Сайт із пошуку роботи Jooble в рамках свої нової стартап-студії Jooble Venture Lab проінвестував $1 млн в edtech-проект JayJay. Стартап працює на ринку онлайн-освіти Індонезії та вже приносить дохід, а заснований він українцем.
Переговори між Jooble та JayJay тривали три місяці. Оцінку стартапу сторони не розкривають, однак відомо, що мільйон від Jooble — це сама перша інвестиція, яку залучив стартап в seed-раунді. Інших інвесторів у JayJay немає.
Співзасновник Jooble Роман Прокофʼєв та засновник JayJay Віталій Сьомка розповіли в інтервʼю редактору AIN.UA подробиці угоди та що собою являє платформа.
Чому Jooble вирішила інвестувати — що стало вирішальним фактором?
Роман: Останнім часом ми все більше помічаємо, як збільшується прірва між тим, чому навчають в університетах, і тим, які насправді навички й вміння потрібні роботодавцям від працівників. До прикладу, візьмемо професію SMM Manager: де людям навчатися, щоб стати хорошим спеціалістом? І це стосується багатьох digital-професій, бо повноцінно в університетах цього не навчають.
Через це різноманітні освітні платформи (як JayJay) мають великий попит. Тут можна здобути навички для професії значно швидше, ніж в університеті. Також ця професія буде сучасною, приноситиме значно більше грошей, якщо порівнювати із заробітками в інших галузях.
Тому ось така модель онлайн-навчання є дуже актуальною. Ми добре розуміємо її проблематику. Люди хочуть працювати й заробляти, але часто не мають відповідних навичок. А індонезійський ринок — це чудовий майданчик для такого проєкту, як JayJay. Індонезія має економіку, яка стрімко розвивається. За різними прогнозами, до 2030 року вона відчуватиме нестачу робочої сили. Тому ми повірили в бізнес-модель JayJay: вони бачать світ так, як і Jooble, і прагнуть того ж, що і Jooble — допомогти людям знайти роботу і їхнє професійне призначення.
Віталій, чим ви займались до JayJay, та як виникла ідея стартапу?
Віталій: З 17 років я займаюсь бізнесом. Цей ранній початок досвіду в підприємництві допоміг мені і сформуватись як людині, і визначитися з покликанням на все життя. В мене було багато різних проектів: продаж мобільних телефонів, інтернет-провайдинг, створення сайтів під замовлення, SEO-просування. Більшість я з часом закривав. Декілька влучно продав. Останній телекомунікаційний бізнес я заснував більше 10 років тому, він розвивається по сьогодні.
Останні роки я шукав нову general idea. Таку, щоб прокидатись зранку, і від думки про те, що я роблю, по шкірі бігли мурахи. Такою ідеєю стало онлайн-навчання, на яке я звернув увагу десь 3 роки тому і побачив безмежний потенціал.
Велику цікаву історію можна побудувати тільки коли мислиш масштабно. На той час я вже жив у Києві і навчався на MBA у Києво-Могилянській бізнес-школі. Протягом усього навчання я вивчав усе, що міг знайти, про онлайн-освіту — і зрозумів, що мене це дуже захоплює. Одразу після закінчення kmbs, влітку 2021, я заснував стартап JayJay. Через рік після запуску, коли ми вже вийшли на ринок Індонезії і зробили трекшн, я почав фандрайзити.
Ось текст першого слайду мого пітч-дека:
«Кожен підприємець шукає речі, які ніхто інший не може побачити. Я шукав ідею з конкретними критеріями:
– експортно-орієнтований сервісний IT-продукт з високою доданою вартістю;
– капіталізація, американський, венчурний тип бізнесу;
– велика мрія, яка може змінити життя людей, а також стати пристрастю команди.
Я нічого про це не знав. У мене не було попереднього досвіду. Але я знав себе. Я маніакально вбирав усі доступні знання, включаючи моделі, формати, процеси, учасників і ринки. Зустрічався з усіма, хто займався освітою. Найкращі з них уже приєдналися до моєї команди і вони готові створити нову історію.
За цей час я закінчив програму kmbs MBA, яка вплинула на моє бачення в індустрії EdTech».
Я думаю, що саме моя пристрасть, системність, терпіння і бачення підприємця — те, що побачив Роман (засновник Jooble) за 1 годину спілкування — і призвело до швидкого офферу інвестицій.
Розкажіть більше про JayJay: що являє собою платформа та чим вона відрізняється від Coursera, Udemy, Prometheus тощо? Скільки у неї співробітників, яка бізнес-модель і тарифи?
Віталій: JayJay — це результат переосмислення освіти для дорослих в цілому. Наприклад, коли я навчався в універі десь на другому курсі, я відчував, що з цим навчанням щось не те. Навіщо 5 років зубрити теорію? До того ж, не у кожного є можливість сплачувати навчання у ВНЗ. Тому, коли я почав міркувати про проект в онлайн-освіті, я хотів закрити, як мені здавалось, три головні болі:
- Навчання повинно давати не знання, а конкретні вміння. Вміння повинні бути сучасні і максимально релевантні до ринку праці. Тобто у навчання закладено конкретний результат, який можна виміряти рівнем володінням конкретних релевантних навичок.
- Університети, коледжі, Coursera, Udemy, Prometheus і багато інших навчальних офлайн/онлайн-моделей не надають той самий, як на мене, найважливіший сервіс — допомога в працевлаштуванні. І не просто допомога, а конкретні KPI для команди — скільки % студентів ми будемо вміти працевлаштовувати.
- Доступність. Це був мій власний інсайт: максимально доступне навчання стане соціальним ліфтом для найбільшого відсотка людей — незахищених верств населення. І якраз онлайн-навчання, з огляду на технології та масштабність, може дати цю доступність.
Це мій пазл ідеальної формули — фундаменту, з якого почалася побудова стартапу.
Кілька років я витратив на зчитування різних бізнес моделей, формати подачі контенту, гравців, нові ринки. Завдяки спостереженню впродовж тривалого часу я тільки затвердив свої гіпотези.
Наша бізнес-модель — онлайн-школа з асинхронним форматом навчання в області цифрових навичок (upskilling-курси) і курси-професії з допомогою у працевлаштуванні.
У травні 2022 ми вийшли на ринок Індонезії з трьома курсами: UX Writing, Digital Marketing, QA tester, у трьох областях навчання: Creative, Marketing, Programming. Середній чек — $350. Ми почали сейлити з перших днів, і зростаємо щомісяця. Сьогодні у нашій команді 7 українців, 8 місцевих індонезійців, і декілька ролей на аутсорсі.
Чи є у стартапу інші інвестори?
Віталій: Jooble — перший інвестор, який зайшов до проекту на посівній стадії. До цього я інвестував особисті гроші, зокрема від продажу квартири. Я продав її вчасно і досить вигідно, за 2 місяці до війни. Саме ці гроші допомогли команді продовжити робити продукти і виходити на ринок у найгостріші перші місяці, коли все було паралізовано. За декілько днів коли команда була в безпеці, то ми всі без єдиних сумнівів продовжили працювати над JayJay.
Я вважаю наш кейс дуже показовим, і не тільки у стартап-індустрії. Звісно, це розрив: стартапу вдалося підняти 1 млн на сід-раунді під час війни. З боку інвесторів не менш цікаво — Jooble інвестували 1 млн на сід-раунді в український стартап під час війни…
Це — серйозний інфопривід. Я вбачаю у цьому гарний приклад для української бізнес-спільноти. Така собі антикрихкість українських людей, які, не зважаючи навіть на війну, продовжують працювати і будувати майбутнє України, бо мають волю і віру. Це дивовижно!
Чи присутня JayJay якимось чином в Україні? Що повʼязує її з Україною окрім засновника і тепер інвестора? Чи планується запуск бізнесу в Україні, відкриття представництва, найм співробітників?
Віталій: Я Українець, і цим пишаюсь. Мої партнери українці. Уся команда українсько-індонезійська. І інвестиції першого раунду я принципово шукав вдома, у українських фондів/стратегічних партнерів. Втім, в Україні JayJay не має операційного бізнесу. Ми готували стартап одразу на інші ринки, для старту — Індонезія. Наразі ми не плануємо запускати цю модель на Український маркет з різних причин. Одна з них — дуже маленький ринок. Але вся кор-команда буде значно розширена в Україні.
На стратсесіях ми ще дискутуємо, яку експертизу маємо залишити в Українському офісі, а яку нарощувати в Індонезії. Від цих ставок залежить успіх і масштабування моделі. Зараз головна мета — дозібрати «правильну» команду, інакше мрія залишиться мрією. Шукаємо в команду “своїх” людей. Звісно ж, з сильною експертизою — але цінності важливіші. Особисто для мене це важливо. Адже у нас все тільки починається.
Розкажіть детальніше, яку саме підтримку, окрім фінансової, Jooble надаватиме JayJay?
Роман: Ми є стратегічним інвестором, але це не обмежується лише фінансуванням. Компанія Jooble також готова допомагати з маркетингом та технологіями. Ми маємо глибоку експертизу в напрямку Data-science. Також Jooble представлений на ринку Індонезії — щомісяця локальний сайт відвідують понад 1 мільйон користувачів. Тому кожен продукт, з яким ми починаємо співпрацю, може отримати конкурентну перевагу через можливість роботи з нашою аудиторією.
Скільки стартапів Jooble планує профінансувати до кінця року?
Роман: Jooble Venture Lab не є класичним інвестиційним фондом із завданням проінвестувати певну кількість бізнесів протягом запланованого часу. Тому тепер ми не обмежуємося кількістю продуктів. Якщо проєкт справді цікавий та відповідає нашим критерієм — будемо з ним працювати. Ми знаходимось в перманентному пошуку цікавих продуктів, а сума інвестицій залежатиме вже від самого проєкту. Наразі йдеться про інвестиції від $100к до $2М.
Чи ведете переговори з іншими проектами? Скільки заявок загалом отримали?
Роман: Загалом отримали понад 70 заявок від стартапів у нашій галузі. Зараз активно продовжуємо отримувати заявки та вести діалог.
Як взагалі можете охарактеризувати кандидатів, які подаються? Чи достатньо на ринку цікавих проектів для інвестування?
Роман: Радує, що достатньо велика кількість підприємців бачать бізнес-можливості на ринках, пов’язаних із пошуком роботи. Водночас не кожен проєкт готовий до інвестування. Ми оцінюємо проєкти за наявністю мінімального працюючого продукту й traction, який підтверджує попит клієнтів і можливість зростання, зрозумілим unique value proposition, диференціацією на ринку, прозорою стратегією росту, і, звісно ж, за сильною і натхненною командою. Багато команд із тих, що шукають інвестиції, ще не мають деяких із цих елементів.