З початку січня 2022 року можна було помітити, як у невеличких кав’ярнях та магазинах чомусь зникла можливість оплати картою. Справа в тому, відтепер більшість фізосіб-підприємців, що торгують товарами та послугами, мають застосовувати реєстратори розрахункових операцій, або ж РРО (касові апарати). Це стосується більшості невеликих кафе, магазинів та кіосків. Від початку року хтось почав виконувати цю вимогу, а хтось поки що взагалі відмовився від того, аби приймати платежі від клієнтів картами, і перейшов на готівку, щоб не виконувати нову вимогу законодавства. Розповідаємо, чому саме це сталося.
Які вимоги законодавства?
Ще з 2019 року в Україні йде фіскальна реформа: усіх підприємців, які чимось торгують в інтернеті чи офлайн, та оформлені як ФОП 2-4 групи, переводять на касові апарати.
Але цей перехід — поступовий, наприклад, минулого року Рада проголосувала за законопроект, що відкладав обов’язкові РРО для ФОПів до січня 2022 року. Після того, як цей проект набув чинності, у 2021 році касові апарати стали обов’язковими лише для магазинів, що продають складну техніку, ліки або ювелірку. Ще працювали обмеження по обороту (до 220 мінімальних зарплат на 1 січня звітного року).
А з 1 січня 2022 року усі ФОП 2-4 групи, які отримують оплату від покупців за товари чи послуги, мають переходити на РРО. Ця вимога не стосується тих ФОП, що приймають оплату за послуги лише безготівково (програмістів, дизайнерів, копірайтерів і т.п.). Але вона працює для бізнесу сфери послуг: ресторанів, кафе, крамниць, перукарень і т.п.
Чому з магазинів та кафе зникла оплата картою
Коли запрацювала ця вимога, не всі власники маленьких бізнесів виявилися до неї готові. Адже в парламенті були кілька законопроектів, що відтерміновували використання РРО ще на рік, і лише в кінці року стало зрозуміло, що переносити цю вимогу не будуть. Тож не усі власники поспішали закупити фізичні чи програмні касові апарати, сподіваючись на перенесення дати до 2023 року.
«У нас в закладі два ФОПи — один для бара, і там РРО був завжди. Другий — для кухні на єдиному податку, і тут РРО ми поставили з цього року. Апарат купляли на початку грудня й ажіотажу не було взагалі. І розробники РРО не поспішали перепрограмовувати їх під сканування акцизних марок (таке нововведення теж діє з 1 січня). Що ж до маленьких кав’ярень: зазвичай там працює одна людина, бариста, що далека від розуміння того, як працюють каси. Тож зараз додалося багато моментів — навчити персонал працювати з РРО та пРРО», — згадує Олеся Остафієва, співвласниця відьма-бару «Лиса гора».
Інший момент: коли норма закону набула чинності, підприємці фактично виявилися тестувальниками пРРО і перший тиждень після нового року, натрапивши на баги у програмах, вирішили просто тимчасово працювати без термінала, почекати, доки програма перестане глючити (приміром, одне з популярних пРРО-рішень, Checkbox, перший тиждень працювало дуже нестабільно).
Якби влада ще у грудні заявила, що надасть підприємцям адаптаційний період, коли їх не штрафуватимуть за помилки, такого би не трапилося, вважає Остафієва. Але цю заяву озвучили лише 8 січня 2022 року, коли багато кав’ярень уже сховали касові апарати і перейшли на кеш.
Олександр Бучков, керівник техпідтримки компанії з автоматизації кафе та ресторанів Poster, детальніше аналізує цю причину для раптового переходу кав’ярень та кіосків на готівку — відмовились від карт, бо боялися штрафів:
«З 1 січня за першу транзакцію без фіскалізації бізнесу доведеться заплатити штраф у 100% від чеку. За кожну наступну — 150%. Щоб уникнути штрафів, частина закладів, які ще не встигли встановити РРО чи пРРО, просто перестали приймати від клієнтів оплату через термінал».
За його словами, пік реєстрації пРРО був на новорічні свята: кількість підключень рішення від його компанії виросло у 50 разів порівняно з листопадом, а навантаження на техпідтримку — вп’ятеро.
Що ж до того, як довго кав’ярні та магазини працюватимуть лише з кешем — невідомо, але навряд цей період триватиме довго. Адже зараз клієнти звикли до розрахунків картами і обиратимуть заклади, що дають таку можливість.
«Упевнена, що перейдуть на РРО чи пРРО, бо так диктує ринок. Коли поруч працюватиме дві кав’ярні, і лише в одній можна буде розрахуватись картою, користувач обиратиме ту, де є термінал. Коли ми починали працювати 5 років тому, частка розрахунків через термінали на цьому ринку була 30%, зараз десь 85-95%», — вважає Олеся Остафієва.