Коли почалася повномасштабна війна, чимало мобільних веж постраждали від обстрілів — й українці залишилися без зв’язку. Тому українські мобільні оператори об’єдналися і 7 березня запустили національний роумінг. Відтоді, якщо зникає сигнал одного оператора, кожний абонент може підключатися до мережі іншого та користуватися як дзвінками, так і мобільним інтернетом. 

Зараз, після серії масованих ракетних обстрілів, мобільні оператори стикнулися з новим викликом — нестачею електроенергії для живлення базових станцій. Подолати цю проблему можливо, але для цього потрібно залучення не тільки операторів зв’язку, а й допомога українського бізнесу чи навіть фізичних осіб. Тому «Київстар» запустив всеукраїнську ініціативу «Бізнес єднається заради перемоги».

У спільному проекті з «Київстар» розповідаємо, що роблять мобільні оператори задля збереження зв’язку під час блекаутів, скільки годин обладнання здатне працювати в автономному режимі та як власники генераторів разом можуть допомогти Україні залишатися на зв’язку. 


Матеріал підготовлено за підтримки Київстар
Що це означає?

Чому зникає зв’язок, коли немає світла

Базові станції мобільних операторів підключені до енергомережі, тож для повноцінної їхньої роботи необхідне стабільне електропостачання. Коли внаслідок обстрілів інфраструктури зникає живлення, обладнання продовжує працювати від акумуляторів. При звичайному навантаженні їх вистачає на 4 години. 

Втім, під час блекаутів багато людей користуються мобільним інтернетом, щоб працювати або вийти на зв’язок з близькими. Через це акумулятори розряджаються швидше. Базові станції одна за одною вимикаються. Рівень сигналу зменшується, а десь і зовсім зникає. 

Подекуди аварії та тривалі відключення електроенергії траплялися і до повномасштабної війни. Тому усі ключові елементи телеком-мережі «Київстар», — комутатори, маршрутизатори трафіку, вузлові базові станції, — обладнані дизельними генераторами. 

Але самі лише дизельні генератори не розв’язують проблему повністю, адже є низка обмежень.

  • По-перше, не всі базові станції можна під’єднати до генераторів. Наприклад, не можна підключати обладнання, яке розміщено на стовпах або дахах будівель — а в містах чимало таких базових станцій. 
  • По-друге, загалом у «Київстар» є близько 13,5 тисяч базових станцій, і просто фізично неможливо забезпечити генераторами їх усі. Це вимагає велетенської кількості ресурсів. Потужний промисловий генератор коштує від €10 000 та потребує 60 л дизпалива щодня. До того ж потрібна команда для його обслуговування: технік на автомобілі, щоб привозити пальне, а також цілодобові охоронці, які убережуть обладнання від крадіїв.

На жаль, обстріл об’єктів критичної інфраструктури України 23 листопада спровокував новий антирекорд у роботі мережі Kyivstar з початку повномасштабної війни – на піку не працювало більше 60% мережі. Через відсутність енергопостачання у більшості областей України і досі зберігається складна ситуація із роботою мобільних мереж всіх операторів. Але ми використовуємо усі технічні можливості для того, щоб зменшити вплив відключень на роботу мережі, працюємо для цього у тісній взаємодії з енергетиками та всіма відповідальними державними відомствами, — розповідає Олександр Комаров, СЕО «Київстар».

Що роблять у «Київстар», щоб зарадити ситуації

Наразі у «Київстар» розпочали заміну акумуляторів на базових станціях. Якщо попередні акумулятори дозволяли обладнанню працювати автономно впродовж 4 годин, то нові — до 6 годин. Ця модернізація дозволяє «протриматися», поки енергетики роблять свою роботу. Але й це не захищає мобільну мережу від блекаутів, адже акумуляторам потім потрібно 24-48 годин, щоб підзарядитися. За чинного графіка відключень вони фізично не встигають повністю підживитися.

Щоб збільшити автономність роботи мережі, компанія постійно закуповує додаткові дизельні генератори та формує нові «польові» бригади інженерів, які заправляють та обслуговують обладнання. 

«Зараз під час віялових та екстрених відключень ми використовуємо майже 800 генераторів. Це не тільки стаціонарні генератори, а й пересувні. Їх ремонтні бригади застосовують в екстрених випадках — наприклад, підвозять у знеструмлений населений пункт з інтенсивним мобільним трафіком», — пояснює Олександр Комаров.

Крім цього, «Київстар» впроваджує додаткові кроки, щоб покращити ситуацію.

  • Підключає базові станції до локацій більш пріоритетного енергопостачання.
  • Динамічно відключає обладнання деяких діапазонів частот, щоб решта пристроїв на базових станціях працювали на акумуляторах на 20-30% довше. Наприклад, у такий спосіб можуть обмежити швидкість мобільного інтернету, щоб зберегти мобільний зв’язок.
  • Співпрацює з місцевими владами та військовими адміністраціями, щоб резервувати дизпаливо для генераторів і створювати як мінімум тижневі запаси пального (50-60 тисяч літрів).
  • Домовляється про співпрацю з власниками генераторів, що розташовані близько від базових станцій та точок кабельного доступу, щоб заживлювати обладнання від них.

Останній пункт переріс у повноцінний проект — «Бізнес єднається заради перемоги». «Київстар» закликає фізичних осіб і приватний бізнес приєднатися до ініціативи та заживити мережу своїми генераторами потужністю від 6 кВт і вище. Адже, як би не старалися мобільні оператори, проблему зв’язку під час блекаутів неможливо розв’язати лише власним ресурсом. Але це можна зробити разом.

Як бізнес може допомогти

Якщо у бізнесу є зайві потужності генераторів, які вони не використовують, то «Київстар» може під’єднати до цих генераторів своє обладнання. У такий спосіб більша кількість абонентів залишатиметься на зв’язку.

Це комерційна співпраця: мобільний оператор укладе контракт з власником генератора та буде компенсувати йому використану енергію. При цьому бізнес дбає про обслуговування генератора, а «Київстар» під’єднує своє обладнання, щоб в разі вимкнення електроенергії, мати безперебійну роботу зв’язку.

Доєднатися до ініціативи можуть будь-які компанії та громадяни, які мають генератори потужністю від 6 кВт і вище.

Щоб допомогти забезпечити Україну зв’язком та доєднатися до ініціативи, ви можете:

Після цього вам зателефонують представники «Київстар». З ними ви зможете обговорити всі технічні деталі та умови використання вашого генератора.

Які компанії уже беруть участь у проекті

До ініціативи «Бізнес єднається заради перемоги» уже долучилися кілька партнерів, зокрема мережі АЗК OKKO та Socar, компанії «Епіцентр» і METRO Україна та інші. Вони вже надали «Київстар» свої потужності у різних населених пунктах України. Така співпраця організовується всюди, де є потреба у створенні альтернативної точки живлення за наявними пріоритетами «Київстар».

«Ми не тільки запускаємо власні проекти, але й залюбки приєднуємося до партнерських. Як тільки дізналися про старт ініціативи «Бізнес єднається заради перемоги», то жодної миті не вагалися, чи братимемо участь. Наша компанія завжди фокусувалася на допомозі та підтримці українців, а зараз — тим паче.

Процвітаюча Україна — це реальне майбутнє, і сьогодні ми робимо свій внесок для його здійснення», — розповідає Ігор Орлов, директор мережі SOCAR Energy Ukraine.

«Ми закликаємо бізнес єднатися, щоб спільно швидко відновлювати роботу послуг зв’язку. Це важливо для всієї країни. Разом ми подолаємо всі складнощі, які нам створює ворог!», — підсумовує Костянтин Вечір, B2B-директор «Київстар».