Після Covid-19, український бізнес зіткнувся з новими викликами та кризою, спричиненою нападом рф на Україну. За спостереженнями експертів, більшості бізнесу вдалося адаптуватися до нових кризових умов: хтось перепрофілювався, хтось вийшов на зовнішні ринки, дехто використовує всі свої потужності в Україні, закуповуючи генератори та мобільні джерела живлення.

Проте за думкою засновника та директора магазину «К2-реклама інтернет-магазинів» Юрія Прича, у воєнних умовах український бізнес може не тільки існувати на виживання, а й рости, збільшувати потужності та кількість продажів. Що для цього потрібно експерт розповів для видання «ШоТам». AIN.Business переповідає. 

Порада 1. Займайте вузьку нішу

Вигідна бізнес-модель: один клієнт – один продукт – один бренд. Споживач повинен мати чітку відповідь на питання, чим бізнес може бути корисним та з яким питанням до нього можна звернутися. 

В товарному бізнесі це працює так: чим вужчу нішу займає бізнес, тим легше йому з асортиментом, постачальниками, рекламою і завоюванням уваги клієнтів. Наприклад, продавати тільки роботи-пилососи, або портативні джерела живлення, або чоловічі светри тощо.

Порада 2. Виходьте на зовнішні ринки

З початком повномасштабної війни бізнес активно почав думати над виходом за кордон, де наразі люди мають більшу можливість купляти.

«Роботи не було. Я 12 годин на день розсилав заявки на біржі фрілансерів Upwork. Через місяць отримав чотирьох закордонних клієнтів», – ділиться досвідом колега по цеху Юрія та власник інтернет-агенції. 

Прикладами бізнесу, який може диверсифікувати ринки – дитячі садки, косметичні салони, інтернет-магазини, продаж франшиз. 

Порада 3. Розширюйте нетворкінг

Це може бути через телеграм-чати, учасники конференцій, випускники бізнес-шкіл, члени бізнес-клубів. Зараз також є активний нетворкінг на живих зустрічах бізнес-клубів, бізнес-сніданках, навчальних програмах. Важливо розширювати коло знайоми в бізнес сфері, накопичувати контакти людей, які можуть стати твоїми партнерами, інвесторами чи просто вийдуть на діалог заради пошуку рішення проблеми.

Порада 4. Якісний сервіс = репутація + повторні продажі

Перші кілька років свого існування бізнес створює репутацію бренду. Згодом вона працює на бізнес. І щоб це підтримувати важливо турбуватися про клієнта, надавати послуги вищої якості, ніж очікує клієнт. Тоді клієнти до вас повертатимуться. 

Порада 5. Турбуйтеся про свою команду

Більшість підприємців в перший час війни зайнялися питанням виплати зарплатні своїм  співробітникам. 

Запорука здорового росту кампанії:

  • вірити у свою команду;
  • навчитися делегувати та дозволяти працівникам помилятися. Так вони здобувають досвід;
  • розвивати команду, навчати людей;
  • винагороджувати колег;
  • давати якісний зворотний зв’язок.

Порада 6. Підтримуйте армію та волонтерів

Воєнний стан створює таку ситуаці, що ти або на економічному фронті, або просто на фронті. Тому, якщо ви не воюєте, то повинні працювати, сплачувати податки та підтримувати свою команду. Паралельно варто не тільки дякувати волонтерам і ЗСУ за те, що маєш можливість бути в тилу та заробляти гроші, а й матеріально їх підтримувати.

Бізнесу, який допомагає армії, варто повідомляти про це споживачів для підтримки лояльності бренду.

Порада 7. Рекламуйте свій бізнес

Основний принцип реклами – показати, чим ваша пропозиція може бути корисною для клієнта, яку проблему вона вирішить. Окрім того, якісна реклама потрібна для того, аби сформувати довкола бренду потенційних клієнтів, які придбають ваші послуги чи продукт через кілька місяців або навіть рік.

Порада 8. Плануйте на короткий термін та будьте гнучкими

Сила будь-якого бізнесу – у його гнучкості та можливості швидко перекваліфікуватися. В таких умовах важко планувати на далеку перспективу, але все ж варто розуміти загальний напрям руху, але бути готовим, що щось піде не так і мати плани дій на будь-яку ситуацію. Важливо також аналізувати ринок та намагатися зрозуміти, що буде актуально в найближчий час за стабільної ситуації. 

Порада 9. Будьте корисними

Люди купують у того, хто вчить. Інвестований у контент час згодом монетизується у замовлення. 

Порада 10. Ухвалюйте рішення швидко

З початком війни, бізнес, який є гнучким швидко адаптувався до ситуації. Структура деяких компаній стала більш плоскою. Засновники працювали разом з керівниками чи працівниками компанії. Завдяки цьому рішення, які раніше могли ухвалюватися тижнями, тепер могли ухвалюватися за день.

Такий підхід допомагає підтримувати гнучкість. Якщо з’явилася нова можливість на ринку – пробуйте. Якщо не спрацює, спробуйте щось інше. Це допомагає бути на плаву, підлаштовуватися під попит, робити висновки, здобувати досвід та працювати далі.