Цифровий паспорт у застосунку Дія прирівнюється до аналогового на державному рівні. Українці можуть пред’явити його патрульним або отримати з його допомогою держпослуги, але не можуть забрати посилку в «Укрпошті» і «Новій пошті». Про це повідомляє «БізнесЦензор» із посиланням на «Інтерфакс-Україна».
Чому так
Поштові оператори не можуть забезпечити ідентифікацію клієнта через застосунок «Дія» через деякі законодавчі вимоги.
Зокрема, так званого закону про фінмоніторинг, який набув чинності 28 квітня поточного року. Згідно з цим законом, усі готівкові перекази на суму понад 5000 грн (раніше – 15 000 грн) мають супроводжуватися перевіркою документів відправника.
Таким чином, при всіх фінансових операціях, сума яких перевищує 5000 грн на день, поштові оператори зобов’язані проводити ідентифікацію клієнта за паспортом. Це стосується грошових переказів, які українці здійснюють на пошті, а також отримання посилок з післяплатою.
Наприклад, людина замовила смартфон, який коштує 8000 грн, і отримує його з післяплатою, а це – саме фінансова операція, тому що гроші за товар пересилаються відправнику. Раніше така ідентифікація потрібна була при операціях від 15 000 грн, а з 28 квітня – від 5000 грн.
«Зараз за правилами фінмоніторингу ми повинні зберігати копію паспорта клієнта для того, щоб довести, кому саме ми надали послуги. Також, копія паспорта потрібна при отриманні певних відправлень, таких як судові документи, тощо», – пояснив «Інтерфаксу» генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський.
Та сама вимога поширюється і на інших операторів, зокрема на «Нову пошту».
Смілянський зазначив, що за порушення правил фінмоніторингу на адресу керівника підприємства передбачено штраф у розмірі 224 000 грн за кожен випадок. Крім того, порушення правил фінмоніторингу є підставою для звільнення «день у день».
Що з посилками вартістю до 5000 грн
«Укрпошта» може отримувати за пред’явленням цифрового паспорта низькоризикові посилки. Очевидно, йдеться про відправлення вартістю до 5000 грн.
«Нова пошта» для таких посилок дозволяє ідентифікацію клієнта по SMS або через свій додаток. Документи просять пред’явити тільки якщо клієнту не підходять ці два способи.
Коли обмеження знімуть
За словами Смілянського, поки довести контролюючим органам, що оператор «Укрпошти» подивився на «Дію» просто неможливо – потрібна інтеграція з базою застосунку, щоб під час сканування QR-коду запис про цю операцію залишався в базі з паспортними даними.
Таку інтеграцію очікують уже до кінця 2020 року. За словами гендиректора «Укрпошти», це залежить від Міністерства цифрової трансформації, а не оператора.
Нова Пошта очікує від Мінцифри технічних протоколів та інтерфейсу програмування, який дасть змогу обмінюватися даними з «Дією».
«Поки що в «Дії» відсутні протоколи для здійснення ідентифікації клієнтів. Це може призвести до поширення шахрайських схем під час отримання послуг, унаслідок яких постраждають наші клієнти. А для нас задоволеність і безпека клієнта – найголовніше, – пояснюють у пресслужбі компанії.
Крім того, надсилання та отримання грошового переказу також неможливе з електронними документами, оскільки нормативні документи Національного банку України не передбачають використання застосунку «Дія» як засобу ідентифікації під час здійснення грошового переказу».
Після впровадження таких протоколів, а також після внесення змін до нормативних документів НБУ щодо дозволу «Дія» як засобу ідентифікації, оператор обіцяє почати видавати клієнтам посилки за цифровим паспортом.