В майбутньому цифровий світ доповнить наше професійне та особисте життя, а метавсесвіт стане частиною світової економіки. У віртуальному світі продовженням людини стануть аватари, які матимуть свої права та ідентичність. Як працюватиме метавсесвіт і хто такі аватари у колонці для AIN.UA розповів Данило Цьвок, екс-директор з розвитку відносин «Укрпатент».

Данило Цьвок. Фото: Facebook автора

Чому про всі говорять про метавсесвіт 

Технологічні компанії роблять гучні заяви про глобальні зміни — створення метавсесвітів, перенесення життя у віртуальний світ та поява реалістичних цифрових аватарів людей. Роль цифрової ідентифікації набуває все важливішого значення.

Марк Цукерберг оголосив про ребрендинг Facebook в Meta та зміну вектора компанії. Хоча концепція Meta має багато неоднозначних відгуків, а експертне середовище розділилося у своїх думках, Цукерберг вивів тему метавсесвітів у «мас-маркет». Це змусило зацікавитись темою всіх. 

Слідом за Meta про свої наміри створення метавсесвітів почали говорити й інші великі компанії: Microsoft, Amazon, Epic Games. Питання часу, коли й у якому вигляді ці нові технології увійдуть у наше життя.

У реальному світі, ми роками формуємо нашу особистість. У мережі також залишаємо цифровий слід, але в кожній новій соціальній мережі, програмі чи ігровій платформі, починаємо заново. Однак в майбутньому багато платформ та цифрових середовищ будуть поєднані в один метавсесвіт.

Коротко про метавсесвіт

У широкому значенні — це «наступна версія інтернету». Така собі цифрова екосистема, яка буде забезпечувати наш віртуальний досвід, використовуючи доповнену та віртуальну реальності та інші інструменти для створення імерсивного світу. Простіше кажучи, метавсесвіт — це віртуальний світ, у якому ми, у вигляді аватарів, зможемо взаємодіяти з іншими людьми, об’єктами та місцями.

Важливо розуміти: зараз метавсесвіт не обмежується одним всесвітом, хоча концепція передбачає це в майбутньому. Поки що ми маємо окремі метавсесвіти, кожен із яких пропонує свої можливості та послуги. Ось декілька прикладів: метавсесвіти від відомих компаній — Meta, Mesh та Omniverse, криптоплатформи — The Sandbox та Decentraland, ігрові — Roblox та Fortnite. 

Хоч сьогодні між усіма світами існує технологічний та інтерфейсний розрив, у майбутньому подібні світи можуть поєднуватися та взаємодіяти між собою, щоб ми могли без перешкод мігрувати між ними.

Наступний важливий момент — створення будь-якого метавсесвіту не буде мати ніякого сенсу, якщо не буде його головного героя — людини-користувача. Необхідне цифрове втілення людей, які будуть взаємодіяти з віртуальними просторами. Адже, це користувач проходить ігрові випробування, заробляє віртуальну валюту, володіє гаманцем, у якому вона зберігається, взаємодіє з віртуальними ринками та може придбати якісь активи.

Саме тому центральне місце у всій цій історії займає аватар — єдиний постійний елемент, який забезпечує сумісність численних функцій та сервісів в об’єднаному метавсесвіті. 

Що таке аватар

Аватар у метавсесвіті може служити єдиною точкою входу та постійною ідентифікацією, оскільки до нього можна прив’язати всі необхідні облікові дані користувача. Аватари свого роду уніфікують систему облікових записів, щоби ми мали доступ до безлічі додатків та могли досліджувати віртуальні світи.

Крім суто технічної ролі, аватари матимуть ще багато різних властивостей та функцій. Основна, звичайно ж, це спілкування та комунікація людей між собою. Аватари взаємодіятимуть у новій соціальній та економічній моделі, володітимуть та оперуватимуть цифровими предметами та об’єктами, та навіть більше — зможуть створювати нові крос-об’єкти та досвіди. 

Аватари зможуть жити в різних метавсесвітах, матимуть унікальний зовнішній вигляд, що забезпечить максимальну інклюзивність, та матимуть змогу удосконалювати себе, використовуючи ексклюзивний одяг, речі, аксесуари тощо.

Аватар навіть зможе симулювати поведінку свого власника, вивчаючи його дії, звички та реакції. Тобто, аватар продовжить бути вами в метавсесвіті, навіть без вашої фізичної присутності в ньому. 

Компанія Alethea AI вже розпочала створення відповідних протоколів, використовуючи технології AI та NFT, після свого нещодавнього успішного аукціону технічно найдосконалішого NFT, відомого як інтелектуальний NFT. iNFT продали 10 червня 2021 року за рекордні $478 000 через Sotheby’s Natively Digital.

Як аватари виглядають зараз

Забігати вперед надто далеко не потрібно, адже ми маємо приклади аватарів уже зараз. Для віртуального простору аватари можуть створюватися декількома способами, причому вони можуть бути як тривимірними, так і двовимірними. З розвитком віртуальної реальності та програмно-апаратних систем поширеними стали 3D-аватари, які можуть відтворювати рухи реального світу. Як правило, такі аватари бувають двох типів:

  • VR-аватари — зазвичай є візуалізацією від першої особи, де користувач бачить світ із погляду аватара. Інші учасники світу можуть побачити верхню частину тулуба аватара, а також руки, але без нижніх кінцівок. Такий тип аватарів можна побачити в більшості елементарних програм VR, які не вимагають складних рухів ніг або мобільності.
  • Full-body аватари — для створення таких аватарів датчики використовують для відтворення рухів усього тіла за допомогою кінематичної системи. У результаті користувач отримує більшу свободу пересування у віртуальному світі і може використовувати всі кінцівки для взаємодії з цифровими об’єктами.

Сьогодні Meta експериментує з нейронними аватарами — Pixel Codec Avatar, які з неймовірною точністю відтворюють зовнішність людини у віртуальному світі. Варіанти та версії були представлені на виставці Connect 2021, але поки не запустили жодного продукту, орієнтованого на споживача.

Microsoft опинилася попереду, запустивши 3D-аватари в листопаді. Користувачі Microsoft Teams тепер можуть створювати свої персональні аватари, які буде видно учасникам наради, навіть при вимкненій веб-камері. Аватари Microsoft також будуть доступні в їхньому власному метавсесвіті — Mesh. Щоправда, вони відтворюють анатомію та будову обличчя людини у діснеївському стилі, що значно відрізняється від більш реалістичних варіантів Meta.

Є компанії на кшталт Ready Player Me, що позиціюють себе як додаток для створення крос-платформних аватарів для метавсесвіту, де ви самостійно та безкоштовно можете створити власний аватар за декілька хвилин та безпосередньо імпортувати його в VRChat.

Україні також є чим пишатися, адже ми також маємо успішні кейси та команди, які працюють у цій сфері. Наприклад, київська deep 3D studio, яка займається створенням 3D аватарів, скануванням людей, одягу та предметів. Команда студії самостійно створила кастомний 3D-сканер із 85 цифрових фотоапаратів і тепер реалізує найрізноманітніші проєкти: відеоігри, фільми, музичні кліпи. 

Команда вже працювала з Монатіком, для кліпу якого відсканували та змоделювали головну героїню, створили 3D аватар української співачки Наді Дорофєєвої та кросівок Puma RS-2K для рекламної кампанії взуття в Україні.

Тож уже незабаром ми зробимо фінальні кроки на шляху до повноцінного використання готових аватарів у метавсесвіті і зможемо повноцінно насолодитися новим досвідом.

Хто буде регулювати аватарів

Аватари це представлення людей у метавсесвіті, весь наш досвід та перебування в ньому формує за своєю суттю віртуальне суспільне життя. Це означає, що виникне немало правових питань.

Уявіть собі, що ваш аватар живе в одному метавсесвіті, розважається та веде соціальне життя в другому. У третьому працює діджитал художником і створює свої артоб’єкти, потім виставляє їх у галереї та продає у четвертому. А свої прибутки витрачає на купівлю нерухомості, яку успішно здає в оренду під рекламні площі брендам у ще інших метавсесвітах.

На кожному з цих етапів ви володієте активами, і можете отримувати прибуток. Створення власного бренду, проведення маркетингових кампаній, нові партнерства та колаборації, створення контенту або цінностей, випуск продуктів чи надання послуг — лише деякі з можливостей. Для них усіх потрібне правове підґрунтя, а в більшості випадків закріплення прав інтелектуальної власності в цих нових цифрових середовищах.

Першим стоятиме питання співпраці різних творців метавсесвітів та сумісність цих світів. Якщо глобальна мета — дати можливість людям взаємодіяти в цифровому світі без перешкод, то кожен метавсесвіт має бути доступним з усіх пристроїв і гаджетів. 

Для цього технологічним компаніям, можливо, доведеться погодитися на певні стандарти, щоб взаємодіяти між різними творцями, або ж кожній компанії доведеться дотримуватися технологічних обмежень.

Наступним питанням буде охорона та захист прав інтелектуальної власності. У метавсесвіті можуть з’являтися віртуальні твори, а отже матимуть місце вбудовані в них аспекти штучного інтелекту. Якщо такі твори будуть вважатися творами ШІ, а не людини, їм може бути відмовлено в деяких видах захисту інтелектуальної власності.

Ще один виклик — питання передачі прав на використання авторського контенту. З одного боку монетизація власного контенту буде унікальною можливістю, адже метавсесвіти стануть новим економічним майданчиком для користувачів та брендів. Володіння предметами буде визначати статус аватара, приналежність його до відповідного ком’юніті, ідентифіковувати особистість, а технологія NFT допомагатиме закріпити права власності в цифрових світах. 

З іншого боку, хоч NFT є ключовим елементом для вирішення питань власності та дає можливість відстежувати операції та рух об’єктів, він усе ще не вирішує питання передачі прав у юридичному полі.

Якщо говорити про інтеграцію бізнесу та комерційних компаній у метавсесвіт, то існують ризики, пов’язані зі здатністю компаній забезпечити захист та управління своїми активами інтелектуальної власності. Моніторинг використання торговельних марок бренду, незаконне присвоєння товарів чи послуг, зниження цін та контрафактна продукція — це лише деякі з невирішених питань у реальному світі, щось подібне може чекати їх й у віртуальному світі, правда в більших масштабах. 

Висновки

Упродовж наступних десятиліть усе більше часу ми будемо проводити в діджитал сферах. Цифровий світ буде доповнювати наше професійне та особисте життя, а метавсесвіт стане частиною світової економіки. Генеральний директор студії Epic Games Тім Свіні прогнозує, що в майбутньому метавсесвіт стане цифровою економікою, оборот якої оцінюватиметься в декілька трильйонів доларів. 

Те, якими будуть наші цифрові аватари, впливатиме на нашу думку про себе, на взаємодію з іншими й поведінку у фізичному світі. Уже сьогодні це підтверджують віртуальні аватари, які стають блогерами, інфлюенсерами та амбасадорами багатьох відомих брендів.

Сьогодні ми маємо шанс бути свідками появи нових поколінь віртуальних світів. Хоч зараз ми і близько не у Ready Player One, темпи інновацій приголомшують і можливо вже завтра хтось створить новий «Оазис».

Автор: Данило Цьвок., екс-директор з розвитку відносин «Укрпатент»