Нещодавно Apple подала до суду на українського режисера Василя Москаленка через його супергеройську сатиру Apple-Man. Корпорація непокоїться, що глядачі асоціюватимуть фільм з компанією, що може нашкодити бренду, та намагається відхилити заявку на реєстрацію торгової марки Apple-Man на території США.

Режисер стрічки розповів AIN.UA, у чому суть претензій та вимог Apple до його незавершеного фільму та навіщо це американському техгіганту.


Про що та чим особлива стрічка Apple-Man

Це сатиричний супергеройський фільм, комедійна алюзія на фільми Marvel. Головний герой Apple-Man протистоїть суперзлодію, який хоче знищити всесвіт, його надздібність — левітувати яблука.

Василь Москаленко зняв трейлер у себе вдома під час карантину навесні 2020 року.

Apple-Man — це спроба надихнути колег залишатися креативними навіть у такі важкі часи. Приклад, як можна знімати кіно, не порушуючи правил карантину, — так коментував свою ідею режисер.

Невдовзі він опублікував трейлер на платформі Kickstarter, після чого проект набув розголосу — медіа та телеканали США, Німеччини, Австралії, Польщі, Японії та ще ряду країн почали говорити та писати про Apple-Man. На продовження зйомок стрічка зібрала близько $120 000. На сьогодні вона ще незавершена, і Москаленко побоюється, що краудфандингові кошти доведеться витратити на судові процеси.

Головний герой Apple-Man, надздібність якого — левітувати яблука
Скріншот: AIN.UA

Позов Apple: з чого все почалося та у чому суть

Вперше юристи Apple вийшли на контакт з Василем Москаленком влітку 2021 року. “Тоді мені здалося, що це просто якесь непорозуміння. Адже комедійний фільм про супергероя, що вміє левітувати фрукти, немає жодного відношення до діяльності технологічної корпорації”, — говорить режисер.

Через три місяці юрист Apple зв’язався з представником Москаленка у Нью-Йорку та, за словами режисера, безапеляційно заявив, що корпорація проти Apple-Man. Ще через три місяці, техгігант ініціював проти Москаленка справу, надіславши йому 467 сторінок тексту позову.

Одна із головних претензій компанії — споживачі можуть повірити, що Apple-Man пов’язаний, схвалений чи створений Apple. За логікою компанії це може нашкодити її бренду. Тому основна вимога до Москаленка — “відмовитися від юридичного оформлення фільму на території США”. Якщо простіше, Apple хоче, аби подана режисером заявка на реєстрацію торгової марки Apple-Man, яку вже схвалило Управління з патентів і товарних знаків США, була скасована.

Корпорація вимагає заборонити мені вживати бренд Apple-Man стосовно будь-чого, включаючи повнометражні художні фільми про супергероїв та фільми про супергероїв для стрімінгових платформ. Хоча агентство міністерства Торгівлі США, що видає патенти та реєструє об’єкти інтелектуальної власності, схвалило Apple-Man та наголосило, що не має ніяких заперечень, — каже Москаленко.

Режисер стверджує, що обмеження на території США — це лише перший етап. “Якщо Apple досягне своєї мети, та забере собі торгову марку Apple-Man, то вони зможуть у будь-який момент після виходу вимагати вилучити фільм з доступу”, — говорить він.

Як просувається справа

Москаленко спілкується з Apple через свого представника у Нью-Йорку Джеремі Пітера Гріна. Паралельно у відповідь на позов він записав відеозвернення, у якому наголосив, що його стрічка немає нічого спільного з американською компанією, у ній не використовується і навіть не згадується техніка Apple.

У мене в жодному разу немає намірів заподіяти шкоду вашому бізнесу чи бренду. У моєму проекті немає негативних асоціацій з компанією. Я із задоволення надішлю вам фінальний варіант фільму, аби ви могли у цьому переконатися. Це комедія про супергероя, чия суперсила пов’язана з яблуками — фруктом, який люблять у всьому світі, — йдеться у відеоповідомленні.

В Apple відео переглянули, говорить режисер. Адже невдовзі юрист корпорації написав із вимогою влаштувати спільну конференцію.

Навіщо це Apple

Москаленко припускає, що є три причини, чому техгігант так наполягає на тому, аби режисер відмовився від юридичного оформлення фільму на території США:

  1. У планах Apple TV+ — фільми про супергероїв, і вони хочуть прибрати конкурентів. 
  2. Apple хоче запровадити сервіс, що має назву Apple-Man.
  3. В компанії просто хочуть володіти усіма брендами, у назвах яких є слово «яблуко». 

Щодо можливого розвитку подій режисер не спішить робити висновки, враховуючи те, якими, за його словами, колосальними ресурсами володіє корпорація Apple.

Можу сказати лише те, що я дуже поважаю компанію Apple, і сподіваюсь, що ми зможемо домовитися.