктура Telegram сприяла створенню продукту, котрий був би швидшим і зручнішим, аніж якийсь вебсайт чи мобільний додаток. До того ж, Telegram дуже хороший в умовах слабкого Інтернет-підключення.

Аудиторія Telegram продовжувала органічно зростати і наявність там чатботів стала одним зі стимулювань для користувачів приходити туди.

І, звичайно, конкуренція. На той час у Telegram іще не було хорошого бота для пошуку авіаквитків. На відміну від Messenger, де фактично одразу після запуску бот-платформи, з’явилися чатботи популярних тревел-продуктів, типу Skyscanner, Kayak чи Expedia.

Якщо з мессенджером ми визначилися з самого початку, не одразу було зрозуміло, звідки брати дані. На старті ми розмірковували над тим, щоб розпочати з локальної версії бота для пошуку і відстеження рейсів двох найбільших лоукост-компаній Європи Wizzair та Ryanair.

Та оскільки у них не було публічного API, ми використали API
Kiwi.com, доступ до якого у мене залишився після попереднього успішно проваленого проекту.

У цьому було більше позитивних речей, адже база рейсів Kiwi дозволила нам одразу створити глобальний продукт, який став корисним для користувачів з усього світу.

Запустилися ми чотирма мовами: англійською, українською, російською та португальською. Згодом додали італійську, з урахуванням стабільного зростання в Італії, поштовх до якого дали публікації в кількох великих ЗМІ.

Приблизно через місяць від початку розробки, ми запустили AirTrack! Усе, що потрібно для пошуку авіаквитків – тепер було прямо в Telegram.

Ми отримали хороший фідбек від тестерів, після чого не залишалося перешкод для публічного запуску.

Як це працює?

З самого початку ми прагнули звільнити користувача від зайвого навантаження, створивши максимально простий діалог. Для пошуку квитків, необхідно вказати міста вильоту-прибуття і дату. Після чого прямо в чаті ви отримуєте список найдешевших рейсів по заданих параметрах.

Далі бот пропонує вам створити відстеження ціни на рейс і, у випадку будь-якої зміни вартості, ви отримуєте сповіщення.

Ще до запуску, бот допоміг мені за низькою ціною купити квиток з Києва до Будапешта. Тоді я зрозумів, чорт забирай, воно справді працює!

Як ми й очікували, функція відстеження вартості квитків сподобалась багатьом користувачам. На даний момент, кожен 4-й пошук завершується створеним відстеженням.

Як просувати Telegram-бот?

Якщо не враховувати кілька невеликих експериментів, на рекламу ми не витрачалися взагалі. Перед запуском було обрано два основні канали для отримання трафіку. Це каталоги чатботів і преса.

1. Бот-каталоги. Ми розмістили AirTrack у популярних каталогах, як то Storebot, Botlist та інших.

  • Storebot на той час був найбільш популярним каталогом. Позиція на головній сторінці Storebot, давала стабільно високий трафік, продуктам, котрі там опинялися. Згодом, якість контенту сайту знизилася через проблеми модерації, а через деякий час сайт взагалі пішов в офлайн.
  • Botlist досі дає стабільний трафік, хоча віднедавна розміщення в каталозі стало платним. Тим не менш, вони залишаються повноцінною нішевою платформою, звідки ви можете отримувати зацікавлених користувачів у довгостроковій перспективі.

Після розміщення в каталогах, ботом упродовж одного уік-енду скористалося близько 200 юзерів і це здавалося дуже непоганим результатом аж до того моменту, допоки ми не почали виходити на пресу.

2. Преса. Нам пощастило запустити свій продукт у той період, коли чатботи були гарячою темою в ЗМІ. Ми надіслали прес-реліз у кілька технологічних видань, після чого новину про запуск почали підхоплювати ЗМІ різної тематики (з’явилися навіть у ТСН) і в перший тиждень ми перетнули позначку у 10 000 юзерів.

Потрібно сказати, що зараз отримати публікації у ЗМІ набагато важче, ніж кількома роками раніше, коли боти були однієї з головним тем у світі технологій. Однак і зараз є видання, котрі охоче напишуть про ваш продукт, якщо він буде справді вартісним і його потребуватиме ринок.

Нещодавно ми почали експериментувати з контентом, писати матеріали для спеціалізованих блогів. Так, отримали публікації в Chatbotslife та Hacker Noon, які є достатньо популярними спеціалізованими виданнями в англомовному інтернеті.

3. Producthunt. Бот був запущений 11-го листопада 2017-го, а на Producthunt ми розмістили його у лютому 2018-го. У нас не було досвіду запуску продуктів на Producthunt, тому результати кампанії виявилися посередніми. Та попри це, ми змогли привернути до
себе увагу: отримали багато згадок у Twitter, потрапили у декотрі пости у Facebook, що в підсумку дало нам близько 300 користувачів. Цього року ми плануємо запуск AirTrack 2.0.

4. Органічне зростання. Вищезгадані канали дали поштовх для органічного зростання. Про AirTrack почали говорити, ним почали ділитися, його почали шукати в Google. Невдовзі ми викупили
домен airtrackbot.com, розмістивши там веб-сторінку.

Зараз органічне зростання — це наше основне джерело трафіку, яке стабільно дає нам близько 1500 тис юзерів щомісяця.

AirTrack-2

Органічне зростання — це об’єктивний показник того, наскільки ваш продукт подобається користувачам та вирішує їхні проблеми.

Статистика AirTrack

  • Загальна кількість користувачів: 45 000+.
  • Середня кількість пошуків на місяць: 6000+.
  • Середня кількість відстежень на місяць: 1500+.
  • Середня щоденна кількість надісланих сповіщень: 5000+.
  • Витрати: 0 грн.

Оновлення та робота з юзерами

Дотримуючись методології Lean, ми запустили перший продукт, давши юзерам базовий функціонал. У перші дні після запуску ми почали отримувати фідбек. В основному, це були прохання додати нові можливості. Наприклад, вибір валюти, мови, пошук за кодом аеропорту, зворотній квиток тощо.

За майже 2 роки роботи, ми регулярно випускаємо оновлення. Беручи до уваги потреби користувачів, додаємо новий функціонал, покращуємо користувацький інтерфейс. Це збільшує цінність продукту, оживляє наявну аудиторію, привертає увагу
нової. Про оновлення ми повідомляємо масовою розсилкою.

Важливо не зловживати лояльністю юзерів, робити розсилку тільки тоді, коли це справді потрібно і важливо. Жодної реклами чи спаму.

Щодня ми отримуємо багато повідомлень, запитань та пропозицій від користувачів. Їм спокійніше від знання того, що за ботом стоять реальні люди, до яких можна звернутися у разі виникнення питань чи труднощів. Важливо бути на зв’язку і допомагати.

Партнерство зі Skyscanner

Стратегічно важливою подією нашого шляху стало партнерство з найбільшим пошуковиком авіаквитків Skyscanner. У лютому 2018-го ми домовилися з ними про співпрацю і це відкрило нам доступ до найбільшої у світі бази авіарейсів з найнижчими цінами.

Отримати доступ до API Skyscanner було непросто. Ми кілька разів залишали заявку через форму на сайті, однак відповіді не отримували. Тоді, через Linkedin я вийшов на менеджера компанії, якому зумів донести цінність нашого продукту. Ми провели
перемовини у режимі відеодзвінка, невдовзі після чого отримали доступ до API їх продуктів. Важливу роль зіграло те, що тоді у нас уже був готовий продукт із 20 тисячами користувачів.

Skyscanner дає нам максимальне покриття. Крім того, у них прекрасна партнерська програма, яка підходить під нашу бізнес-модель.

Монетизація

Багато розробників ботів задаються питанням про їх монетизацію. Чи реально на цьому заробляти і яку обрати бізнес-модель? Детально про бізнес-моделі, які можуть підійти для вашого чатбота, ви можете прочитати тут.

На самому початку ми вирішили, що основний функціонал AirTrack завжди буде доступний для користувачів безкоштовно. Свій же заробіток ми отримуємо від партнерів за приведення до них цільового трафіку.

Ми даємо партнерам якісний трафік, адже ми мотивуємо користувачів переходити за посиланнями, показуючи їм, де конкретно можна купити найдешевший квиток.

При цьому користувачі вільні купувати квитки там, де вони захочуть. А бота використовувати лишень для зручного пошуку рейсів та відстеження ціни. Ми не форсуємо їх переходити за посиланнями, а просто підказуємо.

Що далі?

Щокілька місяців ми презентуємо оновлення, удосконалюємо функціонал, користувацький інтерфейс і, що найбільш важливо, спілкуємось із користувачами, будуємо продукт разом із ними і для них. Вони залишаються для нас головним джерелом енергії та продуктивності.

За останній рік ми також випустили двох інших ботів Hotelhunt та HotelBot (для останнього Telegram виділив юзернейм @hotelbot), для пошуку та відстеження цін на готелі, про досвід роботи над котрими розповімо у наступних історіях.

Автор: Микола Кравчук, співзасновник AirTrack