Марина Мельник, засновниця навчально-консалтингового центру SkillsUp.ua та аутсорсингової ІТ-компанії WEEM.PRO, написала для AIN.UA колонку, де пояснила, чому важливі дані і якої користі додасть формування data-driven компанії.

Марина Мельник, фото автора.

Вміння користуватися ПК в резюме вже скоріше виглядає рудиментом, хоча колись ця фраза означала дуже багато для роботодавців. На зміну їй приходять нові навички, які якісно відрізняють кандидатів – це вміння працювати з даними. 

Щодня надсилається 500 мільйонів твітів та 294 мільярда електронних листів. За день на Facebook створюється 4 петабайта даних, а у WhatsApp надсилається 65 мільярдів повідомлень. Вважається, що вже до 2025 року за день світ буде створювати 463 ексабайта даних – що приблизно дорівнює 212 765 957 DVD-дискам. Навіть невеликі інтернет-сервіси все більше нарощують свої бази клієнтів та замовлень.

Що ці цифри означають для власників бізнесу і топ-менеджменту?

Прийшов час усвідомити, що світ і правила гри у ньому змінилися: тепер рішення керівниками приймаються не на підставі управлінської інтуїції, або власних бажань розвитку бізнесу, а на підставі даних. 

Бізнеси вже створили неймовірну кількість даних і продовжують збільшувати їх об’єм щодня. І саме в цій інформації приховане те, що може покращити ефективність бізнес-процесів, підвищити точність в наданні послуг і дати змогу працівникам створювати більше цінності (value) в рамках робочого процесу. Хоча організації й намагаються зібрати якомога більше даних, але, згідно з дослідженнями Seagate Technology, 68% наявних даних потім так ніколи і використовуються. Як це впливає на бізнес? Компанія Gartner на базі досліджень прийшла до висновку, що до 2023 року 30% компаній будуть користуватися колективним інтелектом своїх аналітичних спільнот і завдяки цьому будуть успішніші за конкурентів, які покладаються лише централізовану аналітику або самообслуговування. 

«Якби у нас тоді були ці дані, ми б прийняли набагато краще рішення!» — знайома фраза? Світ змінюється і формула «стратегічні рішення впливають на тактичні, а тактичні – на операційні й потім у зворотному порядку» більше не працює. Все відбувається настільки динамічно, що єдиний спосіб бути успішним — це адаптувати свої рішення відповідно до нових даних в умовах сучасного New Normal, де на перше місце вийшла невизначеність і постійні зміни. Наприклад, існує компанія, яка стратегічно була націлена на розвиток своїх послуг у великих містах (таких як Київ, Дніпро, Львів), але за результатами досліджень чітко окреслилася тенденція на попит послуг у невеликих містах різних областей – тому було прийняте рішення для створення окремого відділу, яке б займалося тестуванням і розвитком цього напряму. Тобто, тут операційні рішення були прийняті на основі аналітичних даних. 

Коли приходить усвідомлення того, наскільки важливим є збір, оброблення та аналіз даних, ми переходимо до наступного питання: а як це реалізувати в межах компанії, адже «дані не говорять самі за себе; їм потрібен оповідач» (Ненсі Дуарте, DataStory: Explain Data and Inspire Action Through Story). Згідно з результатами опитувань компанії QLIK, близько 75% топ-керівників вважають, що їх робітники вміють досконально опрацювати дані; 50% керівників середнього менеджменту думають, що у їх підлеглих є достатньо навичок для роботи з даними. Як насправді працівники можуть користуватися даними:

  • 75% можуть читати; 
  • 65% – інтерпретувати;
  • 63% – приймати рішення, керуючись даними. 

Водночас організації все більше і більше вкладають гроші в інструменти для роботи з даними:

  • 67% працівників по всьому світові мають доступ до інструментів для бізнес-аналітики;
  • 75% – до ПЗ для аналізу даних. 

Та варто розуміти, що мати доступ до інструментів не дорівнює вміти з ними працювати і щоб отримати правильні відповіді, треба ставити правильні питання:

  • лише 25% працівників вважають, що вони готові використовувати дані ефективно;
  • 21% впевнені у своїх навичках роботи з даними. Серед керівників 32% вважають себе грамотними у цьому питанні.

Згідно з компанією Gartner, грамотність означає «здатність читати, писати та обговорювати дані в контексті, включаючи розуміння джерел даних та їх концептів, аналітичних методів та використаних технік, а також здатність описувати варіанти використання, застосування та отриману цінність». 

Також величезна нестача експертів вже дуже болісно відчувається американськими та європейськими компаніями. Таких спеціалістів перекуповують іноді підвищуючи їх зарплату у 2 рази. Щоб не потрапити у ситуацію, коли нестача кадрів буде болісно відчуватись у вашій компанії, треба діяти.

Як закрити пробіл між необхідним рівнем працівників і фактичним? 

Пропоную приблизні етапи для створення data-driven компанії.

  1. Забезпечити достатню кількість навчальних програм в області роботи з даними. В компанії, де я працювала, є партнерські програми з топ-3 світовими хмарними сервіс-провайдерами, які надають доступ до тренінгів та сертифікацій нашим співробітникам. Ми також працюємо з різноманітними глобальними тренінг-платформами, маємо внутрішніх тренерів.
  2. Піддавати сумнівам рівень освіченості в компанії у питанні роботи з даними. На словах людина може казати, що «авжеж знає, як працювати з даними, розуміє, що таке хмарні платформи або хмарні обчислення», але декілька питань показують, що це не так. Дуже важливо розробити свою градацію рівнів (Новачок, Впевнений користувач, Досвідчений користувач та Експерт) – матрицю data-компетенцій, описати необхідні навички та запропонувати її заповнити, щоб визначити показники As-Is і сформувати план індивідуального розвитку To-Be.
  3. Створити загальну data-friendly атмосферу. Це не означає, що будь-який працівник має стати експертом в області даних, ні. Але працівники мають вміти читати, тлумачити, аналізувати дані та спілкуватися з колегами на достатніх для своїх ролей рівнях. Проводити таун-холли, де говорити про важливість навичок у сфері даних, та надавати інформацію щодо наявних навчальних програм.
  4. Формувати власну експертну групу у сфері даних. Проводити вже сьогодні програми підвищення кваліфікації (upskilling) чи навіть перекваліфікації (reskilling) в IT та маркетингових департаментах. Основні професіонали, які знадобляться компаніям найближчим часом – це інженери даних, аналітики даних, тестувальники хмарних платформ, розробники моделей даних.
  5. Для найкращого результату треба розвивати культуру даних – намагатися включати їх в кожну ділову розмову (наприклад, бізнес-конференції, мітинги), таким чином відпрацьовуючи набуті знання на практиці, щоб працівники компанії були готові сприймати, аналізувати й використовувати дані для прийняття кращих бізнес-рішень. 

Автор: Марина Мельник, засновниця навчально-консалтингового центру SkillsUp.ua та аутсорсингової ІТ-компанії WEEM.PRO