Криптоігри обіцяють перетворити заробіток в гру, роздають цінні NFT за дії і створюють великі платформи для їх обміну. Однак в результаті ринок більше схожий на велику спекуляцію, на якому заробити можуть невеликий відсоток успішних гравців. Видання The Next Web розібралося, чому не варто довіряти криптоіграм. Редакція AIN.UA переклала матеріал.

Ринок росте

Відеоігри все частіше додають в геймплей блокчейн-технології, NFT та інші «цифрові активи». З’являються нові ігри виключно на базі цих технологій, а традиційні ігри оновлюються, щоб додати блокчейн. Станом на жовтень 2021 року на криптоігри припадала більш ніж половина активності ринку блокчейну. У той самий час багато організацій закликають до жорсткішого регулювання ринку криптовалют.

Поява криптоігор приблизно збігається зі зростанням блокчейну Ethereum, запущеного у 2015 році. Ethereum з’явився як платформа для створення та розміщення децентралізованих програм. Такі ігри, як World of Warcraft і EVE Online, де предмети купують і продають за віртуальні валюти, стали платформою для тестування функцій Ethereum.

Поширеною моделлю в криптоіграх є використання двох типів криптотокенів. Одним з них є токен управління, який дозволяє торгувати. Інший — це утиліта, яка використовується для виконання певних дій у грі. Ігрові активи, наприклад, меч або електронна спортивна картка, також можуть мати форму NFT, причому кожен унікальний токен представлений у блокчейні.

Ігрові активи продають як інвестиції в майбутнє

Зазвичай NFT і токени управління є спекулятивними активами, які можна купувати та продавати на біржах криптовалют або NFT. Але сумнівно, чи мають вони якусь фундаментальну цінність. Багато ігрових токенів у кращому випадку нестабільні, а в гіршому — нічого не варті. Проте прихильники криптоігор намагаються продати їх як інвестиції. 

Крипто-венчурний капіталіст та співзасновника Reddit Алексіс Оганян каже, що криптоігри дозволять гравцям фактично заробляти, накопичуючи активи, які мають певну вартість у фіатних грошах. Таким чином грою стає процес пошуку «цінних» токенів, який триває цілодобово і змушує гравців постійно шукати прибутку. 

Розробники криптоігор в теорії також зможуть отримувати більше грошей, аніж їм могли б принести класичні ігри. На платформах для розповсюдження ігор, таких як Phantasma, розробники вносять певну кількість криптовалюти платформи в обмін на розміщення своєї гри. Однак поки не зрозуміло, чим це відрізняється від звичної моделі, в якій дистриб’ютори стягують фіксовану плату. Насправді хостинг в обмін на криптовалюту, можливо, є більш проблематичним, якщо врахувати, що ціни на токени піддаються волатильності.

Хто справді може заробити

Деякі люди, включаючи прихильника Web3 Грега Айзенберга, вважають, що ігри з підтримкою блокчейну можуть перерозподілити частину доходу, отриманого ігровими компаніями, між гравцями.

Дедалі більше людей зі сфери блокчейну вважають, що сама гра може стати формою роботи, якщо токени мають цінність. Модель гри заради заробітку вже назвали «P2E». Найвідомішим таким прикладом є Axie Infinity, гра в стилі покемонів, в якій можна отримати токени. В якийсь момент вони мали високу грошову вартість. Однак Axie та інші подібні компанії вимагають від гравців придбати дорогу NFT, перш ніж почати грати і заробляти у моделі P2E. В результаті усі, окрім найуспішніших гравців, отримують прибуток менший за першочерговий внесок.

Деякі традиційні розробники ігор прийняли блокчейн. Минулого року французький ігровий гігант Ubisoft запустив власну криптоігрову платформу під назвою Quartz. Інші компанії були менш активними. Великі дистриб’ютори, включаючи Valve, відмовилися від блокчейну. Багато розробників інді-ігор взагалі заявили, що блокчейни, а особливо NFT, є шахрайством, яке посилює негативні сторони капіталізму.

Через крах ринку криптовалют на початку цього місяця більшість токенів криптоігор втратили вартість. Проте це не зупинило активних інвестицій. Що найважливіше, злети та падіння на ринку криптовалют не впливають на фундаментальні проблеми в цінності криптоігор.