У спецпроєкті з OLX Україна збираємо щомісячну хроніку, як підприємці переживають війну від 24 лютого і дотепер, з якими складнощами й викликами зустрічаються кожного місяця та як їх долають.

У попередніх статтях циклу ми вже розповідали історії виробника спальних мішків Arvisa з Харкова, інтернет-магазину велосипедів «Велобокс» з Одеси та інтернет-магазину подарунків «Карлотека» з Дніпра.

Герой наступної статті — Денис, співзасновник Boss Auto Ukraine. Компанія надає повний комплекс послуг з купівлі автомобіля за кордоном: від угоди на аукціоні та контейнерної доставки в Україну — до оформлення всіх необхідних документів та постановки машини на облік.


Матеріал підготовлено за підтримки OLX
Що це означає?

Лютий: спорядили працівників, які вступили до ЗСУ

До війни ми щомісяця привозили в Україну та продавали 300-350 автомобілів. Близько 75% — з аукціонів США та Канади. Решта — з Кореї, Китаю та країн Європи. Здебільшого клієнти цікавилися вживаними авто. Обирали моделі середнього та вище сегменту вартістю близько $20 000.

Крім того, у нас є майданчик з продажу комісійних автомобілів: власник залишає там свою машину на продаж, а ми допомагаємо знайти покупця. Приміром, розміщуємо оголошення з автівкою на OLX.

У компанії працює близько 100 людей. У нас багато офісів — у Києві, Львові, Стрию, Чернівцях, Луцьку, Івано-Франківську, Коломиї, Мукачеві. Втім, коло покупців не обмежується західними областями — до нас приїжджають клієнти з усієї країни. 

Коли почалася повномасштабна війна, ми призупинили роботу — потрібен був час, щоб оговтатися від шоку. До того ж багато наших працівників приєдналися до ЗСУ, і ми з боку компанії взялися забезпечити їх усім необхідним спорядженням. Окрім амуніції, хлопці потребували й автомобілів. Тож ми знайшли потрібні моделі, придбали їх за власний кошт та передали на фронт.

Щоб підтримати підприємців, OLX ініціював кампанію «Країна без тебе ніяк» та запустив бізнес-хаб OLX Бізнес. Він об’єднує інструменти платформи та ініціативи, які допомагають працювати в непростих умовах: від знижок на рекламу та безліміту на оголошення — до релокації виробництва. Деталі — на business.olx.ua..

Березень: нова логістика через Балтику

Після того, як нам вдалося забезпечити потреби працівників у ЗСУ, ми спрямували зусилля на відновлення бізнесу. Зокрема, почали знову розміщувати оголошення на OLX, адже це один з основних наших каналів продажів. Загалом щомісяця ми публікуємо на платформі понад 2 500 позицій. З початком війни OLX запропонував знижки на розміщення та просування — і ми радо скористалися пропозицією.

Спочатку попит на автомобілі був низьким. Здебільшого люди не думали про те, щоб під час війни купувати машину — були лише поодинокі випадки. Деякі клієнти повернули авто на комісійний продаж. Серед них чимало переселенців, яким вдалося вивезти машину з району бойових дій. Для них це було єдине ліквідне майно, що залишилося у власності. Тож люди просили поставитися до автомобіля якомога дбайливіше — приміром, поставити на майданчику якомога далі від проїзду. А коли такі машини продавалися, клієнти були дуже вдячні.

Наприкінці березня поширилася інформація, що уряд запроваджує безкоштовне розмитнення автомобілів. У перший час багато хто навіть не вірив, що таке взагалі можливо й справді вдасться зекономити. Проте обговорення нового закону стимулювало відновлення інтересу клієнтів. 

Водночас постало питання логістики. Раніше частину автівок ми привозили морем до Одеси, решту — до литовських портів, а далі — суходолом через країни Євросоюзу. Однак через блокаду Чорного моря довелося повністю відмовитися від доставки в Одесу. Зрештою налагодили співпрацю з німецьким портом Бремергафан та литовською Клайпедою. 

Частина автомобілів була в дорозі саме у час, коли почалася війна. Наприклад, деякі контейнеровози пливли через Середземне море до Одеси чи стояли на рейді у Стамбулі. Всі вони були змушені повернути назад — оминати Європу, щоб зрештою також прибути до Балтійського моря. 

OLX запустив спільну ініціативу з Дія.Бізнес: користувачі платформи мають змогу безкоштовно розмістити необхідну кількість оголошень та створити власний брендований магазин на OLX. А також — отримати знижку 70% на всі види рекламних послуг, зокрема на банерну рекламу, щоб максимально збільшити кількість покупців.

Квітень: відрядження до Румунії та ввезення авто для ЗСУ

Другого квітня до України заїхали перші машини без оплати за розмитнення. Тоді люди зрозуміли, що закон дійсно працює. Ринок почав вирувати. Поступово наші продажі відновилися до 75-80% від довоєнного рівня. 

Втім, клієнти хвилювалися, що можливість безкоштовного розмитнення триватиме недовго — тому дуже просили організувати доставку якнайшвидше. На ринку пожвавилася конкуренція за логістичні компанії, які допомагають привезти авто від портів до кордонів України.

Щоб диверсифікувати ризики, ми почали опрацьовувати незвичні для автомобільної галузі логістичні маршрути: через грузинський порт Поті та румунський порт Констанца. Головний виклик роботи з Поті — доставити машину звідти в Україну. Перевозити суходолом через Туреччину — дорого, довго та передбачає бюрократичні складнощі. Тож ми налагодили перевезення паромом з Грузії до Болгарії — це дозволило спростити та здешевити процес.

З румунською Констанцею теж не все просто. Автомобілі — новий вид вантажів для цього порту, тож у перший час місцеві працівники не справлялися з навантаженням. Щоб пришвидшити й оптимізувати розвантаження, ми скерували до Констанци наших спеціалістів-дівчат, адже хлопці не мали права на виїзд за кордон. Вони провели консультації та допомоги налагодити роботу.

Також ми продовжували займатися волонтерством. Ті автомобілі, які ми придбали для працівників на початку війни, постраждали через бойові дії та потребували ремонту чи навіть заміни. Ми долучилися до розв’язання цих задач. Крім того, розмістили на сайті повідомлення, що готові безкоштовно допомогти й іншим бійцям: шукати автівки, привозити в Україну, проводити техобслуговування. Після цього почали отримувати різні запити — зокрема, на автомобілі для швидкої допомоги.

Травень: зростання попиту на електромобілі у 4 рази

У травні українці зіштовхнулися з дефіцитом пального та зростанням його вартості. Це призвело до змін у попиті: клієнти почали дедалі більше цікавитися електромобілями. 

Раніше таку машину купували здебільшого як додаткову машину для сім’ї, ставилися до неї як до гаджета. Але за останні три роки електромобілі значно еволюціонували: у них збільшилася місткість батареї та, відповідно, дальність автономного ходу — з 300-400 км до 500-600 км. Крім того, в Україні розвинулася інфраструктура — зросла кількість зарядних станцій. Тож у розпал кризи з пальним люди побачили в електрокарах гарну альтернативу.

Пригадую випадок: незадовго до війни один з наших клієнтів отримав електромобіль у подарунок. Він не був дуже задоволеним, адже мріяв про іншу автівку преміум-класу. Тож звернувся до нас, щоб ми допомогли продати цю машину та підшукати заміну. Втім, коли у травні ми зателефонували та запитали, чи продаж ще актуальний, він сказав: «Категорично ні! Я обожнюю цей автомобіль та ніколи в житті його не продам»!

Загалом, за нашими спостереженнями, зацікавленість в електромобілях зросла на 60-70%. А запити на деякі окремі моделі збільшилися на 400% у порівнянні з показниками минулого року.

Підприємцю, повертайся до роботи! А OLX в цьому допоможе: платформа входить до топ-7 найвідвідуваніших сайтів України за даними Kantar і щомісяця сюди заходить 22 млн унікальних користувачів. Більше про можливості для бізнесу — на business.olx.ua.

Червень: робота з Китаєм

У червні почалися розмови про скасування закону про безкоштовне розмитнення автомобілів. Ми до останнього сподівалися, що найближчим часом цього не станеться. Навіть за «нульового» розмитнення кожне авто приносить до бюджету чимало коштів: покупець платить податок у Пенсійний фонд, військовий збір, збір за першу реєстрацію машини в Україні тощо. 

Проте наша задача — пристосовуватися до реалій. Тому ми докладали всіх можливих зусиль, щоб встигнути ввезти до України якомога більше автомобілів, доки закон не втратив чинність. Зрештою нам вдалося забрати близько 50% вантажів, які на той час були в дорозі. Наприклад, для невеликих седанів, як Ford Fiesta, Ford Focus або Mazda 3, легше знайти автовоз, ніж для габаритних джипів, як Volkswagen Touareg, Nissan Armada чи Cadillac Escalade.

Ми розуміли, що через скасування «нульового» розмитнення можуть зменшитися продажі бензинових машин. Тому почали посилено розвивати новий напрям — доставку нових електромобілів з Китаю в заводській плівці. Наразі найбільший попит мають Volkswagen ID.4 та Volkswagen ID.6.

Робота з Китаєм надає нові можливості. Річ у тім, що ринок Європи є обмеженим. Щоб завезти новий електромобіль, потрібно очікувати на постачання — загалом це триває 6-12 місяців. Водночас у Китаї вони завжди є в наявності, тож весь процес угоди та доставки займає до 4-5 місяців. Можливо, на 25-30 днів довше, якщо клієнт цікавиться незвичною комплектацією.

Липень: підтримуємо економіку країни

Наше завдання на липень та наступні місяці — продовжувати працювати. Ми маємо на меті й надалі продавати не тільки автомобілі, але й запчастини до них. Докладатимемо зусиль, щоби наші економічні показники залишалися на тому самому рівні, щоб зараз, не «просідали». 

Напевно, головне у цей важкий період — забезпечувати людей роботою. Це стосується як нашої команди, так і дотичних спеціалістів. Адже автомобільний ринок тісно пов’язаний із багатьма суміжними галузями, як-от робота паливних станцій, ремонтних майстерень та СТО, компаній з продажу запчастин, логістичних центрів. У кожній з них залучена велика кількість людей. Тож коли ми самі працюємо, то в такий спосіб підтримуємо інших учасників ринку та, зрештою, економіку країни.

Також будемо продовжувати допомагати ЗСУ. З початку війни ми завезли та привели до ладу близько 80 автівок — і не плануємо на цьому зупинятися.

Мета кампанії «Країна без тебе ніяк» — заохотити підприємців не зупиняти свої бізнеси та працювати попри всі складнощі. Навіть під час війни українці потребують різних товарів та послуг, щоб жити, влаштовувати побут, виховувати дітей, допомагати ЗСУ з необхідним спорядженням. Робота кожного бізнесу має значення.