2011 рік, обід в університетській їдальні Херсонської морської академії. Один зі студентів поскаржився на те, що у Херсоні довго не міг знайти, де набити дорогу тату. Інший сказав, що знає майстра, який хотів би працювати у цій сфері, та шукає місце. Хлопці зрозуміли – якщо є попит та висока ціна на послугу, значить, буде вигода. Так зародилася студентська ідея, яка згодом переросла у бізнес на 6 країн, який налічує вже 70 студій.
Альона Семко для AIN.Business поспілкувалася з власником компанії VeAn Tattoo Ігорем Ганжа, який розповів, як за 10 років із підприємця-початківця вирости до доларового мільйонера та змусити «працювати» кожен квадратний метр.
Помилки, які привели до успіху
Спочатку Ігор Ганжа разом із другом Ігорем Масалкіним відкрив тату-салон у Херсоні. У бізнес вклали накопичені гроші від стипендій та підробіток з моря – близько 5 тисяч доларів. Назвою обрали сценічне ім’я свого першого тату майстра, який вночі підробляв діджеєм. За задумом цей майстер ділив приміщення із салоном краси, тому що спершу вони відкрили салон краси «VeAn Вeauty», щоб задіяти більше простору майстрами. Це стало першою помилкою в бізнесі.
– Тату кімната з одним майстром приносила більше доходу, ніж сам салон краси з трьома майстрами, – пояснив Ігор Ганжа. – Вести такий бізнес важко навіть з маркетингової точки зору: якщо ми рекламуємося, то чим більше слів-запитів, тим більше рекламний бюджет. Плюс дуже різні типи клієнтів. У людей асоціація повинна виникати лише з однією послугою/продуктом. Відтоді я прийняв рішення – не поєднувати різні види бізнесу. Також зрозумів, що найважливіше – правильне формування звітності та вміння управляти людьми.
Салон краси в Херсоні проіснував всього два роки, а у 2013-му Ігор відкрив першу тату студію в Бердянську. Тут працювали два майстри – з тату та пірсингу й татуажу, а також адміністратор. У цей час Ігор зрозумів, що кожен квадратний метр повинен працювати: якщо площа зали 60 квадратів, то має працювати 6 майстрів, яких необхідно забезпечити матеріалами та клієнтурою.
Потім він орендував приміщення у торгівельних центрах Херсону, Бердянська, Маріуполя, Києва та інших міст. Це помилка №3: не можна працювати з великими компаніями, бо чим більший твій партнер, тим більше йому плювати на тебе. Зокрема, ТЦ можуть підвищувати суму оренди тричі на рік і їх не турбують дрібні проблеми орендарів. Отже, наступне правило, яке вивів для себе Ігор: треба працювати з людьми, які знаходяться на одному рівні з тобою і з якими ти можеш поговорити.
Поступово бізнес розвивався й Ігор відкривав все нові й нові міста. Свою бізнес-політику будував так: приїжджав в будь-яке місто та вивчав конкурентів й тематику. Якщо у конкурента дороге приміщення із дуже дорогим ремонтом в дорогому місці, то не можна відкриватися гірше, ніж він. Міста з сильними конкурентами він залишав на потім, а за 10 років і сам став сильним конкурентом.
-Зараз кожен місяць я намагаюся купити нове приміщення. Для того, щоб не було орендної плати, кожен день ми оптимізуємо нашу компанію, – розповідає Ігор. – Сьогодні ми відкриваємо, як мінімум, два заклади в місяць. Зараз працює 70 студій у шести країнах: Україні, Угорщині, Чехії, Литві, Польщі та Німеччині. Найбільша мережа тату студій – в Україні (43), наступною йде Польща, де зараз відкривається 18-та студія, потім Німеччина, в якій стартує робота п’ятої студії. В системі працює більше 500 співробітників.
Відкриття однієї нової студії обходиться від 10 до 40 тисяч доларів (в Україні – 10-15 тисяч, у Польщі – 20-25 тисяч, у Німеччині – 30-40 тисяч). Інвестиції окупаються щонайменше за 4 місяці і щонайбільше – за 5 років.
По всій Європі бізнес можуть вести нерезиденти. Там у мережі студій VeAn Tattoo оформлені товариства, в яких керівником є Ігор Ганжа.
В Україні компанія VeAn Tattoo заробляє близько 600-900 тис. грн. на місяць. Проте системи відносин в Україні та Європі відрізняються: в нашій країні діє партнерська система і відкриваються ФОПи, в Європі ж заборонено працювати з ФОПами, тому там діють однойменні компанії та фірми.
У VeAn Tattoo є власна система обліку та контролю CRM VEAN (Customer Relationship Management), яка будує, аналізує, та головне, контролює діяльність всієї компанії. Це прикладне програмне забезпечення призначене для автоматизації взаємодії з клієнтами (замовниками), зокрема підвищення рівня продажів, оптимізації маркетингу та поліпшення обслуговування клієнтів. Робота системи контролює 10 відділів кампанії. Цю систему розробляли близько трьох років.
Правила партнерства
Стратегія компанії змінюється з роками. Перші чотири роки вона будувалася виключно на партнерстві. Причому Ігор шукав партнерів у різних містах. Переважно це були друзі чи друзі друзів, які добре себе зарекомендували. Потім людина «заходила» зі своїм капіталом, який мав бути трохи меншим за капітал компанії.
– Це робилося для того, щоб ключове слово залишалося за мною і я міг впливати на процеси. Компаньйон брав на себе управління персоналом, а я – управління бізнесу: організацію реклами й маркетингу, – пояснює Ігор.
Так відкрилося 25 перших міст. Прибуток ділився в залежності від вкладених коштів.
Потім деякі адміністратори переросли в керуючих на зарплатні. Їм надали персонал, клієнтуру та навчили, як вести бізнес. Так було відкрито ще 25 студій.
Коли ж керуючі переростають роботу на зарплатню (добре себе зарекомендують та мають необхідні навички), «включається» третя система – вони стають партнерами, тобто можуть викупити акції іншої країни та поїхати туди працювати.
-Конкуренти роблять нас краще і всі конкуренти, які з’являлись, щось давали нашій компанії, – вважає Ігор.
Усім майстрам гарантовано надається більше 50% клієнтів. Іншими словами, йому приводять клієнта, а він просто творить. Коли ж він сам дає більше 50% клієнтів та виходить на найвищий рівень робіт, то стає топ майстром компанії. У цьому випадку йому забезпечують ще більший, максимальний, комфорт, топове обладнання та навчання. Також він отримує можливість працювати у різних країнах світу.
В середньому тату майстер в Україні заробляє від 30 тисяч гривень на місяць, зарплатня топ майстрів, які працюють на декілька країн, досягає і 130 тисяч гривень. У Європі може сягати 6-7 тисяч євро.
До послуг амбіційних спеціалістів – навчання у Центрі дипломування майстрів у Чехії, участь у щорічних тату фестивалях, асоціації тату майстрів.
Центральний офіс як швейцарський годинник
За словами Ігора Ганжи, центральний офіс, розташований у Бердянську, працює як швейцарський годинник. Цього вдалося досягти завдяки тому, що він об’єднав 10 систем управління топових компаній світу та самостійно їх дописав та доробив.
Центральний офіс складається з двох триповерхових будівель: в одній працює маркетинговий відділ, відділ контенту та наповнення, рекламний відділ, відділ запуску та інтеграції нових країн; в другому – юридичний, бухгалтерський, економічний відділи й відділ розробки та аудиту.
Впроваджена система, яка забезпечує безпеку та контроль за співробітниками. Застосовується багаторівнева система мотивації, кожен співробітник працює з чіткими задачами та обов’язками. В офісах використовується погодинна праця. Але можна працювати у будь-який день або час, головне – закрити всі задачі та виконати всі плани.
-Людей мало мотивує зарплатня, – вважає власник компанії. – Основна задача – правильно прописана мотивація, а вона повинна бути такою: якщо співробітник добре працює – він отримає великі гроші, якщо погано – маленькі. І при цьому необхідно проводити конкурси та командні ігри. Діє система рейтингів та рангів.
Співробітникам необхідно відвідувати майстер-класи, але в кожного є можливість відпочивати. Є своя профспілка.
Щоб протистояти мігруванню спеціалістів за кордон, компанія намагається запровадити європейські стандарти та оплати, але якщо не допомагає то ми можемо «пересаджувати» своїх людей у свої ж заклади, розташовані в інших країнах.
Сам Ігор здебільшого перебуває в Бердянську, але два-три рази на квартал відвідує офіси інших країн. Другий за величиною офіс компанії базується в Польщі.
У найближчих планах – масштабування VeAn Tattoo, а саме – відкриття нових салонів у Європі, планується до кінця року відкрити ще 30 закладів.
Місія – у «ремонті» бізнесу
Паралельно з роботою студій VeAn Tattoo працює 25 проектів. Серед них є соціальні, які вирішують багато питань та проблем інших людей. Наприклад:
- спортивні та туристичні тури на квадроциклах, мотоциклах і багах;
- робота пансіонату для людей похилого віку та догляд за ними;
- благодійна допомога дітям, тваринам та людям з обмеженими можливостями;
- відновлюються старі занедбані будівлі, які переробляються у нові бізнес-центри (для оренди приміщень та розвитку інфраструктур районів міста);
- фінансово підтримуються: футбольна команда «Арсенал Віан Тату», перспективні спортсмени та спортивні змагання.
Наразі найголовніший проект – Vean Business Group, який спрямований на допомогу молодим та талановитим людям для розвитку їхнього власного бізнесу. Його головна мета – підтримати молодих підприємців та компанії України, які перебувають у важкому фінансовому положенні, творчій кризі або хочуть масштабувати свій бізнес в Україні та Європі. Для цього надається безкоштовна допомога та грант на перспективний стартап у розмірі 100000 доларів.
Свою місію Ігор Ганжа бачить у «ремонті» бізнесу: інженер за фахом, він полюбляє вивчати механізми роботи. Йому подобається розбиратися, як що працює, – такий собі спортивний інтерес.
-Колись на флоті я ремонтував багато техніки та механізмів, а зараз розбираюся, чому не працює бізнес, – пояснює власник компанії. – Тому я купую багато проектів, але не всі вдається реанімувати. Найбільший кайф отримую, коли бізнес не працює, а потім вдається його полагодити та масштабувати.
Підготувала Альона Семко