Христина Савчук, PR-менеджер в продуктовій IT-компанії OBRIO з екосистеми Genesis, в колонці для AIN.UA розповіла, про що актуально комунікувати зараз, та як ефективна комунікація допомагає бізнесу.

Христина Савчук, фото надане автором

OBRIO — продуктова компанія з екосистеми бізнесів Genesis, яка працює в чотирьох напрямах: Mobile, Web, SaaS, GameDev. Щороку OBRIO зростає на 500%. Найбільший проект компанії — застосунок Nebula, яким користуються понад 16 млн людей у 50 країнах. 

Комунікації з боку компанії виконують стратегічне значення і мають на меті досягати бізнес-цілі. Особливо актуальним це питання стає під час кризових періодів. Повномасштабна війна стала одним з них.

Крім цього, комунікації з боку бізнесу мають значний вплив на репутацію. Результати щорічного дослідження репутації Global RepTrak Reputation Score 2022 свідчать про те, що важливість репутаційного капіталу за рік сягнула позначки 74,2 %.

Це пов’язано з тим, як компанії долали наслідки COVID-2019. Тоді це було викликом для багатьох провідних компаній світу, зараз в Україні випробування нового рівня складності. 

Для багатьох колег та власників бізнесу перші кроки в той період стали часом викликів. Хтось спершу залучився до допомоги евакуації команди у безпечні місця, хтось — допомагав сім’ї. Комусь знадобився час, щоб прийти в себе. Досвід показав, що комунікація корисні ініціативи, навіть під час війни, корисна. Цього не варто боятися, тому що таким чином є можливість підняти бойовий дух українців та показати приклад іншим компаніям та людям. Що варто робити, коли сталася кризова ситуація? Про це, ґрунтуючись на власний досвід, детально розповім у колонці. 

Оперативно та відкрито комунікуйте про свою позицію

Як показує аналітика та результати опитування, проведеного рекрутинговим агентством VP Team,  відкрита позиція компанії з підтримкою України — основи для розгляду компанії як потенційного роботодавця. 

Нашим першим кроком була підтримка фонду «Повернись живим», евакуація команди у безпечні місця та допомога тим спеціалістам, які пішли в ЗСУ — обороняти Україну.

Спершу були думки про те, що комунікація про ці активності сприйметься негативно. На підсвідомому рівні я розуміла, що війна, яка почалася 8 років тому, не завершиться через 2 тижні. А бізнес не припиняв працювати, команда масштабувалася та пошук нових талантів продовжувався. 

Щоб допомогти прийняти керівництву рішення про комунікацію під час війни, можна використовувати наступні аргументи:

  • Варто відкрито комунікувати про позицію компанії, ставлення до війни та підтримку України. Стратегічно це матиме вплив на сприйняття з боку потенційних кандидатів.
  • Висвітлення волонтерства як командою цілком, так і від окремих людей — нормально. Це ще один варіант допомоги та залучення, донесення необхідності участі з боку українців. 
  • Комунікація зі ЗМІ, які користуються довірою, та оперативна підготовка коментарів — важливі кроки під час кризової ситуації. Цей пункт вагомий для компаній, які дбають про свою репутацію. Наприклад, надавали інформацію про підтримку армії, допомогу команді та зміни, які відбулися внаслідок початку повномасштабної війни.

Довіра для спеціаліста з комунікацій з боку менеджменту компанії — надважлива. Так проявляється ставлення до команди, рівень довіри та цінності тебе як професіонала. Якщо немає спеціаліста такого профілю, необхідно вести комунікацію від імені СЕО, або топменеджменту компанії.

Зрозумійте як можете бути найбільш корисними

Війна затягується. Оптимістичні прогнози щодо завершення бойових днів через 2 тижні, припинилися. Економіка потребує відновлення, все більше людей знаходяться у пошуку робочих місць. Хотілося б бути більш позитивною, однак, це все факти. Детально можна дізнатися про стан ринку праці на сайті Державного центру зайнятості.

Кожен бізнес має свою сильну сторону, яку варто перетворити на важіль впливу під час кризової ситуації.

Це може бути консультування стартапів з сфери, в якій ви професіонал, або ж надання можливостей професійної реалізації, підтримки вразливих груп населення. 

Ґрунтуючись на це, вирішили підтримати та допомогти українцям:

  • Створювали дописи з безкоштовними ресурсами для навчання українців, поширювали серед знайомих, яким це було корисно. Статистика показує, що такі ресурси підписники найбільш поширювали та зберігали. 
  • Надали змогу дізнатися більше про IT-сферу, яка виявилася найбільш стабільною. Для цього проводимо онлайн-вебінари, розповідаємо про професійні шляхи наших співробітників та ділимося порадами у соціальних мережах.
  • Підтримуємо ініціативи інших компаній. Наприклад, долучилися до діяльності Projector Creative & Tech Foundation, мета якої — надихнути та навчити новим професіям у креативних та IT індустріях 5000 українських жінок, які тимчасово залишили рідні міста. Фахівці з нашої команди стали менторами, донати з консультацій спрямовані на підтримку ЗСУ. Крім цього, маємо на меті більше розповідати про IT-сферу під час вебінарів від наших експертів. Ділитися знаннями та надихати українців — необхідно зараз. 
  • Масштабувати команду та надавати робочі місця  українцям. Це не припиняли та продовжуємо робити. Оскільки цільова аудиторія бізнесу знаходить в США та Європі, залучаємо таланти у команду.
  • Долучилися до StartUp Academy від Genesis&Meta. СМО OBRIO Анна Хома поділиться з підприємцями інформацією про роль цифрового маркетингу для ефективного масштабування бізнесу, з мінімальними ризиками.

Станьте максимально корисними своїми продуктами та усіма каналами комунікації 

Якщо ваш продукт має багато користувачів у світі, ви партнери міжнародних компаній — не мовчіть, розповідайте усім про правду, залучайте до допомоги, докладаючи максимум зусиль.

Нашими продуктами користуються 16 мільйонів людей з усього світу. Маючи можливість донести правду та дати інформацію, як можна підтримати Україну було необхідно для команди. Перш за все:

  • Зробили комунікацію у застосунку Nebula. Завдяки цьому мільйони користувачів з усього світу змогли дізнатися про те, що Росія вторглася в Україну та як можуть  допомогти.
  • Надали безплатний доступ до платформи з автоматизації маркетинг-процесів AdBra за промокодом «Слава Україні». Мета — підтримати та надати змогу масштабуватися українським бізнесам в умовах кризи без збільшення бюджету на відділ маркетингу. За період двох місяців ним скористалося 23 бізнеси та фахівці. 

Розповідайте волонтерські історії

Це win-win історія, тому що:

  • Необхідно для країни. Зараз важливо продовжувати боротися. Війна не закінчилася, потреби армії не зменшилися, ресурсів для продовження боротьби потрібно багато. Такі формати мають на меті залучити більше людей до допомоги та підняти бойовий та незламний дух українців!
  • Важливо для компанії  — знову ж таки для відкритої позиції, цінності команди та соціальної відповідальності.
  • Корисно для команди, яка розумітиме свою цінність та буде ще більш змотивована, стане прикладом для наслідування.  

Зараз особливо важливо розповідати історії допомоги, надихати ними українців та нагадувати ще раз про те, що війна не закінчилася. Коли побачила статистику, що про Україну та війну на території нашої держави почали говорити менше — виникло бажання ще більше доносити необхідність залученості та допомоги з боку кожного. Дані  NewsWhip свідчать про те, що під час першого тижня повномасштабного вторгнення росії в соціальних  мережах було присутньо 109 млн взаємодій із публікаціями про війну в Україні. Тоді як 31 травня цифра сягнула 345 000. Різниця — зменшення зацікавлення у 22 рази. Це може бути наслідком того, що суспільство звикає до нової реальності або ж не хоче поширювати негативні настрої та дестабілізувати моральний дух.

Однак, комунікувати про війну необхідно. Особливо про те, як допомагаєте самі, ваша команда. Це може бути як підтримка мітингів за кордоном, доєднання до роботи волонтерських центрів, так і надання фінансової допомогти армії, людям, які змушені були покинути свій дім. Звісно, не всі готові говорити публічно про те, як допомагають. Але точно знайдуться ті, хто матиме достатньо мотивацію, щоб поділитися та залучити ще більше людей. 

Комунікувати під час війни важливо, тому що це:

  • Спокій з боку потенційних кандидатів, клієнтів, партнерів. Розуміння чіткої позиції та того, що бізнес продовжує функціонувати, команда збереглася. Кандидати перевіряють сторінки в соціальних мережах компанії, їм важлива позиція щодо війни, підтримки України та відмови від всього російського. Це перший крок до розгляду, або відмовити від пропозиції переглянути вакансію. Партнери та клієнти розуміють, що компанія адаптувалася до нових умов та продовжує функціювати. 
  • Довіра та лояльність з боку команди — тут грає роль як внутрішня взаємодія, так і зовнішня. Розповіді про волонтерство, залучення до соціально-важливих ініціатив збільшує гордість бути частиною та бажання допомогти інших членів команди.
  • Приклад для наслідування, залучення інших компаній, а, відповідно, більший рівень підтримки. 
  • Стратегічний вплив на репутацію. Тут важлива оперативність, послідовність, обдумування реакцій різних стейкхолдерів. Комунікація, яка відбувається зараз, матиме вплив у майбутньому. Для того, щоб репутація компанії, яка будується роками, не знизилася, потрібно не забувати про вчасні та обдумані реакції. Навіть на передбачувані та жахливі події, які стали нашою реальністю.

Комунікації під час війни — виклик, який постав перед українськими компаніями. Довіра до спеціалістів з комунікацій, бажання допомогти українцям  допомогло адаптуватися до нових умов, зрозуміти суспільні настрої та уникнути криз. План наступних активностей сконцентрований на 2 основні цілі:

  • Не дозволяти забувати, що війна триває та розповідати історії, які надихають. Це допоможе змотивувати інших людей залучатися до боротьби.
  • Підтримувати українців, які втратили роботу, внаслідок війни — з допомогою менторства, поширення експертизи та участі в соціально-важливих проєктах.

І головне — сприяти перемозі України! 

Автор: Христина Савчук, PR-менеджер продуктової IT-компанії OBRIO, з екосистеми бізнесів Genesis