Андрій Набок, керівник з розвитку фіксованого інтернету в Міністерстві цифрової трансформації (Мінцифри) розповідає, як відомство провело тест-драйв Starlink на високій швидкості.

Тут і надалі фото надані міністерством

За 5 місяців повномасштабної війни вже багато чого було сказано про Starlink. Технологія Ілона Маска стала незамінним інструментом у відновленні зв’язку на деокупованих територіях. Зараз у цьому допомагають понад 12 000 терміналів.

У Starlink були вражені тим, як ми використовуємо їхню розробку. Це — і резервний зв’язок, і доступ до швидкісного інтернету там, де це неможливо внаслідок бойових дій та руйнувань. Зараз старлінки використовують енергетичні компанії, лікарні, пожежні частини, сільради, волонтерські центри, телеком-компанії та IT-підприємства.

Повномасштабна війна підкидає нові виклики, що вимагають нестандартних рішень.

Тому ми вирішили піти далі, бо Starlink може допомогти нам в розв’язанні проблем із покриттям України швидкісним інтернетом. Про одну з таких ідей ви точно чули — використання Starlink у потягах «Укрзалізниці», щоб пасажири мали якісний зв’язок увесь час подорожі. Звісно, за останні роки ситуація з покриттям в Україні значно покращилася. Уже давно немає такого, що ти тільки виїхав за місто й усе — абонент поза зоною. Утім, досі вистачає місць, де зв’язку немає зовсім.

Однак у SpaceX рекомендують використовувати термінали лише статично з багатьох причин, зокрема через нестабільне зʼєднання на великій швидкості. Наша телеком-команда вирішила перевірити, наскільки стабільно працює Starlink під час руху на українських дорогах.

Щоб зафіксувати термінал на даху авто у горизонтальному положенні, ми шукали найпростіше рішення, яке підійде будь-кому у будь-яких умовах. Це — звичайна автомобільна шина, яка мінімізує вплив на антену від неякісного дорожнього покриття і захищає механізми терміналу від потужних повітряних потоків.

Для того, щоб антена залишалася у згорнутому положенні, ми вимкнули автоматичне позиціонування антени, за яке відповідає механічний сервопривід. У якості живлення ми використали звичайний автомобільний перетворювач струму потужністю 500Вт. Щоб співставити вплив перешкод на якість зʼєднання, на даху авто ми закріпили камеру GoPro.

Максимальна швидкість авто, з якою ми рухалися с 134 км/год. Приблизно з такою швидкістю рухається Інтерсіті. Щоб вимірювання було максимально повним, ми розробили скрипти для автоматичних спідтестів та визначення стабільності зʼєднання. Щоб протестувати все «від А до Я», ми їхали приблизно 30 хвилин.

За цей час спідтест показав у середньому 100 мегабіт/сек. З таким інтернетом можна дивитися відео, спілкуватися онлайн та обмінюватися файлами кільком десяткам людей одночасно. Втрата пакетів — маркер стабільності інтернету — склала усього 7%. Тобто можна сказати, що стабільність інтернету від Starlink становить 93%.

Дашборд із детальними результатами тесту можна подивитись тут.

Це значить, що робота, фільми, музика та спілкування з близькими для пасажирів залізниці та транспорту стане новою реальністю.

Результати тест-драйву перевищили будь-які очікування. Ми обов’язково передамо їх компанії SpaceX для вивчення.

Автор: Андрій Набок, керівник з розвитку фіксованого інтернету в Мінцифрі