Від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну волонтерський рух набув величезних обсягів: за даними опитування молоді U-Report, волонтерять 38% респондентів. Волонтери збирають неймовірні суми: від кількох десятків тисяч до кількох мільйонів гривень на потреби армії або жителів, що постраждали від війни.

Часто ці збори йдуть на особисті картки. І в такому разі постає питання: чи оподатковуватиметься ця діяльність? AIN.UA звернувся до юристів із питанням про те, чи мають волонтери платити податки зі зборів, і що може змінитися в цьому плані.

Коротко: якщо ви — волонтер і збираєте гроші на особисту картку, маєте платити з них податок на прибуток (18%) та воєнний збір (1,5%). А також задекларувати ці гроші у наступному році. Не маєте цього робити, якщо зареєстровані у державному Реєстрі волонтерів. Трошки послаблять ці норми у законопроекті №7492, який поки що не проголосували.

Якщо більш детально, наводимо коментарі юристів нижче.

Олена Рибалко, юрист Axon Partners:

Будь-яке надходження на картку фізичної особи є її доходом і має оподатковуватися податком на доходи фізичних осіб (18%) та військовим збором (1,5%), крім випадків, які визначає Податковий кодекс. Кожного року до 1 травня фізична особа має подати декларацію і визначити розмір податку та збору, який вона має сплатити додатково до вже сплачених за неї, наприклад, її роботодавцем. 

Так от, Податковий кодекс містить виключення для волонтерів і звучить це ”волонтерське виключення” так: доходи, які отримав волонтер, не включаються до його річного оподатковуваного доходу, не підлягають декларуванню та, відповідно, не оподатковуються ПДФО та військовим збором.

Але є нюанс: волонтер для цього має бути включеним до Реєстру волонтерів, який в оригіналі має зловісну назву “Реєстр волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації”.

Другий нюанс полягає у тому, що зібрані волонтером кошти не оподатковуються лише у тому випадку, якщо вони використані для надання благодійної допомоги категоріям осіб, які конкретно визначені Податковим кодексом. Наприклад, військовослужбовцям та працівникам ЗСУ, працівникам інших сил оборони, членам сімей загиблих або поранених учасників АТО, працівникам підприємств, які залучалися до АТО, учасникам масових акцій громадського протесту у 2013-2014 роках, які зазнали ушкоджень здоров’я, переселенцям із зони ООС та Криму, та на відшкодування пов’язаних з наданням допомоги витрат волонтера.

Якщо волонтер витратив кошти не на ту ціль і тим особам, які не передбачені Податковим кодексом, то погані новини: податок доведеться заплатити з цієї частини доходу. Якщо ж волонтер відсутній у реєстрі, то новини ще гірші: заплатити податок доведеться із усіх надходжень на картку. 

Ніхто не чекає від юристів хороших новин, але цього разу, можливо, вони все ж таки будуть, бо у Верховній раді зареєстрований проект закону, який розширює сферу застосування волонтерського винятку. Ці зміни також передбачають можливість не сплачувати податки за надходження, отримані до моменту внесення до реєстру. Тобто, якщо ви почали збирати кошти з 24 лютого 2022 року, а внеслися у реєстр, скажімо, тільки у серпні. 

До речі, коли вирішите податися до реєстру, то не забудьте, що під волонтерський виняток із Податкового кодексу потрапляють лише надходження, які надійшли на банківські рахунки, що ви їх вказали під час реєстрації.

Юрій Тишківський, старший юрист Stron Legal Services:

Згідно податкового законодавства України, будь-які кошти, отримані від третіх осіб на особисту карту, вважаються її доходом, а отже з цих коштів потрібно сплатити податок. На сьогодні це 18% податку на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору.

Єдиним варіантом для особи, яка збирає кошти на власну карту, уникнути їх оподаткування це внести дані про себе та свій особистий рахунок до Реєстру волонтерів (далі — Реєстру). Він був створений у 2014 році, та покликаний полегшити життя волонтерів, в частині оподаткування коштів отриманих на особисту карту і витрачених на потреби військових чи осіб, які постраждали внаслідок війни. Порядок формування та ведення Реєстру регулюється Наказом Міністерства фінансів Україні.

Так, відповідно до Податкового кодексу, кошти, отримані волонтером, який включений до Реєстру волонтерів, і витрачені на допомогу учасникам бойових дій та цивільним особам, які проживали на території ведення АТО або Криму, не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Важливо зазначити, що звільняються від оподаткування тільки кошти, отримані на рахунок зазначений в заявці про включення особи до Реєстру. Також обов’язково потрібно зберігати документи, які підтверджують купівлю та подальшу передачу товарів.

Позитивним є те, що не підлягають оподаткуванню кошти, зібрані не тільки після внесення даних в Реєстр, а і за минулий рік. А отже, у випадку якщо особа подасть документи на включення в Реєстр волонтерів у 2023 році, то вона зможе розраховувати на звільнення від оподаткування всіх коштів отриманих і витрачених в 2022 році.

Разом з тим, на сьогоднішній день існує певна прогалина в податковому законодавстві, яку необхідно виправити. Попри те, що в квітні 2022 року законодавці забрали з назви Реєстру згадку про Донецьку та Луганську області, в Податковому кодексі досі залишається територіальне обмеження, кому може надаватися допомога. Так, не підлягають оподаткуванню кошти спрямовані на допомогу:

  • учасникам бойових бій тільки у Донецькій та Луганській областях;
  • особам, які проживали чи проживають на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція;
  • особам, які мешкали на території Автономної Республіки Крим та вимушено покинули місце проживання у зв’язку з тимчасовою окупацією території України.

Отже, як ми бачимо, підлягають звільненню від оподаткуванню тільки кошти витрачені на допомогу особам із зони АТО чи Криму. Але, на жаль, географія бойових дій та осіб постраждалих від збройної агресії росії, вийшли далеко за межі Донецької та Луганської областей та Криму.