2 квітня 2020 року на порталі “Дія” запрацював сервіс онлайн-реєстрації ФОП. З його допомогою можна відкрити ФОП, не виходячи з дому, закрити його або внести зміни в реєстраційні дані, наприклад, змінити адресу офісу або додати новий КВЕД.

У Міністерстві цифрової трансформації, яке займається проектом, стверджують, що на подачу відповідних заяв піде не більше 10 хвилин. А сам процес буде завершено за добу. Тобто якщо сьогодні ви відкриєте ФОП через “Дію”, то вже завтра можете приступати до підприємницької діяльності (майже).

Раніше онлайн-реєстрація ФОП була доступна на сайті “Онлайн будинок Юстиції”, але зараз послуга працює виключно на порталі “Дія”.

AIN.UA підготував докладні інструкції, як відкрити, змінити та закрити ФОП на порталі “Дія” онлайн. Усі нижченаведені послуги безкоштовні.

1. Зареєструйтесь на порталі “Дія”

Послуга доступна лише зареєстрованим користувачам. Щоби пройти реєстрацію, знадобиться апаратний або файловий ЕЦП, але якщо їх немає, можна скористатися BankID або MobileID.

Для цього потрібно зайти на сайт “Дія” і у верхньому правому кутку натиснути кнопку “Зареєструватися”.

Потім вибрати ключ, за допомогою якого ви бажаєте пройти верифікацію, вибрати зі списку центр сертифікації, яким видано цей ключ. Наприклад, АЦСК АТ КБ “ПриватБанк” для кваліфікованого цифрового ключа виданого банком — раніше ми розповідали, як отримати його онлайн.

Залишилося ввести пароль і натиснути “Далі”.

Після входу з ЕЦП або КЕП, “Дія” попросить вас заповнити свій профіль — без цього завершити реєстрацію не можна. Вам потрібно буде підтвердити адресу електронної пошти, номер телефону, ввести свої паспортні дані та адресу. Це займе трохи більше 7 хвилин.

2. Зайдіть в Кабінет громадянина та оберіть послугу

Після реєстрації ви потрапите на сторінку свого Кабінету громадянина. Тут можна отримати всю інформацію про себе з підключених реєстрів (поки що їх всього п’ять), а також скористатися будь-якою з доступних онлайн послуг (всього 27, до кінця року планується оцифрувати 50 послуг).

В меню “Послуги” потрібно вибрати послугу, що вас цікавить. Наприклад, відкриття ФОП. Список знаходиться на сторінці праворуч.

Зверніть увагу, в особистому кабінеті ви можете бачити всі вже замовлені послуги, їхній статус, а також отримані документи та чернетки. Наприклад, тут збережеться не до кінця заповнена заява на реєстрацію ФОП, роботу над якою можна буде продовжити.

3. Відкриття ФОП

Після вибору послуги з’явиться форма, яку необхідно заповнити. Усі дані, які ви вже вводили раніше, автоматично підтягуються у форму – вводити їх наново не потрібно. Наприклад, ПІБ та адреса реєстрації. Однак потрібно уважно перевірити адресу, яку ви вказали — вона має бути повною і правильною, адже саме на цю адресу буде зареєстрований ваш ФОП.

Є опція “Ввести іншу адресу”.

У блоці праворуч ви можете бачити підказки, які допомагають краще орієнтуватися у процесі.

Далі потрібно обрати КВЕД. Це коди економічної діяльності, які дадуть вам право займатися тим чи іншим бізнесом. Наприклад, КВЕД 62.01 дає право займатися програмуванням, а 47.91 — продавати товари через інтернет.

Коли ви почнете вводити код КВЕД, форма видаватиме підказки у вигляді розшифровки. Можна просто ввести свою діяльність словами, наприклад, «програмування» — і система автоматично підкаже відповідний КВЕД.

У блоці праворуч ви також можете перейти за посиланням “Приклади вибору КВЕД” — на цій сторінці вам запропонують відповідні коди в залежності від того, чим ви хочете займатися. Наприклад, можна дізнатися, який вам потрібен КВЕД, щоб відкрити кавовий кіоск.

Далі система запитає, чи вели ви підприємницьку діяльність минулого року.

Це потрібно для того, щоб обрати систему оподаткування: якщо минулого року ви вже працювали на ФОП і зараз вирішили його перевідкрити, спрощена система оподаткування буде вам недоступна.

У виборі системи оподаткування вам допоможе тест — пройти його можна тут.

Далі потрібно зробити вибір, наприклад, спрощена система оподаткування – 3 група. У такому разі, ви щоквартально платите фіксовані 5% від доходу вашого ФОП.

Залишилося заповнити контактні дані, за якими податкова зможе зв’язатися з вами. Ці дані відображатимуться Єдиним державним реєстром фізосіб, фізосіб-підприємців та юридичних осіб.

На цьому все. Далі система сформує дві готові заяви — на реєстрацію ФОП та вибір системи оподаткування. Вам залишається все перевірити, підписати своїм цифровим підписом та надіслати.

Заяви будуть розглядатися протягом 2 робочих днів, після чого повідомлення про результати розгляду надійде на вашу електронну пошту та відобразиться в особистому кабінеті на порталі “Дія”.

Як тільки запис про реєстрацію ФОП з’явиться в Єдиному державному реєстрі, ви можете отримати витяг з реєстру в кабінеті громадянина. Виписка має юридичну силу — її можна роздрукувати та користуватися як будь-яким іншим документом.

Після цього слід зареєструвати книгу обліку. Для цього потрібно звернутися до податкової за місцем прописки. У “Дія” поки що відповідного функціоналу немає, проте є докладний мануал, куди йти і які документи взяти із собою.

4. Внесення змін до інформації про ФОП

Ця послуга доступна тільки для вже зареєстрованих ФОП. Для її використання потрібно зайти в меню “Послуги”, обрати “Підприємництво”, а потім “Змінення даних ФОП”.

Натиснувши на кнопку “Змінити за 10 хвилин” вам відкриється інформація на ваш ФОП: ПІБ, ІПН, контактні дані, громадянство та КВЕД. Будь-який із цих блоків (крім першого — з ім’ям та ІПН) можна відредагувати. Наприклад, видалити старі КВЕД або додати нові.

Зробивши потрібні зміни, натисніть кнопку “Далі”. З’явиться заява на внесення змін, яку потрібно перевірити ще раз.

У заяві ви побачите які КВЕД додалися, а які з’явилися нові. Якщо все правильно — залишається підписати і відправити — як і під час реєстрації ФОП.

Після внесення змін потрібно буде повідомити про це податкову. Це можна зробити офлайн — звернувшись до відділення ДПС за місцем прописки, або по e-mail через особистий кабінет платника податків.

5. Закриття ФОП

Зайдіть в меню “Послуги” – “Підприємництво” – “Закриття ФОП”.

Натискаємо на кнопку “Замовити за 2 хвилини”. З’явиться сторінка з основною інформацією з вашого ФОП — ім’ям, прізвищем, по батькові, датою народження та ІПН.

Натискаємо “Далі”. З’явиться вікно із заявою на закриття ФОП. Його потрібно підписати та відправити.

Обробка заяви займе близько доби, а безпосередньо процес закриття ФОП у податковій залежить від виду діяльності.

Крім заяви на закриття, щоб закрити ФОП, вам потрібно буде сплатити податки та подати податковий звіт. А якщо у вас є ліцензії – анулювати їх та закрити банківський рахунок.

Команда DIIA Company також підготувала докладну відеоінструкцію про те, як відкрити, змінити чи закрити ФОП онлайн.