Україна давно зарекомендувала себе як потужного гравця на ринку кіберспорту в регіоні і світі. Три з чотирьох найбільших кіберспортивних регіонів пост-радянського простору — в Києві. Найвідоміша організація регіону — українська NAVI. Але 2021-й наче підняв це все на новий рівень: український прапор майорів феноменально часто.

Редакція AIN.UA у підсумковому матеріалі розповідає, яким був, здається, найуспішніший рік для українського кіберспорту, чому так сталось і на що чекати у майбутньому.

$36 млн призових

У вересні 2021 пройшов рівно рік від дня, коли кіберспорт офіційно визнали видом спорту. За цей час Федерація кіберспорту звітувала про понад сотню турнірів для 14 000 спортсменів. А охоплення Чемпіонату України досягло позначки в 10 мільйонів переглядів.

Однак найбільше обговорювали досягнення українських кіберспортсменів на світовій арені. В 2021 Україна вперше увійшла в десятку країн за кількістю виграних призових за останні 10 років: із показником $36 млн країна отримала восьме місце в рейтингу. Для порівняння, першу сходинку посів Китай, який заробив понад $140 млн. 

При цьому гравців в Україні менше, ніж у решти країн в рейтингу. За даними championat.com, в березні цього року в країні налічувалось лише 980 професійних кіберспортсменів. У той час як в США їх понад 16 000.

Навколо успіхів спортсменів росте і ринок. За даними NewZoo, до кінця 2021 він досягне $1,1 млрд. За два роки кіберспортивна аудиторія в Україні зросла на 23%. Сьогодні трансляції турнірів дивляться 1,36 млн українців і це все ще крапля в морі. У Німеччині, яка взагалі не увійшла в десятку, активна аудиторія кіберспортивних змагань приблизно у вісім разів більша.

У березні українська компанія Organization.GG закрила pre-seed-раунд на $610 000. Її продукт — онлайн-платформа для кіберспортсменів та стрімерів, яка дозволяє монетизувати аудиторію завдяки спільним онлайн-активностям з фанами. В Organization.GG кажуть, що інвестиції допоможуть вивести продукт на нові ринки.

Українська студія Maincast, що базується в Києві, залишається однією з найпопулярніших в регіоні, покриваючи всі цікаві місцевій аудиторії дисципліни та збирає під своїм дахом найпопулярніших талантів — коментаторів та аналітиків. Цього року Maincast підписав ексклюзивний контракт на трансляцію турнірів ESL Gaming аж до 2027 року.

Відстаючи за ринковими показниками, Україна змогла засвітитися на кіберспортивні карті світу. В першу чергу завдяки організаторам турнірів та успішним виступам кіберспортсменів.  

Мажор в Києві

Влітку в Україні відбувся мажор по Dota 2. Це один із трьох найбільших турнірів, де команди отримують очки для проходження на The International – головну подію у професійній Dota 2.

Турнір проходив відразу в двох павільйонах на ВДНГ і запам’ятався гігантським розмахом. При цьому, команда WePlay Esports, як організовувала WePlay AniMajor, отримала “добро” на проведення лише за місяць до офіційної дати. 

Спортсмени виступали на сцені завдовжки 42 метри і висотою – понад 11 метрів. Поряд стояли дві фігури персонажів Monkey King та Juggernaut такої ж висоти. А навколо десятки led-панелей, які відтворювали тематику події — аніме. WePlay Esports вдалося організувати одну з наймасштабніших подій в Dota 2, хоча через карантинні обмеження турнір проходив без глядачів. 

Фото: WePlay Holding

Загальну суму в компанії не повідомляють, але відомо, що на проведення WePlay AniMajor витратили понад мільйон доларів. Розробник Dota 2 і замовник турніру Valve майже не допомагають організаторам фінансово. Навіть призовий у фонд розміром $500 000 вони вклалися лише наполовину. 

Студії по всьому світу купили права на ефір: трансляції велися 9 мовами. “Для нас це стало значною частиною виручки”, — кажуть в компанії, решта – спонсорські контракти. В результаті WePlay AniMajor охопив 37 млн людей і став найпопулярнішим Major-турніром в історії Dota 2. Кількість глядачів, які одночасно дивилися трансляцію, досягла 645 000, що стало другим показником в історії.

Редактор AIN.UA відвідав турнір і підтверджує — картинка вражала!

Перемоги NAVI

2021 рік однозначно став найбільш успішним для команди Natus Vincere з CS:GO. Цього року вони перемогли у восьми великих турнірах:

  • СS:GO: PGL Major Stockholm 2021;
  • ESL Pro League Season 14;
  • IEM Cologne 2021;
  • StarLadder CIS RMR 2021;
  • DreamHack Masters Spring 2021;
  • BLAST Premier Global Final;
  • Intel Grand Slam;
  • BLAST Premier: World Final 2021.

Усі вісім перемог разом принесли команді більше $4 млн призових. Найбільше грошей команда отримала від Intel Grand Slam та PGL Stockholm 2021 — по мільйону доларів. Останній ще й встановив новий рекорд по кількості глядачів. Фінал між NAVI та G2 Esports одночасно дивилися 2,5 мільйони глядачів.

“Перемоги — результат тривалої роботи. Команда існує вже давно, з часом всі зігралися і показують хороші результати”, — каже Олександр Кохановський.

Олександр «s1mple» Костилєв. Фото: The Game Awards

У вересні одразу два гравці NAVI стали доларовими мільйонерами. За даними Esports Earnings, українець Олександр «s1mple» Костилєв заробив понад $1,1 млн, а Денис «electronic» Шаріпов — близько $1 млн. У грудні престижна премія The Game Awards визнала s1mple кращим кіберспортсменом року, а а NAVI — кращою командою. 

Українці в інших командах також перемагали. Російська команда Team Spirit у 2021 році стала чемпіонами світу з Dota 2, після того як перемогла у турнірі The International 10. За перемогу команда отримала $18 млн призових. Частину розділили між собою два українці, як грають у команді: Ілля «Yatoro» Мулярчук і Мирослав «Mira» Колпаков. За розрахунками AIN.UA, кожен з них міг отримати близько $2,5 млн призових.

Що далі

За словами Кохановського, ексосистема турнірів в Україні починає рости. Після заснування Федерації кіберспорту з’являється більше аматорських турнірів для школярів та студентів. “Я переконаний, що це місце, де виростуть нові чемпіони”, — каже він.

Ціль федерації — розігрувати в рік один мільйон доларів призових, це залучить у сферу більше нових гравців. Прикладом для України Кохановський вважає Південну Корею. Там найкраще вибудований шлях від аматора до професійного гравця, тому кіберспорт став національним. Поки найбільша проблема — мала кількість гравців, команд та турнірів.