Як співпрацювати з топовими видавцями і змусити кризу працювати на себе: досвід компанії Kevuru Games

Читати на RU

На початку грудня українська ігрова компанія Kevuru Games відсвяткувала своє 10-річчя. Останні два роки, які практично для всього бізнесу були складними, для української GameDev-студії стали по-справжньому вибуховими щодо успіху. Вона брала участь у глобальних проектах світових видавців, таких як Disney. Не лише зберегла, але й збільшила команду на remote, однією з перших відреагувала на стрімке зростання кібер-розваг і нових тенденцій, зокрема, гейміфікації та NFT.

Як в умовах жорсткої конкуренції бути «на хвилі», чим завойовувати довіру ігрових гігантів та отримувати замовлення у вигляді AAA-проектів, що робити з мотивацією працівників у форматі віддаленої роботи та як зберегти їхню лояльність та відданість? Святкуючи день народження, Kevuru Games ділиться своїм досвідом та особливостями розвитку українського геймдев-ринку.

10 років в GameDev: від труднощів до великих замовлень

Шлях Kevuru Games в індустрії стартував у 2011 році. Мобільний ринок у той час тільки починав розвиватися на противагу PC та консолям. Команда розпочала з аутсорсингу, паралельно займаючись розробкою власних мобільних ігор. Поступово накопичувався досвід і портфоліо, розширювався досвід фахівців, які були готові взяти на себе будь-який, навіть найскладніший проект. Замовлення від видавців ігор відкрили нові горизонти в розвитку компанії не тільки з точки зору комерційної складової, але й технологічної.

Але модель функціонування за двома напрямками, власною розробкою та аутсорсингом — виявилася неробочою, і з 2016 року Kevuru Games повністю перейшла на клієнтські проекти, розпочавши стрімке своє зростання. Замовлення почали надходити на розробку досить великих ігор, проектів тривалістю півтора року й більше. Слідом за невеликими видавцями ігор, в компанію прийшли такі гіганти, як Epic Games, Electronic Arts, Goodgame Studios.

Весь цей час студія отримувала досвід із кожної співпраці. Якщо проект був фінансово невигідний, але суттєво підвищував експертизу художників — компанія брала в роботу таке замовлення, вирощуючи своїх першокласних професіоналів. Обмежений бюджет також ніколи не заважав якості: команда все одно виконувала все на найвищому рівні, працюючи на репутацію. Були випадки, коли компанія «виходила в нуль», але робила все ідеально.

У випадку з великими проектами та великими клієнтами в Kevuru Games надихалися та переймали досвід західних колег: у створенні правильного робочого середовища для своїх співробітників, гідній оцінці їхньої роботи; у ризику, яким, наприклад, славиться Америка з її комерційним підходом. Багато клієнтів, коли Kevuru була маленькою компанією, робили оплачувані тести. Це показувало, що вони також поважають невеликі студії. Були випадки, коли клієнти самі хотіли підвищити ставки, пропоновані компанією: на їхню думку така робота цінувалася набагато дорожче. Повага, висока оцінка роботи, цінність кожного співробітника як професіонала й особистості — все ще залишаються у топі головних HR-політик Kevuru Games.

Правильний та потрібний досвід, співпраця зі світовими паблішерами, вміння тонко відчувати та підхоплювати тренди призвели до того, що останні 5 років компанія зростала у геометричній прогресії.

Для порівняння: у 2016 році на Kevuru Games було 13 співробітників, до початку пандемії, у 2019 році – 84 працівники. У 2020 році кількість фахівців вже становила 128. А у 2021 році вона перевищила показник в 300 осіб. Зростання штату стало яскравим підтвердженням зростання самої компанії: охоплювалися нові стилістичні та жанрові напрямки, наймалися спеціалісти під потрібну технічну експертизу, активно розвивалися рекрутинговий та маркетинговий відділи. Після закінчення пікового періоду пандемії тенденція розвитку збереглася.

І тут доречно буде дати деякі аналітичні дані: за прогнозами, світовий ігровий ринок зросте в середньому на 14,5% з 2020 по 2026 рік. На кінець 2021 року світова індустрія оцінюється в $180 млрд — за такої динаміки залучення України до ігрової розробки вона може розраховувати на п’яту частину обсягу світового ринку. Так що ніхто в Kevuru Games не збирається зменшувати обертів.

Тренди українського GameDev-ринку

Криза і пандемія дали студії ще більшу можливість розправити крила і зробити неймовірний стрибок як в кількісному, так і в якісному плані. Компанія не просто пристосувалася до сучасних реалій. Вона повністю інтегрувалася в них, підхоплюючи ігрові тренди, та адаптувалася під нові запити клієнтів. Адже у 2021 році ринок максимально диференціювався та видозмінився.

Зараз більшість клієнтів Kevuru Games, близько 85%, з Америки, Європи та Азії. Спектр послуг студії універсальний: від окремих завдань зі створення арту та анімації до повного циклу створення ігор та розвитку інноваційних проектів:

  • Enterprise-гейміфікація Тренд останніх двох років і напрямок, без якого великі компанії зі сфери роздрібної торгівлі та інших напрямів бізнесу вже не можуть бути настільки конкурентоспроможними. І в цьому плані Kevuru Games — одна з перших компаній в Україні, яка змогла реалізувати такі проекти як для нашого бізнесу, так і для Заходу. Найбільшими гравцями з великим потенціалом для розвитку цього напрямку є фінансові організації (банківські, криптовалютні проекти), торгові мережі, навчальні заклади, охорона здоров’я.
  • NFT і блокчейн. Протягом останніх 6 місяців компанія відчуває величезний попит на ці дві галузі. Криптовалютний ринок дійсно розвивається і монетизується в реальні гроші. Тому, як і при гейміфікації, бізнес тут не повинен пропускати жодного дня. До прикладу, Kevuru вже встиг створити NFT-символ для топ-українського виконавця, інші запити знаходяться в активній роботі.
  • Unreal-напрямок. Перспективний рушій все більше завойовує ігровий ринок, пропонуючи інструменти для створення ігор з передовою, реалістичною графікою. І природно, що під розробку таких ігор потрібні відповідні спеціалісти. Як показує досвід Kevuru Games, Україна в цьому плані має чим пишатися. Навіть Індія, яка традиційно вважається країною аутсорсингу, надає запити в Україну, захоплюючись рівнем наших розробників.
  • Комплексні ігри. Тут мова йде не тільки про те, як правильно «кодувати» (хоча з цим можна бути спокійним з рівнем українських фахівців), але і про те, щоб в підсумку гра була комерційно успішною. Команда повинна провести поглиблений аналіз, зрозуміти цільову аудиторію продукту, специфіку ринку будь-якої країни. У Kevuru нерідкими були випадки, коли клієнт приходив з однією ідеєю, а у фіналі отримував результат набагато якісніший і фінансово привабливіший.
  • Аутсорсинг і аутстафінг. Українські фахівці багато разів доводили свою компетентність і креативність на практиці, часто перевершуючи схожі характеристики колег зі Східної Європи. Саме тому наших хлопців часто наймають американські та європейські компанії. Kevuru Games тут не є винятком. Але особливою є співпраця зі світовими гігантами ігор. Коли в компанію приходять такі клієнти, як Disney та Epic Games, і у партнерстві з ними (саме у партнерстві, а не в підряді) реалізуються персонажі ігор, які знають усі, навіть ті, хто далекий від GameDev — це особлива гордість. Адже світові видавці не просто укладають договір, вони показують, що довіряють компанії та впевнені, що її фахівці стануть кращими творцями своїх нових героїв.

Як завоювати клієнтів та їх довіру? 

У розвитку бізнесу кожної компанії завжди актуальне питання «Як отримати перших / нових клієнтів?». І тут все працює: необхідні знайомства, наполегливість команди продажів, висока експертиза фахівців, якісне портфоліо і довіра клієнтів.

Останнє непросто заслужити, але якщо компанія уже довірилась, співпраця може стати довгостроковою. Це, наприклад, сталося з Electronics Arts, яка стала одним з перших клієнтів Kevuru Games ще 10 років тому. Невеликий досвід Kevuru Games в той час не став перешкодою для початку співпраці, яка разом з компанією відзначає свій ювілей в цьому році. Вона заснована на багатьох речах: необхідному досвіді, надійному партнерстві, гарантії високої якості роботи та дотримання термінів.

Один із проектів, для яких Kevuru Games розробляли арт – Claire Hart: Secret in the Shadows від Pogo, дочірньої компанії Electronics Arts

Але випадок з Electronics Arts є скоріше винятком з правила (адже не так часто світова компанія звертається до молодої, яка тільки починає свою подорож, студії). Співпраця зі всесвітньо відомими видавцями ігор не падає з неба – їй передує активна робота зі створення бездоганної репутації, створенню портфоліо і внутрішніх процесів.

Зазвичай, вирішальним моментом є тестове завдання, яке надає клієнт – воно допомагає оцінити як майстерність, так і швидкість команди разом із їх здатністю слухати відгуки. При цьому тестові завдання можуть бути найрізноманітнішими: від створення матеріалів, які практично не обмежують уяву художника, до моделей з чітким концептом. Це те, що сталося у випадку Disney й Epic Games.

Взаємодія з Disney над проектом Star Wars: чіткі вимоги і штамп «цілком таємно»

Співпраця Kevuru Games із Lucasfilm — саме про другий варіант. Після того, як провідному художнику 3D-персонажів вдалося досконало відтворити концепт солдата всесвіту Star Wars у вигляді реалістичної 3D-моделі, компанія отримала замовлення на створення тривимірних моделей персонажів для нової VR-ігри Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge.

Обкладинка гри Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge

Lucasfilm є однією з провідних світових кіно- і розважальних студій. Вона була заснована Джорджем Лукасом в 1971 році. Зараз це підрозділ Walt Disney Studios. Будинок легендарних «Зоряних війн» та Індіани Джонса. Складається з окремих студій, які займаються створенням цифрової анімації для фільмів, телепрограм та ігор, керуванням ліцензіями та дистриб’юцією, створенням звукових та візуальних ефектів, у тому числі для проектів доповненої та віртуальної реальності.

Цей клієнт знав, чого хоче — в його свідомості сформувалися два чітких зображення, і команда Kevuru Games отримала конкретні інструкції з найдрібнішими деталями, що описують зовнішній вигляд персонажів.

Тестовий персонаж, з якого почалося співробітництво Lucasfilm та Kevuru Games
Droid – персонаж гри Star Wars, якого розробляла команда Kevuru Games
Boggs Henchman – персонаж гри Star Wars, якого розробляла команда Kevuru Games

Художники не з чуток знали про всесвіт Star Wars: хтось дивився фільми культової саги, хтось грав у ігри і вже сформував свій список фаворитів. Залученість зіграла позитивну роль як для настрою команди, так і для швидкості занурення у проект. У поєднанні з високим професіоналізмом — head-department команди 3D-художників має досвід роботи в ігровій індустрії понад 20 років — така комбінація була приречена на успіх.

Після закінчення проекту команду Kevuru Games часто запитували, які особливості роботи зі світовою студією. Щодо цього склалася думка, заснована на «трьох китах:

  • Відома компанія дуже шанобливо ставиться до команди, з якою вона працює. Співробітники Lucasfilm цінують професіоналів і розуміють, що якщо хтось займає певну посаду, це означає, що у нього більш ніж достатньо кваліфікацій і навичок, щоб бути в цьому місці. Політичний підхід повністю відсутній, співпраця відбувається в рамках партнерства. Наприклад, особливістю спілкування команди Kevuru Games з Lucasfilm було бажання клієнта зв’язатися з усією командою, а не тільки з PM. Це досить нестандартний підхід для видавця ігор, але таким чином вони продемонстрували свою повагу і інтерес до думки кожного артиста. До речі, хлопці були дуже задоволені, коли в кінці роботи компанія додала до титрів всіх причетних до проекту, що стало додатковим визнанням повноцінного партнерства з Lucasfilm.
  • Світова компанія чітко знає, чого хоче. У неї є бачення, концепція, докладно прописане ТЗ і всі необхідні референси. Головна вимога такого клієнта — дотримуватися усього цього і постійно ставити уточнювальні питання, якщо сумніваєтеся. Вони вимагають неухильного дотримання термінів і здачі проекту в обумовлений час. Проект Star Wars був зданий із затримкою лише в один день (причина — державний вихідний у країні, який випав із плану).
  • Безпека. Великі компанії вимагають дотримання суворих норм безпеки та нерозголошення інформації. Продукт, який вони розробляють спільно з партнерами та виконавцями, надзвичайно цінний і потребує найвищого захисту. Передача всіх макетів через спеціальні системи доставки, виконання багатьох інших важливих вимог, які не можуть бути розкриті, є стандартною практикою до початку співпраці. Для людей, які раніше не працювали в такому форматі, це може здатися шокуючим. Але це правила «великих ігор».

Досвід роботи над Fortnite: креатив понад усе

З Epic Games все було інакше – фантазія та креатив не наштовхувалися ні на одні зачинені двері. Тестове завдання полягало у генеруванні найбільш оригінальних образів для майбутніх скінів (зовнішнього вигляду персонажів) гри Fortnite. Причина проста: у Fortnite гравці обожнюють скіни, легко спускають на них не так легко одержувану внутрішньоігрову валюту і збирають цілі колекції. Зробити скін, який сподобається шанувальнику гри і яким він захоче похизуватися перед друзями й суперниками в грі — не просто. Вже використано тисячі ідей, і потрібно не тільки придумати нове, але й справити враження на гравців.

Обкладинка гри FORTNITE: BATTLE ROYALE

Epic Games є розробником і дистриб’ютором ігор у США, який успішно працює вже майже 30 років і по праву вважається одним з найвпливовіших в галузі. Творець популярного ігрового рушія Unreal Engine, власник власного інтернет-магазину ігор. Флагман компанії — онлайн-гра Fortnite, доступна з 2017 року. Її версія в режимі «королівської битви» (Battle Royale) стала справжнім масовим хітом і зібрала величезну армію шанувальників у всьому світі.

Щоб зробити тест і швидко опинитися на правильній стилістичній хвилі, знадобилося багатогодинна напружена робота головних креативщиків, присвячених вивченню сучасних світових тенденцій, зануренню в ігрову атмосферу та аналізу вподобань аудиторії, що складається в основному з підлітків і молоді до 25 років. Кропітка робота креативного директора Kevuru Games і його команди принесла свої результати — компанія отримала замовлення на створення концепт-арта для майбутніх скінів.

Основною частиною роботи над проектом був не стільки малюнок, скільки пошук оригінальної ідеї. Весь художній відділ фактично пройшов перевірку на рівень непересічності. В результаті десяткам художників вдалося попрацювати над проектом у різний час. Всього за 10 місяців активної співпраці з Epic Games команда створила неймовірну кількість концептів для різних тематичних напрямків гри, які до цього часу поступово з’являються в Fortnite і радують очі мільйонів гравців. Багато скінів і атрибутів персонажів зустріли яскраву реакцію ігрової аудиторії, і їх все ще можна спостерігати у вигляді фан-арту або косплеєрів.

Робота з Epic Games запам’яталася Kevuru Games масштабом того, що відбувається – не кожного дня ви створюєте арт для гри з понад 350 млн активних користувачів.

Epic Games має унікальну систему роботи з підрядниками – вони відкривають доступ до бази знань для останніх. Це спеціальна платформа, де працюють як штатні співробітники, так і аутсорсери, і де відображаються всі поточні чи реалізовані у минулому проекти скінів. Це показує, що Epic Games однаково довіряє всім людям, які працюють над своїми проектами, і додає у співпрацю атмосферу відкритості та рівності.

Люди — головна цінність

Якщо говорити в цифрах, за останні три роки Kevuru Games виросла втричі. Тепер кількість співробітників перевищує позначку 300, кількість senior-фахівців збільшилася до 60%, у портфоліо – понад 100 проектів, а темпи зростання штату співробітників склали 146%.

Все це стало можливим тільки завдяки фахівцям, які працюють в Іграх Кевуру.

«Наш бізнес побудований на людях. Ми робимо все можливе, щоб співробітники відчували себе максимально комфортно в нашій компанії. Ми створюємо умови, при яких на кожному рівні люди мали певні лідерські якості й надихали команди, з якими вони працюють. Це дозволяє залучати таланти. Ми не робимо мікроменеджменту. Ми даємо максимальну свободу у своїй роботі, але концентруємося на результаті», — каже СЕО компанії Олег Гончаренко.

В умовах практично повного перезавантаження (з початку карантину команда Kevuru перейшла на віддалену роботу і тільки недавно повернулася в гібридний формат) такий підхід може здатися неймовірним, але він дійсно працює. Неважливо, де знаходиться співробітник – в Україні, Польщі чи Бельгії він відчуває себе важливою частиною команди.

СЕО компаніїОлег Гончаренко

Одна з головних HR-політик Kevuru Games полягає у наступному: робота займає більшу частину життя кожного, і необхідно створити такі умови, щоб той був щасливий на своєму робочому місці. Адже, насправді, людину можна навчити всьому. Головне, в якому середовищі вона буде. Якщо це середовище сприятливе, виросте чудовий фахівець, який дійсно присвятить себе роботі. Тоді компанія може розраховувати, що співробітник з інтересом і великою мотивацією піде на всі амбітні цілі, які ставить перед собою.

Цілей і планів у Kevuru Games справді багато. Це ще більше розширення експертизи, QA-сервіси, Porting, посилення маркетингу для просування всіх своїх послуг і хто знає, що готує GameDev-ринок найближчим часом?! Але, як й 10 років тому, у Kevuru Games не бояться ризикувати, бути серед трендсеттерів і, безумовно, розвивати український та світовий ігровий ринок.

Залишити коментар

Коментарі | 0

Пошук