Рекордна кількість українців намагаються опанувати ІТ-професії, однак велика частина з них покидає навчання на півдорозі. Про це йдеться в дослідженні Do IT like Ukraine від Асоціації ІТ Ukraine. Опитування проводили серед 1927 осіб з 29 листопада до 15 грудня 2022 року.
- У 2022 році 58 500 студентів навчалися на спеціальності в сфері інформаційних технологій. Це рекордна кількість.
- Близька 50 000 українців подали заявки до освітньої програми від Мінцифри IT Generation.
- 10-кратне збільшення кількості охочих опанувати IT-спеціальності відмітили у EPAM University, там на пілотну програму для світчерів IT Fundamentals зареєструвалося понад 18 тисяч українців.
- Особливо на IT-професії почали звертати увагу ті, хто втратив роботу чи змінив місце проживання.
- Можливість працювати віддалено приваблює кожного третього українця, котрий вирішив спробувати свої сили в IT. Про це свідчать результати опитування студентів IT-компанії EPAM.
- Чверть респондентів зазначає, що для них також важлива затребуваність професії, а для 23% опитаних – рівень заробітної плати.

Чому це цікаво?
«Базовий курс IT Fundamentals закінчив кожен шостий. Це означає, що переважна більшість людей, які пішли навчатися, не до кінця розуміють, що таке ІТ. Я багато років працюю в освіті та бачу вплив радянської школи, коли значна кількість студентів очікує, що вчитель буде їх підштовхувати до навчання. Але в ІТ все інакше, якщо людина мотивована, то їй допоможуть, дадуть матеріали, підкажуть. Якщо є очікування тільки «отримати залік», то це помилковий підхід», – каже Денис Гриньов, керівник освітніх програм ЕРАМ University.
Куратори освітніх програм наголошують на кількох причинах, чому студенти достроково залишають навчальний процес:
- Рівень англійської мови не дозволяє повноцінно вивчати матеріали;
- Частина студентів не встигає за темпом навчання, коли потрібно виділяти по 3-4 години на день;
- Спостерігається недостатня мотивація до навчання.
Самі студенти відзначають схожі перепони, з якими вони зустрілися на шляху в ІТ. 24% опитаних зазначають, що найбільше уваги довелося приділяти англійській мові. Ще 19% відмічають, що мали некоректне уявлення про спеціальність. Але найбільшою проблемою в опануванні професії стала нестача часу (29%).

Студенти, які вдало закінчили курс, радять свідомо робити вибір на користь ІТ-професії. «Дослідити ринок», «поспілкуватися з тим, хто вже працює», «вчитись по 4 години в день», – поради, які випускники дають початківцям.
Зі свого боку, ментори додають: щоб стати айтішником, потрібно налаштуватися на тривалий процес навчання упродовж усієї кар’єри. Треба запастися терпінням, адже між початком навчання та першою роботою може пройти багато місяців. Змінити професію можна в будь-якому віці. Головне – бажання і готовність докласти певних зусиль. Для тих, хто розмірковує над вибором професії в ІТ, фахівці створили спеціальний тест, який допоможе визначитися із спеціалізацією.