Наприкінці лютого ринок фрілансерів впав на 90-95%. Однак вже літом почав набирати обертів і відновлюватись до періоду 2021 року. Український сервіс Freelancehunt опублікував дослідження про те, що сталося з ринком фрілансу у 2022 році та як на ньому позначилась війна. Редакція AIN.UA обрала найцікавіші цифри.
- За 2022 рік приріст фрілансерів склав 33%. Минулого року цей показник складав всього 13%.
- Активне зростання реєстрацій фрілансерів пояснюється тим, що через війну багато українців втратили роботу, а з нею і постійний заробіток.
- Паралельно зростала кількість замовників — цього року їх стало на 12% більше. Минулого року приріст був дещо вищим — 20%.
- Під час війни більш активними виявилися постійні замовники, бо вони вже знали про переваги фрілансу.
- Якщо брати до уваги, що рік почався з турбулентності, а з кінця лютого до середини квітня ринок фрілансу завмер, то зниження кількості проектів на 11% проти минулого року можна вважати незначним. Деякі бізнеси оговтуються й досі, а ринок фрілансу зміг вийти на довоєнні показники вже влітку.
- Разом з кількістю проектів зменшився і їхній загальний бюджет, який у 2022 році становив 338 млн грн. Це на 19% менше, якщо порівнювати з 2021 роком.
- Цілком логічно, оскільки попит на послуги був набагато нижчим, ніж активність постійних та нових фрілансерів.
- У перші 3-5 місяців війни значно зросла конкуренція, яка призвела до зниження цін, але вже під кінець літа ситуація почала вирівнюватись.
- Як і в минулі роки, найбільше фрілансерів працюють у категоріях «Дизайн та арт» (28,6%), «Робота з текстами» (20,1%), «Програмування» (19,6%).
- Передусім стало більше розробників у таких спеціалізаціях: Blockchain — 32%, розробка ботів — 24%, Python — 23%.
- На 20% стало більше виконавців за напрямками «Інфографіка», «Іконки та піксельна графіка».
- На 21% — «Логотипи», «Обробка фото», «Банери», «Оформлення сторінок у соціальних мережах».
- На 23% збільшилася кількість виконавців у спеціалізації «Дизайн візиток», на 25% — «Розробка шрифтів», на 27% — «Дизайн мобільних додатків».
- Цього року найбільша кількість проектів опублікована за напрямками «Програмування» (35,26%), «Дизайн та арт» (22,79%) і «Робота з текстами» (15,09%).
- Зазначимо також, що минулого року кількість проектів у категорії «Переклади» виросла на 33%.
- Зростання в категоріях «Дизайн», «Робота з текстами», «Переклади», якщо порівняти з минулим роком, викликане насамперед реаліями війни, а також змінами у мовному законі.
- Український бізнес готувався до виходу на нові європейські та міжнародні ринки, адаптовував свої інтернет-ресурси до вимог мовного закону.
- Також спостерігаємо зміну долі таких категорій у бюджетах проектів: «Аудіо та відео» — показник збільшився з 2,6% до 3,6% проти минулого року. «Дизайн та арт» — з 13,5% до 16,5%. «Переклади» — з 1,5% до 2,2%.
- Змінилась доля бюджету проектів у категорії «Програмування» — вона зменшилася з 54,4% до 48,2%. Це пов’язане з тим, що після початку війни підприємці здебільшого адаптовували наявні інтернет-ресурси до нових реалій або доробляли проекти, розпочаті до 24 лютого.
- Не всі готові були інвестувати кошти в розробку нових продуктів та ідей чи запускати свої стартапи.
Шалене зростання попиту на перекладачів усіх напрямків та копірайтерів
- переклад текстів — збільшився на 24,6%,
- англійська мова — на 42,6%,
- німецька — на 106,7%,
- італійська — на 103,2%,
- іспанська — на 93,5%,
- французька — на 25,9%,
- іврит — на 84,6%,
- локалізація ПО, сайтів та ігор — на 541%.
Чи інвестували підприємці у просування під час війни
У спеціалізації «Пошукова оптимізація (SEO)» бюджет зменшився на 9% від загального показника проти минулого року. Натомість підприємці віддавали перевагу таким послугам:
- SEO-аудиту сайтів — приріст бюджету становить 25,9%;
- пошуковому управлінню репутації — приріст 88%;
- продажі та генерації лідів — зростання на 50,7%;
- тизерній рекламі — зростання на 40,7%;
- купівлі лінків — 30%.
Зростання бюджетів на 714% у спеціалізації «Розробка шрифтів»
Під час адаптації бізнесу до нових реалій треба було насамперед змінювати візуальне паковання продукту, сайту тощо. Через це бачимо збільшення бюджетів за напрямком «Дизайн та арт». Найбільше зросли бюджети в таких спеціалізаціях:
- логотипи — 24,8%,
- банери — 27,1%,
- векторна графіка — 48,6%,
- розробка 3D-моделей — 40,1%,
- фірмовий стиль — 80,7%,
- ілюстрації та малюнки — 37,1%,
- іконки та піксельна графіка — 51,3%,
- живопис та графіка — 110%,
- оформлення соцмереж — 36,3%.
Які спеціалісти мали попит на фрілансі в категорії «Програмування»
- Python — 8%.
- Захист ПО та безпека — 36%.
- Системне програмування — 37%.
- Машинне навчання — 30%.
- Розробка ботів — 27%.
- Blockchain — 8%.