Витратні матеріали грають напрочуд значну роль у житті будь-якої кав’ярні. Неважливо, ви працюєте з посадкою чи на виніс, одноразові стаканчики – це перше, що опиниться в руках клієнта, який замовить напій із собою.
Журналіст AIN.Business разом із Давідом Гороховським, партнером First Point Espresso Bar, розібрався в тому, скільки коштують паперові стаканчики, як їх потрібно обирати та на що звертати увагу.
Я відкриваю кав’ярню. Мені потрібні одноразові стаканчики. Із чого взагалі починати?
Із концепції кав’ярні. Так, звучить абстрактно, але це правда. Найперше треба розуміти, яких цінностей ви хочете притримуватися та які маркетингові елементи застосовувати.
На практиці це зазвичай впирається у три головних питання:
- Якість стаканчиків.
- Екологічність стаканчиків.
- Наявність або відсутність брендування.
Окей, тоді давай по черзі. Не всі одноразові стаканчики однакові за якістю?
Ні. Головний критерій – міцність. Тобто наскільки довго стаканчик не розмокатиме, а напій не виливатиметься.
Зазвичай продають стакани таких типів:
- одношарові (звичайні або крафтові);
- двошарові (звичайні або крафтові);
- гофровані (звичайні або крафтові);
- бамбукові.
Різниця у вартості суттєва – може бути навіть у три рази. Наприклад, візьмемо стаканчик об’ємом 250 мл та порівняємо ціни згідно з цим сайтом за умови замовлення від 5 000 штук.
Найпростіший одношаровий паперовий – 0,45 грн за шт.
Бамбуковий – 0,94 грн за шт.
Одношаровий крафт – 1,04 грн за шт.
Гофрований – 1,35 грн. за шт.
Двошаровий крафт – 1,4 грн за шт.
А які з них екологічні?
Якщо стаканчик вкритий ізсередини пластиком – його не можна переробляти. Такий стаканчик не можна назвати екологічним. Екологічний буде той, який не міститиме пластику загалом. Індустрія рухається в напрямку стаканів з крохмалю або кукурудзи. Вони вже є, але їхня популярність тільки набирає оберти.
Зараз на українському ринку найекологічнішим варіантом вважають бамбукові стаканчики. Але вони мають свої недоліки. По-перше, їх неможливо забрендувати. По-друге, вони поступаються в стійкості двошаровим та гофрованим стаканчикам.
Давід наголошує, що найкращий варіант — взагалі не користуватися паперовими стаканчиками. У закладах — брати місцевий посуд. А із собою — просити налити у власну екочашку.
Логічно. Але якщо все ж таки продаєш в одноразових — рукам не буде гаряче?
Буде. Це ще одна проблема. Для того, щоб не було, бариста часто віддають каву одночасно у двох стаканчиках. Очевидно, це подвоює витрати на них.
Інший варіант – закупити так звані «термочохли». Тобто паперові накладки, якими огортають стаканчик. Згідно з цим продавцем, один такий чохол обійдеться в 0,28 грн. Тобто втричі дешевше за додатковий стакан.
Особисто я за останній місяць брав каву в усіх видах стаканчиків. Протікали і гофровані, і двошарові. Найменше — бамбукові. Але це виключно власний досвід, тут треба буквально купувати й тестувати.
Так, а що з брендуванням?
Друк на стаканах суттєво збільшує їхню вартість – більш ніж у два рази. Візьмемо той самий об’єм у 250 мл, та тираж від 5 000 стаканчиків.
Вартість друку одного одношарового стаканчика буде 1,02 грн. Додаємо 0,45 грн за стаканчик. Сумарно один одношаровий паперовий стаканчик із власним дизайном обійдеться у 1,47. Якщо ж замовляти одразу у виробника, то такий стаканчик може обійтися у 1,15 грн ось тут.
Якщо ми хочемо гофрований стакан, вартість буде вищою – 2,35 грн за шт. (без друку – 1,35 грн).
Коротко кажучи, брендування збільшить вартість стаканчика вдвічі та обмежить вас у виборі екологічних матеріалів. Зате може позитивно вплинути на позиціонування бренду.
Це стосується маленьких кав’ярень чи мереж?
Зазвичай брендування роблять мережі. І цей процес має додаткові нюанси. Розповідає Давід Гороховський:
«Брендування для мережі потребує великих вкладень на початку. Передусім треба створити своє кліше та виготовити його. Це коштує по 1500 грн на один об’єм стакана. Другий момент – щоб тобі було вигідно брендувати стакани, їх треба замовляти одразу багато. На моєму досвіді, ми замовляли від 50 000 до 100 000. Цієї партії вистачало десь на пів року для мережі у 12 вуличних кав’ярень. Ми витрачали на це $10 000. Але це було вигідно, бо коштом партії ми отримували знижку. Якщо ж ти не закупаєш одразу багато, то переплачуєш щомісяця».
А де ж це все зберігати?
На власному складі. Або домовитися із продавцем стаканчиків за зберігання на їхньому складі. Або ж на складі партнера.
Давід зберігав стаканчики мережі на партнерському складі компанії, яка займається кавовим обладнанням.
Добре, припустимо, у мене не мережа, а окрема кав’ярня. Скільки стаканчиків мені треба?
Гороховський розповідає, що нормальна кав’ярня на виніс в середньому на день продає 100-150 чашок кави. Якщо менше – бізнес стає нерентабельним. Якщо більше – то вам пощастило.
Тож варто це помножити на кількість робочих днів. Якщо кав’ярня працює без вихідних, це буде в середньому 150*30, тобто 4500 стаканчиків на місяць. Логічно в такому випадку закупити 5000, бо зазвичай на такі партії йде додаткова знижка.
Тож, наприклад, бамбукові одноразові стаканчики на місяць для середньої кав’ярні, яка працює тільки на виніс обійдуться приблизно в 5000 грн. Це якщо ми беремо виключно середні показники.
А як мені зрозуміти, які саме стаканчики замовляти?
Ось тут починається tricky part. Якщо ви тільки запустилися, ви не будете знати, які стаканчики будуть ходовими, а які ні. Закупляти всі по 5000 – надто дорого і не ефективно.
«Зазвичай в новій кав’ярні ти замовляєш стаканчики два-три рази на тиждень. Їх привозять у «рукавах» по 30 або 50 стаканчиків. Так можна закупити одразу всі об’єми та почати слідкувати за аудиторією. За кілька місяців буде зрозуміло, які стаканчики користуються найбільшим попитом, та закуповувати їх уже з запасом», – пояснює Давід.
Які одноразові стаканчики найменш популярні?
Зазвичай найменші – ті, що йдуть під еспресо. Далі все залежить від того, на які напої ви робите ставку.
А кришечки та мішалочки? Вони йдуть у комплекті?
Ні, їх треба закупати окремо. Одна пластикова кришечка в середньому коштує 0,5 грн. Екологічна кришечка – близько 1 грн. Мішалочки – близько 25 грн за упаковку в 500 штук.
Кришечки мають сезонний попит. За спостереженнями Давіда взимку близько 90% стаканчиків йдуть із кришечками. Влітку – приблизно половина.
Попит на мішалочки сильно залежить від характеру кав’ярні та чи покупці кидають в каву цукор.
У First Point взагалі не користуються мішалочками, бо там цукор вживають менше ніж 10% аудиторії. Їм пропонують багаторазовий посуд. А от в невеличкій кав’ярні на вулиці ця цифра може сягати й 80%.
Як обрати постачальника?
Давід радить відштовхуватися від локації. Що ближче буде постачальник – тим швидше, він зможе поставляти стаканчики. Ну і, звісно, дивитися на ціни. Ми не будемо рекламувати когось із продавців, але про них доволі багато інформації в Google.
Окей, а якщо грубо підрахувати. Я відкриваю кав’ярню, хочу придбати 1000 одноразових стаканчиків на перший період із кришечками та мішалочками. Скільки це коштуватиме?
Якщо брати середні показники, то близько 1500-2000 грн, в залежності від типу стаканчика.
А якщо в розрахунку на чашку кави?
Від 1 грн до 3 грн за порцію. Відповідно, це впливатиме й на фінальну ціну продукту.