Українська громадська організація «Мрія для кожного» отримала патенти на «зелені» номери для електромобілів. Тепер ГО вимагає з кожного власника електрокарів платити за користування знаками після їхньої реєстрації. А за відмову це робити грозять штрафами і навіть виправними роботами.
Видання Autogeek розібралося, звідки зʼявилися патенти і чому власникам електрокарів не варто сприймати посягання ГО серйозно.
Що сталося
Наприкінці травня 2022 року «Мрія для кожного» опублікувала в себе на сторінці Facebook повідомлення, згідно з яким власникам електромобілів, які отримали при реєстрації «зелені» номерні знаки, доведеться їх перереєструвати та сплатити вартість номера на рахунки організації.
«Доводимо до вас інформацію, що стосується всіх власників електротранспорту. Усім, хто поставив транспорт на облік та отримав зелений номерний знак, потрібно переоформити та сплатити вартість номера на банківські реквізити організації Громадська Організація «Мрія для Кожного». Це пов’язано з тим, що автономери зеленого кольору для електротранспорту є власністю Громадської Організації «Мрія для Кожного», – сказано в повідомленні.
До публікації додаються свідоцтва на промисловий звʼязок, а гроші, отримані від продажу автономерів, обіцяють передати на потреби ЗСУ.
Власників електротранспорту, які не виконають перереєстрацію, лякають штрафами і навіть тюремним увʼязненням.
«У разі відмови від перереєстрації та оплати, ви порушуєте авторські права на корисну модель використання автономерів без дозволу. Відповідно до законів щодо порушення інтелектуальної власності закону України передбачається штраф у розмірі від 51 000 грн, – пишуть в ГО. – (…) або виправні роботи до 2 років, або позбавлення волі, строком до 6 років, з конфіскацією та знищенням усіх екземплярів творів, матеріальних носіїв комп’ютерних програм, баз даних, виконань, фонограм, відеограм, програм мовлення та знарядь та матеріалів, що спеціально використовувалися для їх виготовлення».
Звідки взялись ці патенти
Згідно даних Укрпатенту, патенти зареєстрував Валентин Олександрович Пожарський, який, згідно відкритих даних, є керівником ГО. Гроші на патентування зелених номерів він збирав з допомогою краудфандингу: у грудні 2020 року “Мрія для кожного” шукала партнерів у бізнес-проект «з надання послуг для власників електромобілів».
Згідно опису, бізнес-ідея полягала у тому, що партнери патентують деяку послугу для власників електрокарів (як тепер вже зрозуміло, послуга – це видача зелених номерів). На це потрібен стартовий капітал від 350 000 грн до 500 000 грн, якого у ГО не було, тому Пожарський вирішив залучити сторонніх інвесторів. Патент надавав би ділкам монопольне право на даний вид послуг.
Партнеру, який надав би половину необхідної суми, обіцяли від 12 млн грн прибутку.
«В Україні їздить вже 25 000 електромобілів! Зробимо невеликий підрахунок: 25,000 штук авто * 1000 грн. = 25,000,000 гривень. Якщо мінімальна вартість послуги буде 1000 грн. і поділити це 50 на 50 ось 12,500,000 гривень. Це вже і є Ваш прибуток, і ви відбили свої 350,000 грн!» – підрахували в «Мрії для кожного».
При цьому, 1000 грн пропонувалась саме як мінімальна вартість послуги, а максимально Пожарський планував брати з власників електрокарів 3890 грн.
Що робити власникам електрокарів (нічого)
Заявки від Валентина Пожарського на патенти були подані у листопаді 2021 року. Проте, ще у 2010 році МВС запатентувало промисловий зразок «номерний знак для транспортних засобів», який мав саме таку форму. Нові запатентовані номери лише частково відрізняються від старих.
Разом з тим, згідно українського законодавства, у випадку патентування новизна зразку має бути однозначною.
Промислові зразки вважаються ідентичними у разі, якщо їхні суттєві ознаки відрізняються лише незначними деталями.
Закон України
Пожарський та його ГО не запатентували нічого принципово нового та відмінного від номерних знаків, запатентованих раніше МВС. Отже претендувати на авторське право вони не можуть – їх патенти можна оскаржити.
«Я би порадив всім, до кого цей громадянин буде звертатися з вимогою сплатити кудись якісь кошти, подавати заяву у правоохоронні органи та подавати цей патент на оскарження», – коментує адвокат з питань захисту Інтелектуальної власності Владислав Білоцький.
У коментарях Autogeek він пояснив, чому Пожарському взагалі видали ті патенти і яку юридичну силу вони мають.
- «Проблема промислових зразків – у тому, що по них проводиться лише формальна експертиза. По суті, перевіряють лише, чи не порушує зразок публічний порядок, норми моралі, чи всі документи були подані і таке інше. Фактична експертиза не проводиться», – пояснив Білоцький.
- Між тим, саме на фактичній експертизі визначається, чи є промисловий зразок новим та індивідуальним. Тобто, основний критерій такої перевірки – новизна.
- «Зважаючи, по-перше, на те, що новизни тут немає і бути не може, оскільки патент на ці номери МВС отримав ще у 2010 році (хоча патент вже і не діє), по-друге, заявник не є автором цього зразка. Тому є всі підстави вважати цього громадянина «патентним тролем», – підсумував юрист.
Патент Пожарського можна оскаржити двома способами.
- Через відправлення на експертизу, яку проведе уповноважений орган, та відмінить ці патенти.
- Одразу звертатися до суду, згідно з рішенням якого цього «патентнго троля» змусити сплатити всі судові витрати.
Autogeek звернувся до організації «Мрія для кожного» з проханням прокоментувати законність вимог сплачувати за користування «зеленими» номерами. На момент публікації матеріалу відповіді не надійшло.