Українська компанія Culver Aviation розробляє власні дрони. Але не продає їх, а надає як сервіс DaaS — Drone-as-a-Service. В компанії продають сервіси на основі знімків земної поверхні, які роблять БПЛА (по простому — дрони) власної розробки. З початку війни Culver Aviation передав кілька штук Збройним силам. Редакція AIN.UA розпитала у керівника компанії Олександра Даниленка про роботу під час війни.

Олександр Даниленко. Фото тут і далі: Culver Aviation

Чим компанія займалась до початку війни, про плани на майбутнє?

Минулого року компанія отримала інвестиції від холдингу TECHIIA. Ми будували парк літаків, збирали команду, навчали пілотів. З цього березня планували запускати послуги: створення ортофотопланів, обмір полів, агромоніторинг, інспекція автодоріг тощо.

Окрім того, наш департамент R&D розробляв новий інноваційний продукт, який ми збираємося презентувати влітку. 

Бачив, що компанія передала армії України 6 дронів. Можете розповісти, що це за дрони та яке їх призначення? 

Ми передали літаки моделі SKIF. Вони не є військовими — модель створювали для цивільних комерційних завдань. Але українській армії потрібні ясні очі в небі, а наші літаки як раз швидко збирають інформацію з повітря та дають чітку картинку. У певних сферах вони дуже корисні. 

Підрозділи, які отримали літаки, передають хороші відгуки про технічні характеристики апаратів і про комплексну систему моніторингу як таку. Ми не модифікували літак спеціально під військові завдання, тому що він «з коробки» вже багато чого вміє. Наприклад, за один заряд батареї SKIF може пролетіти 60 км туди й повернутися назад або облетіти квадрат території в 10 000 га. На фотографіях, які він знімає, видна кожна травинка, бо на літаку встановлений найсучасніший фотоапарат з високою роздільною здатністю. 

Дрони досить дорогі (4,8 млн грн сумарно) — в чому їх особливість, що ціни такі високі?

Давайте деталізуємо. По-перше, дрони ми не продали, а подарували. Тому вказана вартість апаратів — індикативна, це не ціна продажу. Ніхто — жодна державна структура, підрозділ чи волонтер — не заплатив за наші літаки жодної копійки. 

Варто зазначити, що в бізнесі Culver Aviation і немає моделі продажу дронів. Ми продаємо сервіси. Збройним Силам України ми передали частину нашого парку БПЛА. Фактично витягли апарати з власних активів, щоб ці літаки рятували життя наших захисників і українців, нас із вами.

По-друге, для ринку 800 000 грн, тобто приблизно $27 000 — низька ціна. Якщо розібрати технічні характеристики, можливості комплексу SKIF, кількість інновацій, то в середньому аналог обійдеться в $40 000. Маю на увазі моделі для комерційних завдань. А якщо розширити список порівняння з військовими дронами — а SKIF фактично з ними вже конкурує, бо діє на передовій — ми вийдемо на ще вищі ціни. Нещодавно була новина: Харків купив німецький безпілотник Quantum за 200 000 євро. Навіть якщо в комплекс Quantum входить кілька літаків, розділивши на 3 або 4, отримаємо від 50 000 євро за штуку. Клас у них приблизно такий самий, як у нашого. 

По-третє, варто порівнювати пристрої одного типу з однаковим цільовим призначенням. Некоректно ставити в одну лінію з літаком, приміром, «домашній» коптер DJI за $2-3 тисячі. Навіть професійна лінійка коптерів, яка коштує $25-30 тисяч, має в рази менші час і дальність польоту, а подекуди і якість картинки. 

Чи немає замовлень від держави на якісь спеціальні дрони? Можливо вже з’явилось держзамовлення? 

Наш принцип — не працювати за державні кошти. Якщо в нас будуть замовлення від офіційних представників держави для ЗСУ на виготовлення дрон-комплексів, ми запитаємо лише про необхідну кількість. Гроші для виготовлення залучимо самі за рахунок власних обігових коштів та від зарубіжних донорів, тощо. 

Така наша позиція: не брати кошти з українців та зменшувати бюрократію на шляху від розробки до видачі тим, хто буде користуватися літаками. 

Попит на комплекси є. Ми не пропонуємо спеціальні модифікації — на їхні виготовлення піде додатковий час, якого немає. Є відтестована, збалансована серійна модель — і ми готові допомагати нею тим, кого влаштовує її функціонал. 

Як змінився бізнес з початком війни?

З наданням сервісів зараз складно — небо в Україні закрите для комерційних компаній. Проте ми працюємо над способами відновлення сервісів, тому що експертиза з повітря потрібна — наприклад, при оцінці пошкоджень. Також навіть зважаючи  на військову ситуацію, працюють аграрії, яким потрібні послуги у сфері точного землеробства, вести агромоніторинг врожаю тощо. 

Нам вдалося перевезти частину виробництва й команди та швидко поновити роботу R&D департаменту. Розширимо виробництво, щоб випускати комплекси якомога швидше.

Ми відкрили школу операторів дронів. Навчання безкоштовне, і певних вимог, крім бажання, ми не висуваємо: хочемо допомогти людям знайти нову перспективну роботу або надати можливість допомогти державі своїми професійними навичками. За перших дві години отримали 120 заявок на участь. Кожен тиждень проходять навчання десять майбутніх спеціалістів, а найкращі отримують рекомендацію від компанії.