З 2014 року, коли був заснований бренд Woolberry, українці ще були переконані, що якісні сумки чи гаманці неодмінно мають бути шкіряними. Однак, команда взяла собі за мету показати, що це не так, етична стосовно тварин повсть може бути хорошою альтернативою.
В інтерв‘ю для AIN.Business співзасновниця бренду Woolberry Катерина Сполітак розповіла про створення компанії, пережите за час війни та плани виходу на західні ринки.
«Повсть — екологічна заміна матеріалам зі шкіри»
Ідея створення бренду Woolberry з’явилася у подружжя Катерини Сполітак та Микити Глушко у 2014 році невдовзі після народження дитини. Пара ніколи не була байдужою до екології: сортували сміття та свідомо підходили до споживання ще до того, як це набуло популярності в Україні. Тож замислившись над започаткуванням власної справи, для них було важливо створити екофрендлі продукт. Відтак, за словами Катерини, було прийнято рішення створювати речі з натуральної повсті.
Матеріал Woolberry привозить з Німеччини. Це натуральна повсть, виготовлена з шерсті овець мериносів. Він, каже засновниця, не шкодить екології, здатний до швидкого розкладання біологічним шляхом та етичний стосовно тварин. Крім цього, повсть міцна, не кошлатиться і не втрачає форми з часом.
За словами Катерини, у 2014 році українці значно більше довіряли товарам зі шкіри, відтак потрібно було показати, що є й альтернативний матеріал. На хвилі уваги до української продукції Woolberry отримав підтримку від споживачів. Це, зокрема, дозволило йому перерости у впізнаваний бренд.
В першу чергу Катерина та Микита інвестували у створення логотипа та брендбуку, що мав відображати мінімалістичну позицію бренду. Замовлення спочатку віддавали на пошив швачці на дім. Потім вже, з перших зароблених грошей, почали закуповувати спеціальне обладнання.
Важливою частиною просування бренду є ярмарки. Саме там Woolberry досягнув першого успіху: наприкінці 2014 року Катерина вперше представила продукцію на маркеті Don’t Take Fake і за день продала все, що було на стенді. Відтоді бренд став постійним учасником таких заходів, адже за словами Катерини, найкраще відчути переваги натуральної повсті можна на дотик.
«Через війну доведеться розгойдувати маховик роботи»
З початком повномасштабної війни, робота компанії на певний час була заморожена. Катерина з родиною потрапила в окупацію в Київській області. Вони жили у льосі будинку без доступу до електроенергії. У селищі, де знаходилася сім‘я співзасновниці, йшли бої. Вибратися Катерина з дитиною змогли через тиждень, чоловік – пізніше.
Спочатку перед подружжям стояла лише одна ціль – вижити, робота Woolberry була не на часі. Однак пізніше, коли Катерина з сином опинилися у Німеччині, вона почала роздумувати про підтримку бренду. Але було одне «але»:
«Всі донатили, і в тебе язик не повертався сказати щось про сумку. Я не відразу зрозуміла, що ми можемо зробити, як ми можемо направити нашу діяльність на допомогу. Вже потім ми вирішили переводити відсотки з продажу, зробили акцію «знижка за донат», – пояснила Катерина.
Повернутися до роботи допомогли постійні клієнти, котрі писали з інших країн та просили передати через когось продукцію.
До російського вторгнення Woolberry активно продав продукцію за кордон через Etsy. Вони боролися за всі показники й докладали багато зусиль для того, щоб мати хорошу статистику. На початку війни Etsy зробив канікули для всіх українських магазинів через неможливість міжнародних відправлень. Тоді клієнти з інших країн почали їм писати слова підтримки, запрошували приїхати та пропонували допомогу. За час, що не було ніяких продажів, статистика магазину дуже сильно впала.
«Ми потихеньку відновлюємося. Це речі, які не можна передбачити. Якби я знала, я б продовжувала приймати замовлення. Але це такий момент, коли я сама сиджу без електроенергії, під Макаровим йдуть танкові бої, і я не знаю що буде далі. Ну ось просто такий гіркий досвід, який я здобула і зараз треба заново розгойдувати цей маховик», – розповіла Катерина.
Проблеми також очікуються через падіння курсу гривні, адже повість, з якої виготовляється продукція Woolberry, закуповується за кордоном.
«Я якраз тільки зробила закупівлю в лютому на велику кількість грошей цього матеріалу, тобто зараз він у нас є, але якщо зараз не зробити якийсь квантовий стрибок, то я не знаю чи вистачить там на наступну закупівлю», – поділилася Катерина.
Починаючи з квітня Woolberry потрохи відновлюється, проте наразі бренд досягнув лише 20% від довоєнного стану.
«Зараз важливо просто перебудуватися»
Woolberry вже кілька років продає дрібним оптом продукцію в США, Бельгії та Казахстані. Наразі компанія виходить на німецький ринок та прагне акумулювати навколо себе інші українські бренди. Woolberry регулярно представляє продукцію на місцевих маркетах, та планують розширювати свою присутність.
«Зараз важливо просто перебудуватися на продаж на західних ринках. Завжди був такий момент: ти думаєш, треба це зробити, ти плануєш, але не доходить до цього. Зараз такий поштовх, коли або ти це робиш, або вже ніколи не зробиш. Ось зараз я розумію що цей поштовх стався. Є величезна підтримка для України зі сторони звичайних людей», – вважає Катерина.
Раніше, за словами Катерини, вона їздила навчатися у Мілан, а зараз життя змушує її йти домовлятися про співпрацю у магазин, про який раніше вона тільки мріяла.
«Люди, у яких ми вчилися, зараз готові оцінити наш продукт. Наше завдання, як і багатьох українських брендів зараз, – діяти. Потрібно йти й показувати, не боятися, не соромитися», – пояснила Катерина.
Автор: Марія Макуха
Нагадаємо, раніше AIN.UA розповідав про те, як працює українська компанія CargoCult: