Компанія ByteDance, що володіє соцмережею TikTok, в серпні 2022 року придбала Amcare Healthcare, одну з найбільших мереж приватних лікарень у Китаї, за $1,5 млрд. З першого погляду ця угода може здаватися дивною, враховуючи основний напрям роботи ByteDance. Проте насправді це лише одна з десятків угод, що демонструють амбіції китайського технологічного гіганта вийти за межі TikTok.

Forbes випустив матеріал про те, як ByteDance пробивається в інших галузях, захоплюючи все: від стартапів відеоігор до медичних веб-сайтів і платіжних процесорів, навіть колись займаючись освітніми додатками та бізнесом із розміщенням нерухомості. Журналіст AIN.UA зробив переклад.

Як росте імперія ByteDance і чому це погано?

Включаючи TikTok і його китайський аналог Douyin ByteDance перераховує лише сім продуктів, якими вона володіє. Але Sensor Tower виявила 70 різних активних програм від ByteDance, навіть не враховуючи в перелік шанхайську мережу кафе Manner Coffee та китайський бренд чаю з лимоном Ning Ji, які вважають ByteDance значним інвестором.

Деякі експерти зазначають, що вихід ByteDance за межі соціальних мереж викликає занепокоєння через інвестиції китайського уряду в ByteDance та закони Пекіна, які вимагають від китайських компаній передавати велику кількість інформації про своїх користувачів, пояснюючи це питаннями національної безпеки та розвідки.

Ключова відмінність між ByteDance та Amazon, яка так само розширює свою присутність у сфері охорони здоров’я завдяки придбанню OneMedical, полягає в тому, що Amazon — приватна компанія, що не має зобов’язань перед урядом США.

«Amazon не співпрацює з урядом США та не отримує грошей від нього, і вони не зобов’язані дивитися з урядом даними. А ByteDance повинна надавати інформацію комуністичній партії», — зазначила колишній керівник контррозвідки уряду США Еваніна Вільям.

Хоча вартість ByteDance впала нижче $300 млрд через загальне падіння ринку технологій, десятирічний стартап швидко виріс до конкуренції китайським технологічним титанам Alibaba та Tencent, які існують вдвічі довше.

«Чим більшою стає китайська компанія, тим важливішою вона є для китайської економіки, а отже, для Комуністичної партії Китаю та держави. Бо китайська економіка, по суті, є продовженням держави», — сказав Вілл Даффілд, політичний аналітик Інституту Катона.

ByteDance вже присутній в таких сферах, як новини, ігри, соціальні мережі, охорона здоров’я, віртуальна реальність та освіта. І в більшості випадків це відбувалось шляхом інвестицій або повного викупу окремих компаній.

Новини

  • За кілька років до того, як ByteDance запустив Douyin (китайську версію TikTok) і сам TikTok за межами материкового Китаю, одним із перших продуктів ByteDance був сервіс новин Toutiao. До 2017 року Toutiao зібрав близько 700 млн користувачів у Китаї — і ByteDance також випустив міжнародну версію TopBuzz, орієнтовану на аудиторію в Сполучених Штатах. До 2018 року у TopBuzz було понад 40 млн користувачів у США, але у 2020 році його було закрито, після звинувачень у просуванні прокитайського контенту.
  • Наприкінці 2017 року ByteDance також придбала французький додаток-агрегатор новин News Republic. Правда його також було закрито незабаром після звинувачень TopBuzz у цензуруванні контенту, який критикує китайський уряд.
  • У 2018 році ByteDance також придбала Baca Berita — новинний додаток в Індонезії. Повідомляється, що BaBe також цензурувала контент, який критикує китайську владу.

Програмне забезпечення

  • У 2019 році ByteDance випустила свій перший корпоративний продукт. Ним став інструмент для спільної роботи на робочому місці Lark (відомий як Feishu в Китаї). Інструмент, щоправда, дуже схожий на продукти Google або Microsoft.
  • У 2021 році ByteDance запустив BytePlus — спробу використати успішний алгоритм рекомендацій ByteDance, розроблений для TikTok, Douyin і Toutiao, і продати його як продукт для бізнесу. У нього були клієнти в США, Сінгапурі, Індонезії та Індії.

Охорона здоров’я

  • У 2020 році ByteDance придбала медичну онлайн енциклопедію Baikemy та запустила набір медичних інструментів під назвою Xiaohe, які пацієнти могли використовувати для пошуку медичної інформації та планування віртуальних медичних консультацій.
  • В серпні 2022 ByteDance придбала одну з найбільших у Китаї мереж приватних лікарень — компанію Amcare Healthcare.
  • Експерти зазначають, що угода з Amcare і пов’язані з нею кроки є проявом амбіцій китайського уряду, щоб країна стала світовим лідером у галузі штучного інтелекту та охорони здоров’я до 2030 року.

Віртуальна реальність

  • Перший великий крок у віртуальну реальність відбувся, коли у 2021 році ByteDance купив Pico, одного з найбільших у світі виробників VR гарнітур. У березні 2022 року ByteDance почала агресивно просувати свої пропозиції віртуальної реальності: користувачі Douyin, китайського еквівалента TikTok, почали бачити рекламу гарнітур Pico кожного разу, коли відкривали програму. У червні 2022 року Pico випустив нову гарнітуру на європейські ринки, а в липні документи FCC розкрили плани компанії також випустити гарнітуру в США.
  • ByteDance нещодавно придбала PoliQ, китайський VR стартап, який раніше розробив платформу для створення аватарів. ByteDance також тестує такі додатки, як додаток для спілкування на основі аватарів Party Island у Китаї та додаток для створення аватарів Pixsoul у Південно-східній Азії.

Соціальні мережі

  • Ця сфера роботи ByteDance найбільш відома. У 2016 році компанія запустила в Китаї свій перший додаток для короткострокового відео Douyin. Потім вона придбала дві американські компанії Flipagram і Musical.ly. Обидва були додатками для коротких відео, які в основному орієнтувалися на підлітків.
  • Після короткого протистояння Flipagram і Musical.ly один одному ByteDance перейменував Flipagram у Vigo Video, а Musical.ly перейменував у TikTok. Сьогодні архітектура алгоритмів TikTok і Douyin здебільшого однакова, але дані, що проходять через них, різні. Douyin також має різноманітні функції електронної комерції та вбудовану платіжну систему. (У 2020 році ByteDance також придбала платіжну систему UIPay).
  • ByteDance також має інші соцмережі, зокрема Xigua Video, додаток для обміну відео, який спочатку називався Toutiao Video. (Відтоді він вийшов за межі відео, створених користувачами, до студійного виробництва, включаючи партнерство з BBC Studios і Discovery у 2020 році).
  • На додаток до своїх відеододатків, ByteDance також спробував соціальні платформи на основі тексту та фотографій, подібні до Facebook та Instagram. Helo, популярний в Індії конкурент Facebook, який ByteDance запустив у 2018 році, був найбільшим з них, але він постраждав, коли Індія заборонила китайські додатки, включаючи Helo та TikTok.
  • З більш дрібного — ByteDance також розробив музичний потоковий сервіс Resso та відеоредактор CapCut.

Ігри

  • У 2019 році ByteDance купила шанхайський стартап із розробки відеоігор Mokun Technology, а потім ігрову студію Levelup.ai, щоб розвивати свій ігровий підрозділ під назвою Nuverse. 
  • У 2021 ByteDance здійснила одну зі своїх найбільших угод на ринку, коли витратила $4 млрд на придбання великого китайського виробника відеоігор Moonton і не розголошену суму на купівлю китайської ігрової студії C4games. 
  •  За останній рік портфель мобільних ігор гіганта заробив понад $1 млрд від гравців з усього світу, згідно з даними Sensor Tower. І очікується, що присутність ByteDance в цьому просторі тільки посилиться, оскільки компанія прагне йти в ногу з такими конкурентами, як Tencent.

Освіта

  • У 2016 році ByteDance почала інвестувати в освітні компанії та розробляти власні освітні продукти. У 2020 році компанія запустила свій edtech бренд Dali для користувачів у Китаї. На момент оголошення компанія заявила, що у бренду вже працює 10 000 співробітників.
  • Наступного, 2021 року ByteDance продовжила розширювати свою присутність у сфері освіти, і оголосила, що найме ще 13 000 співробітників для роботи над своїми навчальними продуктами, як GoGoKid (додаток для навчання англійської) і Qingbei (потоковий додаток для онлайн-курсів).
  • Але наприкінці 2021 року уряд Китаю заборонив більшість комерційних репетиторських послуг і ввів суворі обмеження щодо того, що можна викладати студентам. Це практично знищило присутність ByteDance на цьому ринку та привело до масштабних скорочень.