20 квітня 2022 року стало відомо, що онлайн-магазин продуктів Goodex більше не працює. AIN.UA дізнався у засновника сервісу Владислава Савченко про причини закриття бізнесу в Україні. Зокрема, в Goodex розповіли про величезні втрати через війну та зміну фокусу на європейські ринки.
«Головна причина – війна»
Зупинка проекту Goodex безпосередньо пов’язана з війною, розповідає Владислав Савченко. За його словами, здійснювати логістику під час бойових дій було небезпечно і в принципі неможливо. Закуповувати товари та працювати з постачальниками також, оскільки зупинилися всі оптові бази, виробники, дистриб’ютори.
«Станом на 22 квітня 2022 року половина не працюють або працюють віддалено, а оскільки це матеріальний бізнес – все працює дуже погано і повільно. Ми досі не отримали оплати частини повернень, зроблених до війни. Тож судіть самі», – Владислав Савченко.
Говорячи про безпосередній вплив війни, Савченко уточнює: жоден співробітник не вийшов на роботу, за винятком бухгалтерії яка діяла віддалено. Люди сиділи в бомбосховищі, через що навіть засновник онлайн-магазину не міг отримати доступ на склад і приїхати оцінити ситуацію.
Половина персоналу виїхала з міста о 5-6-7 ранку першого дня повномасштабної війни, решта були в Києві і частково на зв’язку. Оскільки ніша Goodex – це закупівлі про запас і високий чек на рівні $55-70 з сегментом середній плюс – ці люди практично всі виїхали з Києва. Також, говорить Савченко, цільова аудиторія Goodex – дівчата й жінки. Більшість з них поїхала за кордон, і досі перебувають там чи щонайменше на західній частині України. Загалом, у проекту Goodex було близько 28 000 клієнтів.
«Перспектива запуску від розуміння всього цього віддалилася. Кур’єри вивозили сім’ї, клієнти релокувались, співробітники боялися виходити. Проект за таких умов існувати не міг», – Владислав Савченко.
«Зберегли лише ІТ-команду»
Владислав Савченко стверджує, що збитки Goodex величезні:
«Повністю зупинено бізнес з оборотом $8 млн на рік. Це навіть з мультиплікатором 1 втрата $8 млн капіталізації, $3,8-4 млн інвестицій у розвиток проекту, команду, маркетинг, єком-продукту, 13 підпроектів всередині проекту – це теж збиток».
Продукти, які залишалися на складі Goodex, команда роздала в школи, садочки, ЗСУ та ТРО. Так само вчинили з частиною холодильного обладнання. Пакувальні матеріали, хімію, тару, термосумки, термоупаковки віддали волонтерам та в кафе які годували Київ безкоштовно. Все це на суму до 1 млн грн.
Вдалось зберегти лише IT-команду, говорить засновник Goodex: вона перейшла на зовнішні проекти в рамках компанії Powercode, частина пішла на польський проект, який працює під брендом Foodex24.pl. Близько 100 працівників втратили роботу. Усі зарплати та заборгованості компанія закрила – це ще операційний збиток близько 2 млн грн.
«Фокус зараз – європейські ринки»
Зараз компанія змінила фокус на європейські ринки. Проект Goodex перезапускається як двостороння маркетплейс-платформа для оптових закупівель товарів з Європи в Україну, оскільки багато постачальників та виробників збанкрутували і катастрофічно не вистачає продуктів харчування (платформа буде запущена протягом двох тижнів).
«Зараз європейським менеджментом вже обробляються замовлення з України, продано більше 10 фур тушонки європейського виробництва, 3 фури солі, 2 фури цукру, кілька фур бакалії», – Владислав Савченко.
У такому форматі проект під брендом Goodex відновить роботу. На платформі можна буде знайти перелік продукції, доступної до оптового замовлення. Також можна буде розмістити запит на придбання конкретної продукції європейського виробництва.
Для запуску проекту в Україні в тому вигляді, який він був до війни, коментує Савченко, потрібен або операційний партнер, який готовий взяти на себе транзакції за складом, логістикою, упаковкою та закупівлями, або закінчення війни зі зрозумілою перспективою ведення бізнесу та його розвитку. Останній сценарій Владислав бачить реальним не раніше ніж через рік.
«В Польщі вийдемо на обіг 2,5 млн євро на рік»
Нагадаємо, в 2021 році компанія запустила онлайн-супермаркет у польському місті Бидгощ. Проект у Польщі називається Foodex24 і за словами Владислава Савченка він став пріоритетним у рамках Q-commerce інтересів компанії.
Проект працює в гібридному форматі офлайн + даркстор та здійснює продаж по всій Польщі. У співвідношенні березень до лютого проект зріс на 50%, незважаючи на спад з 24 лютого по 10 березня 2022 року. На даний момент він виходить на обіг 2,5 млн євро на рік, при тому що запущений був у вересні.
«Пов’язано це частково з тим, що компанія займалася гуманітарною допомогою для переселенців, так і в цілому Україні. Було відправлено за перші три тижні понад 50 фур гумдопомоги, яка роз’їхались Україною», – Владислав Савченко.
Станом на 22 квітня 2022 року інвестиції в польський проект складають 1 млн євро. Савченко підкреслює, що Foodex24 вдалося обійти всі локальні магазини в онлайні зі схожим асортиментом за 3 місяці. Сервіс робить 200-400 продажів на день на сьогоднішній момент.
«Були проблеми з асортиментом через війну, бо український товар зараз не може виїжджати до Європи. Тому вирішили переглянути асортиментну матрицю і вже провели низку експериментів із продукцією представленої у нашому Foodex24.pl», – Владислав Савченко.
Загалом, за словами Савченка, проект в Польщі виглядає дуже привабливо з погляду ефективності вкладених інвестицій до капіталізації.