Волонтерський запит має бути зрозумілим та обґрунтованим. І що не менш важливо потрібно мотивувати людей долучитися до доброї справи. У цьому на власному досвіді переконалась IT-команда NIX.

На початку березня айтівці заснували волонтерський штаб NIX Support Team. Спершу всі сили спрямували на допомогу та евакуацію колег та їхніх сімей. Згодом доволі швидко налаштували процеси пошуку, закупівлі, перевірки та надсилання необхідних для ЗСУ речей. Робота триває й сьогодні.

Аліна Ловчиновська, Business Development Manager у NIX і кураторка волонтерів NIX

У статті Аліна Ловчиновська, Business Development Manager у NIX і кураторка волонтерів NIX, розповідає, як кожен може залучати більше донатів за коротший час. Рекомендації стануть у пригоді всім, хто займається волонтерством.

Сила 10 гривень. Як змінилася ситуація з донатами

Сьогодні українці відчувають гостру потребу в допомозі військовим і готові її надавати. Передусім їх мотивує почуття патріотизму, прагнення допомогти нашим бійцям здолати ворога. «Ось на цей байрактар я скинув 10 гривень!» — можеш подумати ти, натрапивши у стрічці Twitter на черговий звіт волонтерів. Здавалося б, усього 10 гривень. Та в період війни кожна гривня вартісна.

У середньому за тиждень ми в NIX збираємо близько 700 000 гривень. Це дає змогу закрити до 30 різноманітних заявок. І от яку цікаву закономірність ми помітили: швидкість задоволення запиту не завжди залежить від розміру суми. Певні прохання виконуються за лічені години, а деякі, подеколи аналогічні, вимагають кількаразового повторення. У чому ж річ?

Збираємо донати ефективно: 5 базових кроків

Інформативний і зрозумілий запит спрацьовує швидше. Спираючись на власний досвід, хочу поділитися лайфхаками, які щодня стають нам у пригоді, а тепер і вам допоможуть залучати до збору коштів більше людей.

Вказуйте у повідомленнях не лише мету збору, а й конкретну потребу, яку задовольнить сума

Чимало волонтерів регулярно збирають гроші на дрони. Не всі, можливо, розуміють, у чому цінність дронів. Чому потрібен дрон певної вартості, а не дешевший? Чому взагалі потрібно стільки дронів? Уже ж начебто збирали на один. У волонтерських запитах має бути якомога більше інформації про те, яку користь принесе ця річ і для чого вона необхідна.

Чим більш персоналізований запит, тим краще. Якщо можете, зазначте, для якої бригади закупівля. Якщо ні, хоча б напишіть, де саме на передовій перебувають хлопці. Наприклад: «Одна з бригад наших захисників зараз поблизу Краматорська. У них немає машини, щоби вивозити поранених. Якщо ми зберемо … гривень ось на цю машину (посилання), то стільки-то людей збережуть життя».

Або так: «Наразі снайпер Сил спеціальних операцій винищує рашистів на нулі тільки вдень. Аби так само ефективно працювати проти окупантів у темряві, йому потрібен нічний приціл дальністю 2000 метрів. Боєць просить ось таку модель (назва і посилання в інтернеті). Ця річ ідеально підійде до його гвинтівки».

Поясніть, чому вам можна довіряти

Стисло розкажіть про свою волонтерську діяльність. Якщо ваша компанія до повномасштабної війни займалася благодійністю, зазначте, кому ви раніше надавали допомогу (ветеранам ООС, переселенцям, дітям-сиротам) або якими закладами опікувався (лікарнями, дитсадками, навчальними установами). Чи це ваш перший досвід волонтерства? Чесно скажіть про це і поясніть свою мотивацію. 

Опишіть, як плануєте використати зібрані гроші, на чиї потреби підуть кошти: «Мій давній друг / брат мого чоловіка / мій однокурсник зараз служить у … підрозділі ЗСУ. Нашим воїнам для ефективної розвідки потрібен квадрокоптер. Хлопці знайшли модель, яка їм підійде (посилання)»; або простіше: «Кошти витратимо на цей коптер для … бригади/підрозділу».

Обґрунтуйте затребувану суму

Якщо не знаєте точної ціни товару, зазначте приблизну вартість. Поясніть, чим зумовлено розходження в сумах: наявністю/відсутністю на складі, дорогими деталями чи країною-виробником, прив’язкою до нинішнього курсу долара тощо. Наприклад: «Тепловізор Cyclops 3 (325 модель) коштує 55 000 гривень. Ось посилання на магазин …».

Зазначте кілька банківських реквізитів або посилання/QR-код на онлайн-банкінг

Якомога більше номерів карток і рахунків надають ширші можливості для донатів. Поряд із цифрами напишіть назву банку, ім’я та прізвище отримувача.

Під час першої хвилі донатів волонтери постили у сторіс номери карток із 16 цифр, які неможливо було скопіювати. Хтось і хотів би задонатити тут і зараз, але гортав сторіс і не встигав цей номер скопіювати й увести у своєму банкінгу. Через такі незручності ми втрачаємо потенційних донаторів. Найкраще спрацьовує вбудована функція клікабельності посилань на сторіс. Людина бачить запит, відчуває особисту мотивацію, натискає на лінк, відразу переходить у клієнт-банк і переказує гроші. Маючи під рукою зручну функціональність, навіть ті, хто був менш зацікавлений у донатах, із більшою ймовірністю зроблять свій внесок.

Відзвітуйте щодо результатів і подякуйте людям

Це дасть вам змогу завоювати довіру аудиторії та підвищити шанси на успішне закриття наступних зборів. Звітування може здійснюватися в два етапи. Спершу напишіть суму, яку вдалося зібрати, і зазначте, за який час це було зроблено. Обов’язково подякуйте людям. Якщо зібрана сума перевищує потрібну, розкажіть, як плануєте витрати решту грошей. Після закупівель покажіть аудиторії, що придбали, поділіться чеками й поясніть, куди ця річ поїде далі.

Усім цікаво бачити результати своїх внесків. Тому другий етап — фото- або відеозвіт про передавання товарів на фронт або до рук окремих військових. Якщо є можливість, ми просимо хлопців знімати короткі відео, на яких вони показують, що отримали, і дякують усім причетним. Скріншоти з переписок із відгуками теж підійдуть (тут важливо приховати імена бійців та іншу конфіденційну інформацію).

У нашій команді волонтери знаходять час особисто подякувати донатерам. Так люди чіткіше бачать свою роль у добрій справі і потім неодноразово долучаються до зборів. Важливо дякувати не лише найбільшим донатерам, а й тим, хто скидає по 10 гривень і менше. Такі суми також важливі й потрібні.

Як ми зібрали 10 тисяч гривень за годину

Наведу показовий приклад, коли ці прості поради допомогли нам зібрати за годину 10 000 гривень. Донати збиралися на дрон військовим із розвідки. Вони тоді були на ізюмському напрямку, тож можете собі уявити, які бої там точилися. Хлопцям був потрібен DJI Мavic Аir 2s Fly More. Той, хто знається на дронах, скаже, що за технічними характеристиками 3-тє покоління «мавіків» краще. Відповідно й дорожче. Однак військові керуються тим, що обидві моделі однаково стають цілями ворожих обстрілів. До того ж у гарячих точках дрони — це ще той «витратний матеріал», тому хлопців задовольняла старіша й дешевша модель. Усе це описали в запиті з пропозицією долучитися до збору. Додали посилання на дрон і надіслали листа на корпоративну пошту. У результаті за годину вже мали необхідну суму. Хтось пожертвував одразу 6900 грн, інші внески теж пішли швидко. Найменший склав 100 грн.

Нікси-волонтери разом із партнерами за півроку залучили для ЗСУ понад $30 млн

Сьогодні масштабні волонтерські й державні організації докладають значних зусиль, допомагаючи армії. Активно включились і міжнародні організації. Однак запити від підрозділів ЗСУ продовжують надходити й таким волонтерським групам, як наша. Коли хлопці одержують від нас пікапи, що витримують тисячі кілометрів пробігу на фронті, чи коптери, які швидко допомагають знайти ворожу техніку, — довіра до нас як до волонтерів зростає. А з нею щодня поповнюється перелік прохань із десятками необхідних речей. Більшість запитів NIX задовольняє власним коштом. Точкові прохання про допомогу від друзів, колег, родичів Нікси розсилають корпоративною поштою. Так і донатимо спільними зусиллями.

Водночас ми, як й інші айтівці, впевнено тримаємо економічний фронт. Працюємо, укладаємо нові закордонні контракти, сплачуємо податки — і цим підтримуємо економіку України. Щомісяця ІТ-компанії сплачують до бюджету в середньому 222 млн грн. Це беззаперечно важливий і чи не єдиний шлях до Перемоги. І вона неодмінно буде за нами.