Щомісяця у Києві відбувається «Кураж». Це подія, яку складно описати одним словом. Найчастіше використовують «барахолка», але зараз під час фестивалю відбувається набагато більше активностей, ніж просто розпродаж старих речей.

«Кураж» відбувається щомісяця. Зараз основною локацією є 19 павільйон ВДНГ. На ньому розташовується головна сцена, на якій грають діджеї, літній кінотеатр, зала для торгівлі, дитяча зона, фудкорт тощо.

AIN.Business вирішив поцікавитися у закладів, які поставити свої стенди на фудкорті «Куража», – «Справжні чебуреки» та Mahjong – навіщо вони це роблять, скільки це коштує та на що варто звертати увагу. Також організатори самого «Куражу» розповіли нам, на яких умовах можна взяти участь у фестивалі.

Mahjong, Spelaya Kanareyka. Олексій Карпов, засновник

З якою метою ви берете участь у фестивалях? Це перш за все іміджева історія чи серйозне джерело заробітку?

Ми беремо участь у фестивалях передусім для того, щоб підвищити впізнаваність та залучити більше уваги до наших проєктів – Spelaya Kanareyka, Mahjong, Holodina (власне морозиво). Як і в будь-якому бізнесі заробіток є головною складовою. Але на фестивалях є багато додаткових факторів, які можуть як допомогти, так і завадити – погода, інші події в ці ж дати тощо.

Наскільки складно організувати саму точку на фесті? Скільки людей в цьому задіяно і що потрібно додатково врахувати?

До організації стенда та роботи на фестивалі ми підходимо дуже скрупульозно. Беремо до уваги вигляд самого стенду, обладнання для різних форматів, форми учасників тощо. Варто дуже добре розуміти кількість заготовок. Якщо їх недостатньо, треба мати можливість доготувати. Якщо ж їх забагато, треба розуміти, що з ними робити, якщо вони не будуть реалізовані на фестивалі.

Також варто розуміти скільки всього піде на пригощання та маркетинг. Це можна дізнатися тільки із досвідом.

На «Куражі» ви тестували нову страву, якого немає в меню. Чи отримали фідбек по ньому і чи має сенс використовувати фестивалі для проробки нових рецептів?

Так, спеціально для «Куража» ми створили кілька страв (азійська окрошка на кокосовому молоці з морепродуктами та бананові чипси із чилі джемом). Чипси сподобалися настільки, що ми додали їх до основного меню Mahjong.

Фестивалі можна використовувати як тестовий майданчик для чогось нового, але варто враховувати, що публіка на фестивалях і в стаціонарному ресторані може відрізнятися.

Якщо порівнювати зі звичною діяльністю ресторану, за один день на фестивалі ви заробляєте більше чи менше за стаціонарну точку? І в скільки разів?

Spelaya Kanareyka – це вже успішний і знаний проєкт. До речі, скоро святкуватимемо два роки з дня відкриття. Mahjong зараз працює виключно на доставку. Ми очікуємо поки добудується повноцінний ресторан. Тому порівнювати дні та фінансові показники навряд варто. Ми задоволені результатами фестивалю, бо вони містять у собі не тільки виручку.

Справжні Чебуреки. Лажевська Наталія, співвласниця

З якою метою ви берете участь у фестивалях? Це перш за все іміджева історія чи серйозне джерело заробітку? Особливо враховуючи, що у вас є й кілька фудточок на фудкортах по місту?

Перш за все це іміджева історія. На фестивалях ми можемо розказати багатьом нашим гостям, де нас знайти в ті дні, коли ніяких івентів не відбувається. Основною задачею на сьогодні є розповісти аудиторії, що наш заклад працює щодня на бульварі Шевченка 26/4.

Але не будемо приховувати, що фінансова сторона також є. Фестиваль «Кураж» є прибутковим. Але не всі фестивалі приємно вражають цією стороною медалі.

Наскільки складно організувати саму точку на фесті? Скільки людей ви залучаєете і що потрібно додатково врахувати?

Організація участі – досить складний процес. Раніше, коли все обладнання «кочувало» від фесту до фесту, це займало близько 5-7 днів. Зараз у нас є окремий склад з усім інвентарем та обладнанням, де підписані усі бокси: де на «Кураж», де на «Атлас», де запасне обладнання та інше.

На Арт-заводі, до прикладу, ми взагалі орендували приміщення, в якому за власний кошт зробили ремонт та провели воду. Зараз для того, щоб там відкритися, нам необхідно лише завезти продукти.

Команда «Куража» люб’язно дає в оренду куточок в ангарі, де ми маємо можливість зберігати свій торговий стенд, тому зараз організація роботи на фестивалі займає максимум два дні.

Уже кілька разів я бачу, що саме до вашої точки постійно влаштовується черга. Як ви думаєте, чому саме до вас? Це через формат чебуреків, їхню відомість серед аудиторії, сформований бренд чи ще чомусь?

Ми вважаємо, що, по-перше, чергу провокує передусім якість. По-друге, ми вже досить відомі серед аудиторії любителів стрітфуду. По-третє, якщо брати «Кураж», то чебуреки на «Куражі» – це вже майже класика! Як же без них?

Якщо порівнювати діяльність на стаціонарному фудкорті (наприклад у River Mall) та день на Куражі – де ви заробляєте більше? І в скільки разів якщо не секрет?

Кожен день різний. Якщо брати реально прибутковий день «Куражу», то звісно буде більший прибуток. Але загалом локації не поступаються одна одній. Просто це різний формат, різні прибуткові дні, різні ціни на оренду, затрати на монтаж. У River Mall це двічі на рік, на «Куражі» – щоразу. Досить складно порівняти ці локації.

Також варто врахувати витрати на заробітну плату. На «Куражі» це сім кухарів і касир. У River Mall по буднях працює дві людини, на вихідних – три.

Кураж. Мері Вімберг, менеджерка з комунікацій

За яким принципом розраховується вартість участі фуд-стенду на фестивалі? Від чого вона залежить та скільки може коштувати в середньому?

Вартість участі залежить від категорії (десерти, напої, закуски чи повноцінні страви), а також габаритів стенду чи фургону, а саме – ширини по фасаду. Орієнтовно, вартість участі варіюється від 6 000 до 12 000 грн без ПДВ за обидва дні «Куража». До цієї вартості додається оплата електрики, яка розраховується індивідуально із кожним учасником, згідно із використанням обладнання.

Згідно з вашим досвідом, які стенди зазвичай стають найуспішнішими? Що для цього треба враховувати?

Наш досвід демонструє, що затребуваними можуть виявитися усі учасники, коли склад підібрано різноманітно та збалансовано.

Звісно, найуспішнішими стають учасники, у яких закохуються гості: легендарні страви чи ексклюзивні новинки, привабливий декор стенда чи інстаграмна подача, чарівні працівники чи відомі шефи. Тобто ті, до кого хочеться повернутися або порадити друзям.

Як потрапити на «Кураж» зі своїм фуд-стендом? Кому писати та які умови необхідно виконати?

Треба просто написати менеджерові фудкорту на пошту [email protected] із максимальною кількістю інформації про проєкт. Будуть корисними: посилання на соцмережі; меню, з яким хочете бути представлені на «Куражі»; фото або візуалізація стенду або фургона з габаритами. На жаль, «Кураж» не надає стенди в оренду. Також усі учасники дотримуються жорстких організаційних та санітарних правил.

Ми дуже раді новим учасникам. Але «Кураж» залишається із найсмачнішими учасниками надовго, тому на місця, які звільняються доволі рідко, у нас влаштовується цілий конкурс для новачків. Серед них ми обираємо найкращих – тих, хто зможе не тільки триматися на рівні з улюбленцями фудкорту, а й вдало вирізнитися.